Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 14, 2008 4:02 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nä, inte uppskattad, men läst. Det är jag ganska säker på.

Det är nog sant att båda språken saknar för många (för oss tillgängliga) ord för att det ska fungera att skriva med dem. Kanske är tur det...

Vad gäller att skriva om tid före och efter en historia går det ju alltid, men den skulle i det här fallet bli mycket krystad. Vi får se vem som vågar sig på det :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 8:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Varför skulle det vara tur att de alviska språken är så ofullständiga?

Det där med att berättelsen skulle bli krystad tror jag beror mer på FF-författaren än på andra omständigheter. En FF-berättelse som utspelar sig i Midgård skulle nog kunna bli minst lika krystad.

Trots att jag misstänker vilket svar jag kommer att få måste jag fråga: Vad anser du om neo-quenya? (Dvs. att man försöker rekonstruera de delar av quenyas grammatik och vokabulär som gått förlorade genom väldigt kvalificerade gissningar.)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 12:12 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Líndaletaro skrev:
Varför skulle det vara tur att de alviska språken är så ofullständiga?


Med "kanske tur det" menade jag att det kan vara bra om man inte vill att alviska ska bli ett fullständigt språk som används av många. Vill man att det ska bli det är det ju inte tur, därför detta "kanske". Jag vill inte se det som ett helt språk som går att använda helt ut, men jag tror säkert att många skulle vilja att det gick.

Líndaletaro skrev:
Det där med att berättelsen skulle bli krystad tror jag beror mer på FF-författaren än på andra omständigheter. En FF-berättelse som utspelar sig i Midgård skulle nog kunna bli minst lika krystad..)


Absolut, det tror jag med, men man slipper ju problematiken med att så mycket är känt i Rowlings eftervärld. Om jag skulle skriva en bok om Midgård år 632 i 4e åldern, finns det få restriktioner som jag måste hålla mig inom för att göra den trovärdig. Det räcker i stort sett med att följa de riktlinjer Tolkien angivit vad gäller vilka raser som är kvar.

Líndaletaro skrev:
Trots att jag misstänker vilket svar jag kommer att få måste jag fråga: Vad anser du om neo-quenya? (Dvs. att man försöker rekonstruera de delar av quenyas grammatik och vokabulär som gått förlorade genom väldigt kvalificerade gissningar.)


Nu ska du inte vara alltför säker på svaret! :wink: Jag har som sagt inga problem med att det finns dem som sysslar med detta (precis som med FF). Det enda jag säger är att jag personligen inte vill ta del av det. Jag skulle inte lägga energi på att lära mig detta. För mig blir det detsamma som lajv-quenya, med den skillnaden att detta är mer genomarbetat (vilket lajvspråken mycket väl skulle kunna vara eller bli också).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 10:44 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
Absolut, det tror jag med, men man slipper ju problematiken med att så mycket är känt i Rowlings eftervärld. Om jag skulle skriva en bok om Midgård år 632 i 4e åldern, finns det få restriktioner som jag måste hålla mig inom för att göra den trovärdig. Det räcker i stort sett med att följa de riktlinjer Tolkien angivit vad gäller vilka raser som är kvar.

Jag tror inte den "problematiken" är ett hinder för en författare, om man har lite fantasi (vilket en författare bör ha). Det finns fortfarande näst intill obegränsat med saker att skriva om (Dumbledores äventyr när han var yngre, Hur Quirell mötte Voldemort, Neville Longbottoms föräldrars kamp mot Voldemort, etc., etc...), och det kommer det alltid att finnas, oavsett hur mycket författaren täcker in i sina berättelser. Det som skulle göra det lättare att skriva trovärdig Tolkien-fan-fiction är snarare det faktum att Tolkien är död. Rowling, däremot, lever i allra högsta grad och kan därför gå in och säga "nej, så där gick det inte alls till", och sålunda förstöra för eventuella fan-fiction-profitörer. Där tror jag att den verkliga skillnaden ligger.

Men nu återstår inte ens det minsta embryo av originaldiskussionen, och jag föreslår att vi sätter punkt här. Jag har fått veta det jag ville veta, har fått större insikt i hur du tänker, och har uppskattat denna diskussion (trots vår lilla dispyt). Men jag tror inte att vi kan få ut mer av den.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010