Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: behöver hjälp med översättning
InläggPostat: tor jun 12, 2008 4:31 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jun 12, 2008 4:28 pm
Inlägg: 6
hej alla!
Min tjej har efter 2 år precis dumpat mig utan godkänd anledning..
okej, så nu vill jag tatuera mig (en text översatt till alv-texten) men jag är verkligen i skick eller stakt nog att sätta mig med översättningen själv. Om det är någon som kan hjälpa mig översätta denna texten så skulle jag bli otroligt glad!

texten är: ALOHA WAU LA OE

tack på förhand! MVH / Jonatan

Edit:
Texten är hawaiianska och betyder "JAG ÄLSKAR DIG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 12, 2008 4:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Du vill alltså ha den hawaiiska texten i Tengwar (alviska bokstäver). Här finns en bra och enkel sida.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 12, 2008 4:58 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jun 12, 2008 4:28 pm
Inlägg: 6
Líndaletaro skrev:
Du vill alltså ha den hawaiiska texten i Tengwar (alviska bokstäver). Här finns en bra och enkel sida.


tack för snabbt svar!
är Quenya samma sak som Tengwar? hehe förlåt om jag är korkad men jag har alltid tyckt att texten varit snygg och jag vill inte att folk ska kunna veta vad det står...denna är bara för mig.

Edit: Om det är någon som kan ställa upp på att översätta det åt mig kan jag gärna ge en slant för besväret. Dock inte en spänn innan jag har fått den kontrollerad. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 12, 2008 5:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Nej, quenya är språket. Tengwar är alfabetet. (Precis som svenska är ett språk, medan det latinska alfabetet är det alfabet vi använder och delar med andra språk.)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 12, 2008 5:11 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jun 12, 2008 4:28 pm
Inlägg: 6
AH TACK! Kan du översätta det åt mig så skulle jag vara sjukt tacksam. kanske lat, men betalar iaf för mig för tjänsten.!

Tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 12, 2008 6:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det finns ett flertal olika sätt att skriva med tengwar, så det första man måste göra är att besluta sig för vilket sätt man ska använda. Såvitt jag vet finns det nämligen ännu ingen guide för hur man skriver just hawaiianska med tengwar. :wink:

De diftonger (vilket jag utgår från att det är) som förekommer i texten som ska transkriberas finns även i språket sindarin, varför jag anser att något av skrivsätten som är anpassade för sindarin är mest lämpligt att använda. (Sindarin är en släkting till quenya, och det alvspråk som framför allt talades i Midgård.)


Senast redigerad av Beledhel tor jun 12, 2008 6:50 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 12, 2008 6:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Med den variant jag är van vid, the "Mode of Gondor" , ser det då ut såhär:

Bild


Och jag är inte ute efter pengar, bara efter något att göra av min fritid. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 12, 2008 6:59 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jun 12, 2008 4:28 pm
Inlägg: 6
du verkar ju guld värd! ;)
kan du översätta min text? om det finns olika sätt, och du kan som alla, visa mig alla. bomba mig! :P

tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 12, 2008 7:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Bilden föreställer din text. :wink: Jag kan förklara lite. Vokalerna placeras ovanför efterföljande konsonant, så de tre prickarna längst till vänster är ett "A", som befinner sig ovanför tecknet för "L". Den lilla kroken som kommer sedan är ett "O" och den befinner sig ovanför tecknet för "H". Ordet avslutas med ett "A" som, i avsaknad av efterföljande konsonant, är placerad på en stum vokalbärare (strecket). "ALOHA". :)

Tyvärr är det bara det här skrivsättet som jag känner mig säker på, men det finns kanske andra här som kan visa dig fler sätt. Annars kan du alltid, som Líndaletaro föreslog, prova Mellonath Daerons guider


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 13, 2008 7:16 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Inte för att lägga mig i... Men jag gör det ändå. Varför vill du ha en texten "jag älskar dig" fastsatt på din kropp för tid och evighet? Vem är det riktat till? Man bör tänka både en och två gånger innan man tatuerar sig eftersom man lätt kan ångra sig efteråt och det gör mer ont att ta bort dem (vilket ändå inte ger tillfredsställande resultat) än att göra dom.

Ett tips från en som är glad att hon väntade i femton år annars hade Skid Rows Sebastian Bach suttit på överarmen! :roll: :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 14, 2008 12:21 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jun 12, 2008 4:28 pm
Inlägg: 6
Beledhel skrev:
Bilden föreställer din text. :wink: Jag kan förklara lite. Vokalerna placeras ovanför efterföljande konsonant, så de tre prickarna längst till vänster är ett "A", som befinner sig ovanför tecknet för "L". Den lilla kroken som kommer sedan är ett "O" och den befinner sig ovanför tecknet för "H". Ordet avslutas med ett "A" som, i avsaknad av efterföljande konsonant, är placerad på en stum vokalbärare (strecket). "ALOHA". :)

Tyvärr är det bara det här skrivsättet som jag känner mig säker på, men det finns kanske andra här som kan visa dig fler sätt. Annars kan du alltid, som Líndaletaro föreslog, prova Mellonath Daerons guider


Menar du att texten ovan är all den texten jag vill ha? Ingte bara aloha utan "aloha wau la oe"??

tack på förhand!


ang. vad tatueringen är för, så anser jag att anledningen är min egen och att jag inte behöver dela den. men också för trådens trovädrighet kan jag säga att "jag älskar dig" som texten betyder är den bästa komplimang jag fått och det är för mig ett motto med livet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 14, 2008 1:34 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
(flyttade till språk där det hör hemma)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 15, 2008 2:58 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jun 12, 2008 4:28 pm
Inlägg: 6
Beledhel skrev:
Med den variant jag är van vid, the "Mode of Gondor" , ser det då ut såhär:

Bild


Och jag är inte ute efter pengar, bara efter något att göra av min fritid. :wink:


föreställer bilden den totala texen? inte bara ALOHA utan rubbet som jag skrev i #0 av tråden?

tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 15, 2008 12:00 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 19, 2007 10:58 pm
Inlägg: 57
Ort: Stockholm
Ja, det är hela texten.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010