Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alatar och Pallandos namn?
InläggPostat: tor aug 23, 2007 7:36 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor aug 23, 2007 6:10 pm
Inlägg: 23
Det skulle vara intressant att ni som är mer kunniga på de olika alviska språken skulle kunna komma med förslag på vad namnen kan betyda. Deras alternativa namn, Morinehtar och Rómestámo vet vi ju vad de betyder, men vad betyder Alatar och Pallando? För dom som inte vet det så betyder Morinehtar ungefär mörkermördare och Rómestámo betyder östhjälpare. Lite ironiskt att båda namnen skulle kunna betyda att de antagligen hjälper Sauron eller motarbetar honom.

Alatars namn innehåller ju både -atar, -tar och -ar, vilket skulle kunna betyda "fader", "hög" och "upphöjd" som konungarna eller "brevid, utanför". Men vad skulle då början på namnet betyda? Jag har bara förutom trilogin och Bilbo Silmarillion och Sagor från Midgård och det står inte så mycket om alviska som jag skulle vilja. Vet någon vad Al-, Ala eller Alat skulle kunna betyda? Sedan så kallas Galadriel ibland för Alatariel, vilket alata ska betyda ungefär "strålglans. Jag har hört gissningar på att Alatar skulle betyda efterkommande eller något gissande, men finns det någon grund för det ordet?

Många verkar gissa på att i Pallandos namn så kan ordet palan som betyder ungefär "fjärran". Alltså kan namnet vara felstavat? Men vad skulle ordet do i Pallando betyda? Kan det också handla om felstavning? Kanske han heter Palandú? Han som vandrar i fjärran mörker? Skulle kunna vara en bra beskrivning på en av istari i Saurondyrkande länder? Men jag antar att det borde vara -do, -ndo eller -ando?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 26, 2007 4:30 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Var står deras alternativa namn? HoME?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 27, 2007 12:08 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor aug 23, 2007 6:10 pm
Inlägg: 23
Ja, det stämmer. I tolfte som heter "The Peoples of Middle-earth". Men jag äger tyvärr inte boken och vet inte heller vilken sida det är på. Det enda sättet jag fick reda på informationen är i andrahand, här på Internet. Men kanske du eller någon annan här äger boken och kan rätta om det är fel?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010