Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Éowyn
InläggPostat: mån feb 02, 2015 6:35 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag vet inte om detta förtjänar en egen tråd. Men jag lägger den här så länge så får vi se om ni vill diskutera det :)

En kompis länkade denna artikel till mig. Den handlar om skillnaderna mellan bok-Éowyn och film-Éowyn och varför bokversionen är så mycket bättre och mer feministisk än filmkaraktären. Väldigt välskriven text som tar upp saker jag inte tänkt på innan.
http://www.themarysue.com/the-story-of-eowyn/

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tis feb 03, 2015 7:52 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Ja det där är ju faktiskt ett rysligt bra citat:

Citera:
“All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honour, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more. But I am of the House of Eorl and not a serving-woman. I can ride and wield blade, and I do not fear either pain or death.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: ons feb 04, 2015 9:56 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag håller inte riktigt med om artikelförfattarens analys. Enligt min läsning porträtterar Tolkien en förvisso stark och komplex kvinna som går igenom en livskris och besegrar både både yttre och inre demoner på vägen. Éowyn blir dock “tämjd” till slut, när hon ger upp sina drömmar om ära på slagfältet och nöjer sig med att bli hemmafru åt Faramir. Inte särskilt feministiskt, snarare en rätt konventionell variant på den stridbara pojkflickan som lär sig bli en “riktig kvinna” när hon möter den “rätte mannen”. Därför gillade jag aldrig riktigt Éowyns förvandling i Läkandets hus, jag tyckte hon var mycket coolare som självständig sköldmö än som kärleksfull maka.

Jag uppfattar heller inte Éowyns klagan över sin tillvaro i Edoras som någon sorts feministisk revolt mot kvinnorollen. Orden “But I am of the House of Eorl and not a serving-woman”, antyder snarare att hon accepterar den rådande ordningen i stort, även om hon anser att just hon borde slippa kvinnogörat eftersom hon är så bra på att slåss. Jag tvivlar på att Tolkien tänkte sig Éowyn som en feministikon, det var nog bara vanlig gammaldags tragik och romantik han var ute efter. Det är mera så att Éowyn blir lite feministiskt överanalyserad ibland, förmodligen för att det är så ont om kvinnor att analysera i Tolkiens verk.

För övrigt förstår jag inte varför det kallas “sexism” när kvinnor har förutbestämda roller och plikter, men inte när männen har det. Det fanns säkert soldater i Midgård som gärna hade stannat hemma och tagit hand om gamlingar istället för att riskera livet på slagfältet. Men de kunde inte väja för sitt ansvar, lika lite som kvinnorna kunde det. Därför gillar jag smitaren Alfrid i hobbitfilmerna. Han är en sorts pendang till Éowyn; hon förklär sig till man för att få vara med och kriga och Alfrid klär sig i klänning för att slippa kriga. Han är så befriande självisk bland alla självuppoffrande Sjöstadsbor. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Éowyn
InläggPostat: sön mar 08, 2015 8:55 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag måste tillägga att jag verkligen håller med artikelförfattaren om tumörorkens omotiverade möte med Éowyn. Tolkiens dramaturgi är ju både enkel och perfekt: en episk uppgörelse mellan omänsklig ondska och mänsklig tapperhet som man hittar otaliga exempel på i heroisk litteratur och film. En sådan scen måste vara mumma för en manusförfattare, i princip bara att kopiera rakt av från boken. Ändå lyckas filmmakarna missa den straffsparken. Deras patologiska tvång att klämma in så många cliffhanger-moment som möjligt har förstört åtskilliga scener i filmerna, men aldrig är det så illa som här.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010