Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: lör apr 26, 2014 9:52 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
I Ringens Brödraskap, Eldronds råd står det typ "jag är Saruman Ringmakaren? Gjorde Saruman också ringar? Vad blev det av dem sedan?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: lör apr 26, 2014 12:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Gandalf berättar i rådslaget att Saruman bar en ring på fingret. Uppenbarligen har Saruman försökt smida en egen härskarring, men hur mäktig denna ring var är svårt att säga. Kanske bidrog den till att göra Sarumans stämma så övertalande, han var ju känd för att vara svår att stå emot i en ordväxling.

Vad jag vet finns det inte så mycket mer material om denna ring. Tolkien tar upp den lite kort i förordet när han raljerar över hur sagan hade berättats om han verkligen varit inspirerad av andra världskriget, vilket somliga kritiker föreslagit. Det kanske står något om den i HoME eller i Letters, men jag kan inte påminna mig något.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: lör apr 26, 2014 11:33 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Om Saruman smidde fler än en ring framgår inte, och heller inte vilken makt den, eller de, hade. Däremot var han, liksom Sauron, en av Aules maiar, så smideskonsten låg naturligt för honom. Därtill hade han ägnat mycket av sin tid i Midgård till att studera Sauron och maktens ringar. Förmodligen ville han skapa en lika mäktig ring som Den Enda, för att få folk med sig när han ville ta Saurons plats. Han säger ju till Gandalf att de två tillsammans kan bekämpa Sauron. Den kraft Aragorn känner av i Rohan, och som Legolas säger kommer från Orthanc, kan vara kraften från Sarumans ring, även om det inte tydliggörs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: tis apr 29, 2014 3:19 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Då förstår jag.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: mån maj 26, 2014 11:33 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Den Ring som Saruman hade var uppenbarligen inte på nivå med de Stora Ringarna (de nio, sju eller tre) med tanke på JRRs kommentar i förorden, där han avvisar kopplingar till Andra Världskriget och beskriver att om han hade varit inspirerad hade historien lett till en besegrad Sauron och ett ockuperat Barad-dûr;
Citera:
Saruman, failing to get possession of the Ring, would in the confusion and treacheries of the time have found in Mordor the missing links in his own researches into Ring-lore, and before long he would have made a Great Ring of his own with which to challenge the self-styled Ruler of Middle-earth.

Utifrån det uttalandet, med tanke på att Saruman redan hade en Ring, är det klart att han inte kunde tillverka en Stor Ring med den kunskap han hade före eller under Kriget, och det enda logiska är att vad han hade skapat sig var en "Mindre Ring";
Citera:
‘In Eregion long ago many Elven-rings were made, magic rings as you call them, and they were, of course, of various kinds: some more potent and some less. The lesser rings were only essays in the craft before it was full-grown, and to the Elven-smiths they were but trifles - yet still to my mind dangerous for mortals. But the Great Rings, the Rings of Power, they were perilous.'
- Gandalf, FotR; Shadows of the Past

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: tis maj 27, 2014 2:13 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Var är alla andra ringar nu?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: tis maj 27, 2014 4:31 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Okänt, utöver Gandalfs citat finns inget material på dem [de mindre Ringarna].
Men de torde dyka upp här och då, om än naturligtvis väldigt ovanliga, eftersom Gandalf hade orsak att tro att Bilbos Ring var en sådan. De nio visste han var i Saurons händer och tre av de Sju som inte förstörts, medan de Tre så klart var i hans egen, Elronds och Galadriels ägo, och fast han inte övertygats att den Enda hade sköljts ut i havet som Saruman påstod var han inte alls på det klara med att Bilbos ring var den Enda.

Som spekulation finns orsak att tro att Sauron lade beslag på en del av dem under en period dock (innan de uppenbarligen spridits ut igen, avsiktligt eller oavsiktligt), för Gandalf visste att Bilbos ring gjorde honom osynlig (från födelsedagsfesten om inte annat), och det var en förmåga som enbart de alvringar som Sauron senare korrumperade (inklusive de Nio och de Sju) hade, men inte sådana som Sauron inte lade beslag på, och det utan att Gandalf reagerade.
Citera:
The chief power (of all the rings alike) was the prevention or slowing of decay (i.e. 'change' viewed as a regrettable thing), the preservation of what is desired or loved, or its semblance – this is more or less an Elvish motive. But also they enhanced the natural powers of a possessor – thus approaching 'magic', a motive easily corruptible into evil, a lust for domination. And finally they had other powers, more directly derived from Sauron ('the Necromancer': so he is called as he casts a fleeting shadow and presage on the pages of The Hobbit): such as rendering invisible the material body, and making things of the invisible world visible.
The Elves of Eregion made Three supremely beautiful and powerful rings, almost solely of their own imagination, and directed to the preservation of beauty: they did not confer invisibility.
- Brev #133
Osynligheten var en del av 'fällan', en senare tillagd pervertering, genom vilken Sauron avsåg ta kontroll över ringbärarna, det var dock inget som hade behövts när det kom till högalverna han avsåg ringarna för (det var aldrig avsikten att de skulle delas ut till människor och dvärgar, avsikten var att ta kontroll över alverna eftersom de var mäktigast), eftersom högalver redan är i 'båda världar'.
Citera:
From that time war never ceased between Sauron and the Elves; and Eregion was laid waste, and Celebrimbor slain, and the doors of Moria were shut... But Sauron gathered into his hands all the remaining Rings of Power; and he dealt them out to the other peoples of Middle-earth, hoping thus to bring under his sway all those that desired secret power beyond the measure of their kind. Seven Rings he gave to the Dwarves; but to Men he gave nine, for Men proved in this matter as in others the readiest to his will. And all those rings that he governed he perverted, the more easily since he had a part in their making, and they were accursed, and they betrayed in the end all those that used them.
- Silmarillion; Of the Rings of Power and the Third Age

[Gandalf:] ' ... And here in Rivendell there live still some of his chief foes: the Elven-wise, lords of the Eldar from beyond the furthest seas. They do not fear the Ringwraiths, for those who have dwelt in the Blessed Realm live at once in both worlds, and against both the Seen and the Unseen they have great power.'
'I thought that I saw a white figure that shone and did not grow dim like the others. Was that Glorfindel then?'
'Yes, you saw him for a moment as he is upon the other side: one of the mighty of the Firstborn.
- FotR; Many Meetings


Vi får anta samtliga ringar miste sina förmågor sedan den Enda förstörts; vi har förresten ingen grund att anta eller tro att någon med en Mindre Ring skulle kunna kontrolleras genom den Enda, det förefaller vara en del av de Stora Ringarnas svagheter.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: fre maj 30, 2014 7:43 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Tänk om någon skulle hitta en mindre ring!

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: lör maj 31, 2014 7:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ngugi skrev:
Vi får anta samtliga ringar miste sina förmågor sedan den Enda förstörts; vi har förresten ingen grund att anta eller tro att någon med en Mindre Ring skulle kunna kontrolleras genom den Enda, det förefaller vara en del av de Stora Ringarnas svagheter.


Där vet jag faktiskt inte om jag håller med eftersom alverna fick hjälp av Sauron under lång tid. Det är förstås oklart om Sauron förde vidare dessa kunskaper, som förslavade maktens ringar, även i samband med smidandet av de mindre ringarna.

Jag håller det i alla fall för troligt att åtminstone några av de mindre ringarna var underställda den enda. Det står även skrivet att Sauron, i samband med återtagandet av människornas och dvärgarnas ringar, beslagtog mindre viktiga verk. Troligen ringar och andra skatter av mindre värde som alltså hamnade i Saurons ägo. Vem vet, kanske fick några av hans mindre viktiga generaler, som t.ex. Gothmog eller Saurons språkrör, tillgång till några såna ringar?


Senast redigerad av Egalmoth sön jun 01, 2014 10:16 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: lör maj 31, 2014 8:01 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Fanns Gothmog på riktigt?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: sön jun 01, 2014 8:05 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
DurinVoronwe skrev:
Fanns Gothmog på riktigt?


Ja, sedan Häxkungen dog på Pelennors slätt var han högsta befäl för styrkorna ifrån Minas Morgul (och i praktiken ledare för resten också).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: tor jun 05, 2014 8:04 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag trodde att han bara fanns i filmen.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: tor jun 05, 2014 8:26 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Han nämns bara en gång i boken:
Citera:
Denne (Häxmästaren) var nu tillintetgjord, men Gothmog, Morguls kommendant, hade sänt ut dem i striden: östringar med yxor...
.

Det står ingenstans vilket folkslag Gothmog tillhörde, men jag har alltid tänkt mig honom som en av nazgûlerna. Har svårt att föreställa mig en orc i den positionen, och jag tvivlar starkt på att Tolkien tänkte sig att en orc skulle kunna få en så hög befälsposition. Men Jackson har ju alltid haft ett gott öga till orcerna, gammal skräckfilmsregissör som han är, så han tyckte väl det var coolt med en orc-kommendant.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: lör jun 07, 2014 1:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pellegrino skrev:
Han nämns bara en gång i boken:
Citera:
Denne (Häxmästaren) var nu tillintetgjord, men Gothmog, Morguls kommendant, hade sänt ut dem i striden: östringar med yxor...
.

Det står ingenstans vilket folkslag Gothmog tillhörde, men jag har alltid tänkt mig honom som en av nazgûlerna. Har svårt att föreställa mig en orc i den positionen, och jag tvivlar starkt på att Tolkien tänkte sig att en orc skulle kunna få en så hög befälsposition. Men Jackson har ju alltid haft ett gott öga till orcerna, gammal skräckfilmsregissör som han är, så han tyckte väl det var coolt med en orc-kommendant.


Troligen ingen orc nej. Men Saurons språkrör var ändå löjtnant av Barad-dûr, vilket skulle kunna tyda på att fler tjänare, som inte var nazgûler, kunde nå mycket höga poster.

Ovan så spekulerade jag lite i att så just skulle ha varit fallet. Fast det kan mycket väl ha varit en nazgûl, och Sauron hade inga mäktigare tjänare än dem. Sauron hade minst 6 av dem att välja på till posten av andrekommendant vid Minas Morgul (före Häxkungens död) som jag ser det. Khamûl var befälhavare vid Dol-Guldur, och jag håller det som osannolikt att han skulle ha fört befäl över två fästen (förvisso snäppet under Häxkungen i Morgul). Därtill tjänade en av nazgûlerna som kurir mellan Minas Morgul och Dol Guldur, vilket gör det troligt att den inte var andrekommendant vid Minas Morgul.

Alltså 6 mäktiga nazgûler (som jag ser det) som var tänkbara kandidater till att vara Häxkungens närmaste man i Minas Morgul.

Finns det exempel på orcher med höga befälsposter? I HOME berättas det om Boldog som ledde en mäktig här orcher. Han stupade för Thingols hand. Men Sauron hade som bekant att välja mellan inte bara orcher och nazgûler utan även fallna numenoraner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman ringmakaren?
InläggPostat: lör jun 07, 2014 5:12 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Gothmog kan givetvis ha varit en människa också, t.ex. en svart numenoran eller någon högättad östring eller sydlänning. Armén som lämnade Minas Morgul tycks ju ha varit mänsklig, åtminstone kavalleristyrkan (red orcer på hästar överhuvudtaget?).

Fast namnet Gothmog låter inte riktigt passande för en människa, det är för demoniskt på något sätt. Det är väl därför jag alltid föreställt mig en nazgûl.

Angående högt uppsatta orcer så fanns det ju hövdingar som Golfimbul, Azog och Bolg, men de var ju "frifräsare" som inte ingick i Saurons krigsorganisation. Shagrat och Gorbag var ledare, men bara för sina respektive vaktstyrkor som bestod av andra orcer. Det var nog där gränsen gick tänker jag mig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010