Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: sön maj 22, 2011 11:56 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Då är vi i huvudsak helt överens. :) Men jag skulle ändå mena att det egentligen varken är staven eller formeln som är avgörande utan de magiska flammorna.
Japp :) Men för att flammorna ska vara magiska krävs Gandalfs magi, skapad med hjälp av staven i den äldre versionen, och med hjälp av trollformeln han uttalar i den publicerade. Jag tror Tolkien tänkte sig att magiskt kunniga kunde höra, se, eller känna av, när andra magikunniga använde sig av sina krafter. Sedan kan jag tänka mig att Gandalf och balrogens kamp doldes av berget, så att det var mer riskabelt att använda magin under bar himmel, och ännu mer uppe på ett berg. Avståndet tror jag ändå spelar stor roll för att elden inte skulle kunna upptäckas oavsett om flammorna var magiska eller inte, och några spejare, tex crebain, bör inte ha kunnat vistats i närheten ändå, pga vädret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: mån maj 23, 2011 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Men för att flammorna ska vara magiska krävs Gandalfs magi, skapad med hjälp av staven i den äldre versionen, och med hjälp av trollformeln han uttalar i den publicerade.

Javisst. :) Men staven finns väl liksom flammorna ändå i båda?

Eldalie skrev:
Jag tror Tolkien tänkte sig att magiskt kunniga kunde höra, se, eller känna av, när andra magikunniga använde sig av sina krafter.

Fast något sådant står det inte i texten här.

Eldalie skrev:
Avståndet tror jag ändå spelar stor roll för att elden inte skulle kunna upptäckas oavsett om flammorna var magiska eller inte, och några spejare, tex crebain, bör inte ha kunnat vistats i närheten ändå, pga vädret.

Ja, avståndet och vädret spelar naturligtvis stor roll för möjligheten att upptäcka flammorna. Som Gandalf säger i det första utkastet, "Well, if any enemy is watching", och sedan fortsätter, "that will give me away. Let us hope other eyes are as blinded by the storm as ours". Gandalf hoppas alltså undslippa upptäckt på grund av vädret, vilket talar för att det är just flammorna och inget annat som är det som riskerar att röja honom.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: mån maj 23, 2011 9:41 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Javisst. :) Men staven finns väl liksom flammorna ändå i båda?
Absolut.
Ohlmarxisten skrev:
Eldalie skrev:
Jag tror Tolkien tänkte sig att magiskt kunniga kunde höra, se, eller känna av, när andra magikunniga använde sig av sina krafter.

Fast något sådant står det inte i texten här.
Nä, det är som sagt bara vad jag tror. Men jag vet inget Tolkien skrivit som motsäger det, men mycket han skrivit har gett mig denna uppfattning. Men det är och förblir bara en åsikt.
Ohlmarxisten skrev:
Eldalie skrev:
Avståndet tror jag ändå spelar stor roll för att elden inte skulle kunna upptäckas oavsett om flammorna var magiska eller inte, och några spejare, tex crebain, bör inte ha kunnat vistats i närheten ändå, pga vädret.

Ja, avståndet och vädret spelar naturligtvis stor roll för möjligheten att upptäcka flammorna. Som Gandalf säger i det första utkastet, "Well, if any enemy is watching", och sedan fortsätter, "that will give me away. Let us hope other eyes are as blinded by the storm as ours". Gandalf hoppas alltså undslippa upptäckt på grund av vädret, vilket talar för att det är just flammorna och inget annat som är det som riskerar att röja honom.
Nja, jag tror förvisso att Gandalf även var rädd att någon skulle se flammorna, men han gör det ändå såpass tydligt att det är just han själv som givit sig till känna, att jag fortfarande känner mig säker på att det rör sig om ett magiskt "fotavtryck" här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: mån maj 23, 2011 10:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Nja, jag tror förvisso att Gandalf även var rädd att någon skulle se flammorna, men han gör det ändå såpass tydligt att det är just han själv som givit sig till känna, att jag fortfarande känner mig säker på att det rör sig om ett magiskt "fotavtryck" här.

Att det är han själv som ger sig till känna tycker jag också är helt klart och att det är genom att använda magi. Men jag ser ingen anledning att anta något magiskt fotavtryck utöver de magiska flammorna.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: tis maj 24, 2011 11:21 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
'If there are any watchers that can endure this storm, then they can see us, fire or no' säger Gandalf vilket klargör att det inte är elds fysiska existens som han oroar sig över.

Håller med er båda om att det är magin som Gandalf menar avslöjar honom specifikt - genom ett bildigt uttryck vill jag företräda. På svenska hade han lika gärna kunnat sagt 'Jag har skrivit alla på näsan mellan Vattnadal* och Anduin som kan läsa det att här är Gandalf'
Eftersom trollkarlen aldrig skriver några tecken i bokstavlig mening och inte oroar sig för att eld i sig kan avslöja dem blir den logiska följden att det är hans enda beskrivna och därpå kommenterade handlingar som föreligger uttalandet om att bli avslöjad; kraftorden/frammanandet av eld/de ursprungliga magiska flammorna, som avses (väl tänd har vi ingen orsak att tro att elden var annat än normal).
Således borde de som kan "läsa" Gandalfs "tecken" vara desamma som kan avläsa nyttjandet av magi eller känna av magiska "produkter". Förslagsvis andra maiar, mäktiga eldar eller magikunniga som Saurons mun.


*Är fortfarande mer förtjust i Vattnadal, det är mjukare och mer poetiskt

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010