Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 10:14 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
"Do not pursue him! He will not return to this land. Far off yet is his doom, and not by the hand of man will he fall."

Som Glorfindel sade till Earnur efter slaget vid Fornost. Sedan står det en fritt om man vill tolka det som manshand eller människohand.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 10:55 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Tolkningen bör väl då bli just manshand, eftersom Eowyn var mänsklig kvinna och de facto dräpte gamle häxis.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 11:18 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Johan skrev:
Tolkningen bör väl då bli just manshand, eftersom Eowyn var mänsklig kvinna och de facto dräpte gamle häxis.


Det finns faktiskt de som anser att det var Merry som dödade WKoA. Och det är inte bara människor som läst Ohlmarks översättning.

Själv anser Jag att båda dödade WKoA och att det är fel att ge Eowyn all ära för dådet.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 11:23 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Intresssant...

Nå, eftersom Merry var en hobbit, och hobbitar är människor, så kan det injte vara någon annan än Eowyn som dräper honom, i fall Glorfindels spådom skall vara sann.

Sorry, men så är det.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 11:35 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
"For her shield-arm was broken by the mace of the Witch-King, but he was brought to nothing, and thus the words of Glorfindel long before to King Earnur were fulfilled, that the Witch-King would not fall by the hand of man. For it is said in the songs of the Mark that in the deed Éowyn had the aid of Théoden's esquire, and that he was also not a Man but a halfling out of a far country, though Éomer gave him honour in the Mark and the name of Holdwine."

Tolkiens egna ord från appendix A i LotR.

Och även om Hobbits usprungligen kommer från människan så räknas de inte som sådana (om inte Tolkien har skrivit annorlunda i något av hans brev eller i någon del av HoME som Jag ej har läst). Precis som vi inte längre räknas som apor.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 01, 2003 11:46 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Hmmm.. Kommer inte ihåg var just nu, men hobbitar är ingen egen "ras" utan tillhör människorna. Detta finns belagt i något av alla de brev som Tolkien har skrivit. Så Merry som dräpare går bort, i fall Glorfindels profetia stämmer.

Att hänvisa till perosner eller fiktiva skrifter inom toliens skönlitterära verk är farligt, Tolkien har vid ett vlertal tillfällen skrivit att hans personer inte är allvetande, utan resonerar i böckerna utifrån vad de vet som karaktärer. Så för att finna "sanningen" (om det nu finns någon sådan) måste man gå till HoME eller Letters.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 12:10 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån nov 03, 2003 1:14 am
Inlägg: 45
Nja, hobbitarna är väl ändå en egen ras, lika mycket som dvärgarna är det. Jag anser att dråpet på WiKi var ett teamwork av två personer. Har alltid gillat det stycket; de två som ansågs svagast och red till slaget i hemlighet, var i slutändan de enda som kunde döda häxmästaren eftersom ingen av dem var en "man". En kvinna och en hobbit räddade dagen :)

_________________
And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 16, 2003 11:14 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 24, 2003 3:39 pm
Inlägg: 306
Ort: Täby
Kalimac skrev:
Nja, hobbitarna är väl ändå en egen ras, lika mycket som dvärgarna är det.


Men dvärgarna härstammar ju inte från människorna, de blev skapade av Aulë. Nu är jag inte så inläst på detta, så jag väljer ingen sida, men:
I den engelska versionen utdelade Eowyn det dödande hugget. Borde det inte vara hennes arm som blev kall och livlös, istället för Merrys, som i ÅO? Borde hon inte blivit frisk lika fort som Merry blev i ÅO? Om hon blev det, skulle hon inte träffa Faramir på samma sätt. Det blev lite krångligt, men min fråga är, hur ser det ut i originalet?

_________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 16, 2003 11:33 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån nov 03, 2003 1:14 am
Inlägg: 45
Nja, mycket kan man skylla på gamla Ohlmarks, men så mycket har han ändå inte ändrat runt i historien. Originalet ser handlingsmässigt likadant ut som OÅ:s "tolkning", förutom vad gäller ihopblandningen av "han" och "hon" (som ju är ändrat i senare utgåvor). Och på tal om att Eowyns arm inte blev kall och livlös...tja, hela hon var väl ganska kall och livlös vid det laget :) Och friska blev de väl ungefär samtidigt, både hon och Merry, förutom att Eowyn hade en rätt kraftig depression att tampas med dessutom.

_________________
And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 17, 2003 7:41 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: tor okt 02, 2003 7:56 pm
Inlägg: 123
Ort: Tol Eressea
Gräsligt deprimerande på det hela taget. En enda kvinnlig karaktär som faktiskt har lite ryggrad och handlingskraft, och så konstaterar ni att den hungriga, håriga figuren bredvid skall ta del av äran. Man kan ju bli suffragett för mindre.. :wink:

_________________
"I like adventure and I'm going to find some."
Josephine March, Young women av L M Alcott

I Aear cân ven na mar


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 17, 2003 11:43 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån nov 03, 2003 1:14 am
Inlägg: 45
Nejdå.. Min mening är väl snarare att de gjorde de tillsammans. Ingen skulle klarat det utan den andre, och ingen av dem var en "man".
Och hur vågar du kalla Merry för en hungrig, hårig varelse? :lol: Man kan ju bli fundamentalistisk hobbit-taliban för mindre :wink:

_________________
And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 17, 2003 11:50 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag tycker inte Merry ska få för mycket ära!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 18, 2003 12:55 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån nov 03, 2003 1:14 am
Inlägg: 45
Jodå, som den pervy hobbitfancier jag är tycker jag att Merry ska överhöljas i ära. :wink:

_________________
And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 18, 2003 3:42 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Mattias skrev:
Jag tycker inte Merry ska få för mycket ära!


Varför inte? Det var hans stöt som bröt förtrollningen. Efter det så skulle vem som helst ha kunnat döda WKoA.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: kollektiv handling
InläggPostat: ons nov 19, 2003 12:09 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
uppenbarligen så rör de sig om en kollektiv handling. båda två tillsamans genomförde det. men hade inte kunnat göra de ensama, därmed har alla rätt. eller rättare sagt de som säger att båda ska ha äran, för så är det. båda ska ha äran


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010