Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uttal av ord i Tolkiens språk?
InläggPostat: tis okt 01, 2019 9:23 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör sep 28, 2019 12:50 pm
Inlägg: 3
Ska göra en dubbning av sagan om ringen/hobbit filmerna och vill att skådespelarna ska ha korrekt uttal. Kan någon hjälpa mig hitta fonetisk skrift för orden. Vad jag förstår från att ha surfat på tolkienforum på reddit så är uttalet som sägs i filmerna föråldrade så skulle uppskatta hjälp att finna korrekt fonetisk skript istället för att bara ta direkt från filmen. Och för alla karaktärer som exklusivt talar icke-engelska (som Azog) kan skippas vad gäller detta. Om ni vill ändra översättningarna något så får ni gärna göra det så att det är så bra som möjligt. Har inkluderat ett gäng filer för filmerna med bara replikerna i påhitte språken och andra med hela manuset. Men första frågan är prio dock.
https://drive.google.com/file/d/13RpOWY ... sp=sharing
---
Icke prio fråga också-> Jag ska också ha undertexter som översätter Tolkiens språk som jag laddat ner som även visar vad de säger i sina språk med dess översättning under. Men i de två sista hobbit filmerna så inkluderade översättaren inte vissa repliker i orchiska eftersom dem var ickesammanhängande. Skulle ändå vilja ha undertexter som inkluderar alla orchernas repliker så skulle vilja identifiera vilka ord skådisarna säger så att det ser rätt ut.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uttal av ord i Tolkiens språk?
InläggPostat: tis okt 01, 2019 10:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen till forumet, Dubbaren. Vilket ambitiöst projekt du har gett dig på! :D

Jag har aldrig gjort några närmare studier av Tolkiens olika språk, så jag kan inte hjälpa dig mer konkret. Men här är i alla fall en sida med fonetiska beskrivningar av diverse alviska ord och fraser, från filmerna och annat. Om sidan följer filmernas uttal eller har uppdaterat sig i takt med nya rön vet jag inte.
http://www.arwen-undomiel.com/elvish.html

Och så kan jag inte låta bli att länka till den här underbara sidan också. Ingen fonetisk skrift, men massor av inspelningar på såväl Tolkiens olika språk som diverse fornspråk. Helt fascinerande! :D
https://www.jrrvf.com/glaemscrafu/english/index.html

(Jag flyttade tråden från Övrigt till Öppet Tolkienforum.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uttal av ord i Tolkiens språk?
InläggPostat: ons okt 02, 2019 11:49 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör sep 28, 2019 12:50 pm
Inlägg: 3
Den stegrande kamelen skrev:
Välkommen till forumet, Dubbaren. Vilket ambitiöst projekt du har gett dig på! :D

Jag har aldrig gjort några närmare studier av Tolkiens olika språk, så jag kan inte hjälpa dig mer konkret. Men här är i alla fall en sida med fonetiska beskrivningar av diverse alviska ord och fraser, från filmerna och annat. Om sidan följer filmernas uttal eller har uppdaterat sig i takt med nya rön vet jag inte.
http://www.arwen-undomiel.com/elvish.html

Och så kan jag inte låta bli att länka till den här underbara sidan också. Ingen fonetisk skrift, men massor av inspelningar på såväl Tolkiens olika språk som diverse fornspråk. Helt fascinerande! :D
https://www.jrrvf.com/glaemscrafu/english/index.html

(Jag flyttade tråden från Övrigt till Öppet Tolkienforum.)


Tack gör hjälpen, den med filmernas citat av de alviska språken är jättebra, behöver bara hitta en sida med all alviska från hobbit och all khuzdul och orckiska/svarta tungmålet samt alviskan ur hobbit. Såg även din sida i förberedelse för detta projekt. Särskilt när det gäller namn så har jag tänkt att att använda dina översättningar men i andra fall vill jag behålla originalet om du inte har något emot det? Huvudsakligen så är det Bagger namnet som jag är fäst vid och behåller gärna. Är också öppen för förslag för vad jag ska ändra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uttal av ord i Tolkiens språk?
InläggPostat: sön okt 06, 2019 2:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
DubbarenINorr skrev:
Såg även din sida i förberedelse för detta projekt. Särskilt när det gäller namn så har jag tänkt att att använda dina översättningar men i andra fall vill jag behålla originalet om du inte har något emot det? Huvudsakligen så är det Bagger namnet som jag är fäst vid och behåller gärna. Är också öppen för förslag för vad jag ska ändra.

Du får gärna använda de av mina namn du har lust med. Och jag tycker också om Bagger! Det var ett hårt beslut att välja bort det namnet. :)

Får se om jag hinner titta närmare på dina översättningar så småningom. Det verkar vara lite ont om tid i mitt liv just nu...

Det du gör är alltså att sätta ihop en version där alla karaktärerna talar svenska? (Där de talar engelska i original då, så klart.) Är den beställd av någon eller är det på eget initiativ? Kan du lägga ut filmerna någonstans sedan utan att få problem med rättigheter? Och var får du tag på alla skådespelare? Berätta mer! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uttal av ord i Tolkiens språk?
InläggPostat: sön dec 29, 2019 2:21 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör sep 28, 2019 12:50 pm
Inlägg: 3
Den stegrande kamelen skrev:
DubbarenINorr skrev:
Såg även din sida i förberedelse för detta projekt. Särskilt när det gäller namn så har jag tänkt att att använda dina översättningar men i andra fall vill jag behålla originalet om du inte har något emot det? Huvudsakligen så är det Bagger namnet som jag är fäst vid och behåller gärna. Är också öppen för förslag för vad jag ska ändra.

Du får gärna använda de av mina namn du har lust med. Och jag tycker också om Bagger! Det var ett hårt beslut att välja bort det namnet. :)

Får se om jag hinner titta närmare på dina översättningar så småningom. Det verkar vara lite ont om tid i mitt liv just nu...

Det du gör är alltså att sätta ihop en version där alla karaktärerna talar svenska? (Där de talar engelska i original då, så klart.) Är den beställd av någon eller är det på eget initiativ? Kan du lägga ut filmerna någonstans sedan utan att få problem med rättigheter? Och var får du tag på alla skådespelare? Berätta mer! :D


Hej, ursäkta att jag inte har svarat dig, glömde bort att tråden fanns och återupptäckte den nu.
Ja jag tar filmerna och gör mitt bästa för att redigera bort den engelska dialogen genom att skilja på ljudkanalerna från Blu-ray skivorna och sen redigera det. Det är egen initiativ, jag gillar film och skådespeleri själv och har varit intresserad i att bli röst-skådespelare så tänkte att dubba en film kan vara bra erfarenhet och resulterar i ett roligt projekt :)
Får se med rättigheterna, jag vill ha en visning av det på en lokal biograf eller liknande med tillåtelse från Warner Bros. Och sen så Finns det sätt man kan dela den online (eller hemmagjord skiva, får se) men det listar jag ut när jag väl är där. Jag är skådis själv och har jobbat i olika pjäser och kortfilmer så har både bekanta och nära vänner som är skådisar. Tänkte sen komplettera genom annonser på Filmcafe och facebook bland annat. Så alla är från mina trakter och då behöver man inte åka långt för att komma till studion. Får se hur det går, roligt att du är intresserad. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010