Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tor nov 02, 2017 10:59 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tack för senaste avsnittet av Tolkienpodden, om nya boken om Beren och Lúthien! Det besparade mig ett onödigt inköp. Jag skulle nog ha köpt den här boken annars, i den naiva tron att den var en uppsnofsad och utökad version av själva berättelsen, à la Húrins barn, snarare än en knappologisk genomgång.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre dec 08, 2017 10:25 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Har inte lyssnat på podden än men vad menar du med aberen och Luthien, har funderat på att köpa den, var den inget bättre? Älskar den i silmarillion

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre dec 08, 2017 10:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Att döma av podden består boken mest av en historik om hur berättelsen om Beren och Lúthien utvecklats, med olika mer eller mindre ofullständiga versioner, ändrade detaljer och sånt. Alltså ingen komplett och fylligare variant än vad som redan publicerats i Silmarillion, utan mest intressant för den som vill studera Tolkiens författarskap, snarare än den som vill läsa en god berättelse. Om jag förstod podden rätt, alltså!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: mån dec 11, 2017 9:38 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Fast för Wickel, som gillar örnarna, kanske den nya versionen är kul. Christophers miss (som han senare ångrade) att stryka Gwaihir och Landroval, som räddare av Beren och Luthien, bör finnas med (jag har inte läst den ännu, men det skulle vara märkligt om de inte var det nu).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tor dec 14, 2017 1:01 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Aha, får nog ta och köpa in den då eller kanske önska sig. Är ju ganska bra i tiden.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: tis jan 02, 2018 4:45 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Túrin Turambar skrev:
Hej! Häromdagen släpptes första avsnittet av Tolkienpodden med Daniel Möller (Danne på forumet), Elisabet Bergander (Olórin) och mig (Adam Westlund/Túrin Turambar). Det är tänkt att bli en regelbundet återkommande podcast. Första avsnittet är något av en introduktion, även om det dock självklart riktar sig mest till en Tolkienintresserad publik. Vi pratar om vilka aspekter av Tolkiens författarskap som gjorde oss intresserade och vad som har hållit oss kvar.

https://tolkienpodden.podbean.com/e/tol ... r-tolkien/

Den finns även på ITunes om man föredrar att lyssna där.

Kallar mig numera prenumerant av er podd. Mycket skön varvning med talböcker till och från jobbet. Sluta gärna aldrig :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons jan 03, 2018 9:25 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jonker: Kul att podden uppskattas! :) Vi har inga planer på att sluta. :)

Kamelen: Då fyllde ju avsnittet sitt syfte på så sätt att vi lyckades förmedla information om boken så att du kunde ta ett informerat beslut (för att använda någon sorts halvanglicism).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre feb 02, 2018 2:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Legendariskt Adam-citat ur senaste podden, angående Hobbit-trilogin: "Allt med filmerna är bättre än själva filmerna." :D

Jag uppskattade avsnittet om Tolkienmusik. Tack för trevlig lyssning! Det jag saknade lite var mer snack om alla amatörtolkningar à la Colin Rudd och Karliene. Känns som om det mest nämndes i förbifarten nu, det hade gärna fått uppta en större del av programtiden. Vill ju ha tips på nya begåvade uttolkare, ju! Och inte minst hade det varit trevligt att hitta folk som sjunger sångerna på svenska, för det känns det som om det är väldigt ont om.
Eftersom vi otaktiskt nog tycks ha vant vår lillknodd vid att bara kunna somna om man sjunger för honom – och det kan krävas uppåt en halvtimme i stöten, två gånger om dan! – så finns det ett ständigt behov av nya sånger att sjunga här hemma. Jag har för närvarande fem Tolkiensånger i repertoaren. (Som jag sjunger tämligen uselt, men min publik verkar tacksamt nog okritisk. :P) Hade gärna hittat lite fler sångvänliga melodier till texterna ur ringsagan!

Min Tolkienrepertoar just nu (samtliga med mina egna svenska texter, förstås!):

En vandringssång (Home is behind, the world ahead, melodin Pippin sjunger i filmen – fast egentligen är den melodin för vemodig för texten, tycker jag)
Sången om Beren och Lúthien (Colin Rudds melodi - fast den låter inte lika bra utan hans snygga flöjtkomp)
Sams rim om trollet (den melodi Tolkien själv sjunger: The Fox and Hens)
Bilbos sång (använder melodin Auld Lang Syne, den passar förvånansvärt bra)
Klagosång för Boromir (Colin Rudds melodi)

Jag kan själv tipsa om en inspelning av Bilbos sista sång av Charlie MacGowan som jag tycker är riktigt bra! Jag har ännu inte försökt lära mig den, eller se om den funkar med Beregonds svenska text, men det ska jag ge mig på förr eller senare.
https://www.youtube.com/watch?v=qH9HkJJ3CdA


Jonker skrev:
Sluta gärna aldrig :)
Instämmer med föregående talare!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: sön feb 04, 2018 11:03 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det var faktiskt Daniel som sa det där. ;)

Jo, jag håller delvis med. Dock var vi ganska trötta på slutet och vi hade så mycket musik att tröska igenom att vi nog inte riktigt fick till den sektionen. Dessutom var det lite knepigt att vi inte kunde lyssna så att lyssnarna hörde, så att säga.

Mysigt med sovsången, även om det kanske blir tröttande i längden! :)

Kul att ni uppskattar det vi gör! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: sön feb 04, 2018 11:29 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Túrin Turambar skrev:
Det var faktiskt Daniel som sa det där. ;)

Å fasen, var det det! Jag vill gärna tro att jag oftast lyckas höra skillnad på er – men inte alltid, tydligen. :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: sön feb 04, 2018 1:43 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Min Tolkienrepertoar just nu (samtliga med mina egna svenska texter, förstås!):
En vandringssång (Home is behind, the world ahead, melodin Pippin sjunger i filmen – fast egentligen är den melodin för vemodig för texten, tycker jag)
Sången om Beren och Lúthien (Colin Rudds melodi - fast den låter inte lika bra utan hans snygga flöjtkomp)
Sams rim om trollet (den melodi Tolkien själv sjunger: The Fox and Hens)
Bilbos sång (använder melodin Auld Lang Syne, den passar förvånansvärt bra)
Klagosång för Boromir (Colin Rudds melodi)
Om du inte har hört Pär Lindh och Björn Johanssons Tolkienprojekt "Bilbo" (1996) och "Dreamsongs From Middle Earth" (2004) kan de rekommenderas. (Sedan antar jag att du redan har koll på Bo Hanssons "Sagan om ringen", men den är ju instrumental, om än fantastiskt bra.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: mån mar 05, 2018 7:11 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Dags för mig att börja lyssna på podden. Satte på avsnitt 1. riktigt taggad :) Vilka här på forumet är det som är med i den?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: mån mar 05, 2018 10:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Wickel skrev:
Vilka här på forumet är det som är med i den?

Det är Túrin Turambar, Danne och Olórin! Fast ingen av dem är ju särskilt aktiv på forumet längre, tyvärr, även om Túrin dyker upp ibland för att svara på kommentarer om podden om inte annat.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: ons mar 07, 2018 7:31 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Aha så synd. Podden var riktigt bra, kommit till avsnitt 5 nu och då jag extra jobbar hos våra vänner där jag sitter och matar in 10 000 varor i excel är det perfekt att plöja igenom några avsnitt. Riktigt intressanta saker ni nämner :)

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkienpodden
InläggPostat: fre mar 09, 2018 11:09 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Wickel skrev:
Aha så synd. Podden var riktigt bra, kommit till avsnitt 5 nu och då jag extra jobbar hos våra vänner där jag sitter och matar in 10 000 varor i excel är det perfekt att plöja igenom några avsnitt. Riktigt intressanta saker ni nämner :)


Kul att du gillar den! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010