Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkien och H R Haggard
InläggPostat: mån okt 07, 2013 6:30 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:38 am
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Då jag håller på med en studiecirkel gällande "Fantasyns rötter" uppe i Umeå så har jag satt mig ner och läst på lite och fått upp ögonen för den viktorianske äventyrsförfattaren H R Haggard, som jag tidigare endast är bekant med genom Alan Moores användande av hans hjälte Alan Quatermain och några undermåliga filmatiseringar av hans bok "Kung Salomos gruvor".

Efter att nu ha läst "King Solomon's Mines" och "She", hans kanske mest kända verk, inser jag hur oerhört viktiga de böckerna måste varit för att formera Tolkiens sätt att skriva berättelser. Det är inte minst roligt att lägga "King Solomons Mines" och "The Hobbit" bredvid varandra och identifiera likheter i övergripande berättelsestruktur och scenuppbyggnad.

Från inledande affärsmässigt äventyrarmöte med en rätt plötsligt uppdykande skattkarta och en äventyrsskeptisk protagonist/berättare, till en protagonist/berättare som slås medvetslös under slutstriden och en sammanfattning av hemresan som konstaterar att mycket mer hände men att det inte är värt att nämna i den aktuella berättelsen.

Har någon annan läst lite Haggard och håller med?

I övrigt vill jag delge en scen ifrån "She". Scenen är från ett samtal med en uråldrig vit besvärjerska som härskar över ett dolt afrikanskt rike:

Citera:
"Ay, oh Queen," I answered feebly.

"Then gaze upon that water," and she pointed to the font-like vessel, and then, bending forward, held her hand over it.

I rose and gazed, and instantly the water darkened. Then it cleared, and I saw as distinctly as I ever saw anything in my life—I saw, I say, our boat upon that horrible canal. There was Leo lying at the bottom asleep in it, with a coat thrown over him to keep off the mosquitoes, in such a fashion as to hide his face, and myself, Job, and Mahomed towing on the bank.

I started back, aghast, and cried out that it was magic, for I recognised the whole scene—it was one which had actually occurred.

"Nay, nay; oh Holly," she answered, "it is no magic, that is a fiction of ignorance. There is no such thing as magic, though there is such a thing as a knowledge of the secrets of Nature. That water is my glass; in it I see what passes if I will to summon up the pictures, which is not often. Therein I can show thee what thou wilt of the past, if it be anything that hath to do with this country and with what I have known, or anything that thou, the gazer, hast known. Think of a face if thou wilt, and it shall be reflected from thy mind upon the water. I know not all the secret yet—I can read nothing in the future. But it is an old secret; I did not find it. In Arabia and in Egypt the sorcerers knew it centuries gone. So one day I chanced to bethink me of that old canal—some twenty ages since I sailed upon it, and I was minded to look thereon again. So I looked, and there I saw the boat and three men walking, and one, whose face I could not see, but a youth of noble form, sleeping in the boat, and so I sent and saved ye. And now farewell. But stay, tell me of this youth—the Lion, as the old man calls him. I would look upon him, but he is sick, thou sayest—sick with the fever, and also wounded in the fray."


http://www.gutenberg.org/files/3155/3155-h/3155-h.htm

Någon som tycker att det känns det minsta bekant? :D Job och Mahomed är för övrigt namn två medlemmar i berättarens äventyrarfölje.

_________________
"All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honor, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more."

Eowyn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och H R Haggard
InläggPostat: tis okt 08, 2013 1:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Vilket roligt och intressant inlägg! Tack, vidugavia! :D Jag har hört/läst förut nån gång att Tolkien låtit sig inspireras av H Rider Haggard, men jag hade inte alls klart för mig till vilken grad. Att Galadriel-scenen "lånat" en del från ovanstående citat är ju nästan pinsamt uppenbart. :P

Jag har läst en eller två böcker i Quatermain-serien, och vad jag minns med ganska stort utbyte dessutom! (Men så är jag också en sucker för såna där gammaldags äventyrsböcker; jag slukade ofantliga mängder av dem i tonåren. :)) Tyvärr var det för länge sedan för att jag skall ha några konkreta minnen. Kanske dags för en omläsning! (Filmatiseringen av King Solomon's Mines med Richard Chamberlain har jag också sett. Undvik! Den är hårresande usel.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och H R Haggard
InläggPostat: tis okt 08, 2013 6:40 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:38 am
Inlägg: 29
Ort: Umeå
Ett intressant tema som både Tolkien och Haggard ofta återkommer till är döden. De har dock väldigt olika perspektiv på den. Från Haggards perspektiv är döden mänsklighetens fiende vilket Tolkien inte precis skulle hålla med. Tror för övrigt inte Tolkien är den ende som läst Haggard. :-)

"That which is alive and hath known death, and that which is dead yet can never die, for in the Circle of the Spirit life is naught and death is naught. Yea, all things live for ever, though at times they sleep and are forgotten." ("She" , kapitel 9)

http://www.gutenberg.org/files/3155/3155-h/3155-h.htm

"That is not dead which can eternal lie,
And with strange aeons even death may die." (The Call of Cthulhu, HP Lovecraft)

_________________
"All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honor, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more."

Eowyn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och H R Haggard
InläggPostat: tor okt 17, 2013 10:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
vidugavia skrev:
Ett intressant tema som både Tolkien och Haggard ofta återkommer till är döden. De har dock väldigt olika perspektiv på den. Från Haggards perspektiv är döden mänsklighetens fiende vilket Tolkien inte precis skulle hålla med.

Har de verkligen så olika perspektiv? Nu var det bra länge sedan jag läste Haggard, men jag kände mig ganska övertygad om motsatsen till just det du påstår när jag nyligen läste Mark T. Hookers "Tolkien and Haggard: Immortality" (i A Tolkienian Mathomium, 2006). Fast jag litar ju inte riktigt på Hooker. Han är ofta alltför angelägen att hitta likheter både här och där, och då inte bara med Haggard. Så utveckla gärna hur du menade. Hursomhelst blev jag sugen på att läsa något av Haggard igen. :D

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och H R Haggard
InläggPostat: lör okt 19, 2013 3:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
vidugavia skrev:
Tror för övrigt inte Tolkien är den ende som läst Haggard. :-)

"That which is alive and hath known death, and that which is dead yet can never die, for in the Circle of the Spirit life is naught and death is naught.

Och det finns kanske fler än Tolkien och Lovecraft som också har läst Haggard. :)
George R R Martin skrev:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010