Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om inte brödraskapet bildats...
InläggPostat: lör feb 23, 2008 7:32 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
jag kan inte låta bli att tänka(igen) vad som hänt om man inte valt att försöka förstöra ringen. Det som klingade bäst i mina öron i rådslaget i Riftedal var att segla ut med ringen långt ut och släppa den i den ändlösa havet. Detta är något som jag(utan facit i hand) lätt hade valt. Verkar säkrast att ta bort fiendes vapen och försöka besegra Sauron vapenmässigt.

Om vi säger att ett litet brödraskap vandrade väster ut till Cirdan, åkte ombord på ett skepp och Frodo lyckades göra sig av med ringen(som han då inte hade haft för länge), hur skulle det gått då?

Så långt som efter Slaget vid Pellenor så har det ju inte gått alltför dåligt. När den sista armeen omringas, ca 6000 man, av Saurons sista armé, så står det att Sauron hade minst 10 gånger så många soldater. Det betyder uppåt 60-63000 trupper skulle jag tro.

Även om nu Aragorn och Gandalf och alla skulle strykit med så skulle många, många orcher dött och jag tror inte att Sauron skulle kunna intagit Minas Tirith med en andra våg, med de få orcher som fanns kvar. Även om bara några hundrade fanns kvar i Tirith.

Alla anfall på andra håll slogs ju undan, så det verkar som om även om inte ringen förstörts så skulle Sauron inte ha vunnit, ej heller besegrats, men lämnats med ytterst få trupper kvar, säg 40 000.

Är det bara jag som tror att det skulle blivit ett dödläge i kriget om det gått som jag beskrivit eller är jag ute och cyklar?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 24, 2008 1:15 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Möjligt att de skulle kunnat stoppa första vågen, men då skulle bara Sauron kalla till sig fler trupper från öster och söder och sedan anfallit, alternativt väntat lite medan numenoranerna försvagats ännu mer och ännu fler alver seglat ut. Tror inte det skulle gå mycket bättre än i det gjorde i första åldern; en kort tids fred innan en slutgiltig förlust.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 24, 2008 2:07 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
jo det är iförsig sant. Men hur mycket kan han få ut av östern egentligen? känns som han pumpat länderna på trupper.

Får ibland känslan av att han inte var så vapenmässigt starkare ändå, än värre i filmen då dom påstår att han bara har 10 000 orcher kvar mellan Frodo och domedagsberget.

Då hade ju han kunnat åka på rejält däng om det var så få kvar i Mordor.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 24, 2008 4:44 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag tror inte alverna ville ha ringen ens i närheten av Cirdan, eftersom det var deras sista väg ut ur Midgård. Om Sauron anfallit och förstört hamnarna hade de blivit fast där de var.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 24, 2008 10:41 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
du förstod mig tydligen inte. Hur skulle sauron kunna attackera hamnarna om man reser dit bordar ett skepp omgående och seglar ut på havet?

inte skulle han attackera hamnarna för att ringen varit där? Och dessutom, skulle hans härskaror nått hamnarna så skulle det ändå inte finnas nått kvar att rädda, nästan.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 25, 2008 8:28 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Förr eller senare så skulle ringen ha letat sig in till land igen och Sauron skulle ha funnits kvar i världen.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 25, 2008 12:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det Älva säger stämmer helt. Om inte ringen hade förstörts hade Saurons makt inte heller minskats, utan bara växt. Märk väl att han var på god väg att ta över Midgård även utan ringen i sin ägo, så länge den existerade någon annanstans. Det är ju det som är en av grundtankarna med boken: för att besegra Saurons kraft och ondska måste ringen förstöras.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 25, 2008 8:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Hagbard skrev:
du förstod mig tydligen inte. Hur skulle sauron kunna attackera hamnarna om man reser dit bordar ett skepp omgående och seglar ut på havet?

inte skulle han attackera hamnarna för att ringen varit där? Och dessutom, skulle hans härskaror nått hamnarna så skulle det ändå inte finnas nått kvar att rädda, nästan.


Hur menar du att man skulle transporterat ringen från Riftedal till hamnarna utan fiendens vetskap? Inte någon liten söndagsutflykt precis...

Givetvis skulle Sauron sätta in all sin kraft om han trodde att han hade minsta chans att återerövra ringen, särskilt om han trodde att den var på väg att föras över havet utom hans räckhåll. Skepp och allierade hade han ju redan gott om och att resa på havet går betydligt snabbare än att resa på land. I värsta fall hade Frodo blivit genskjuten och kommit fram till en belägrad hamn. Dessutom drar ringen till sig många andra väsen med sina egna dunkla syften så det skulle blivit en mycket farofylld färd genom ödemarken utan någon hjälp på vägen (om nu Aragorn och Gandalf gick mot Minas Tirith). Dessutom, om man betänker den kedja av avgörande händelser som brödraskapet satte igång är det svårt att se hur man ens skulle kunnat uppbåda något militärt motstånd, eftersom både Orthanc och Rohan skulle varit förlorade och därmed även Gondor...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 12:31 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
sant som du säger det. Men om Frodo och Sam klarade få Ringen ända till Mordor skulle det inte vara några problem att låna en båt och åka ut 1 km utanför land och släppa ringen och återvända utan att Sauron han resa sitt finger.

Men men sant, sauron skulle finnas kvar, men jag tvivlar lite på att han skulle kunna ta över Midgård militärt, inte direkt iallafall.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 12:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Líndaletaro skrev:
Märk väl att han var på god väg att ta över Midgård även utan ringen i sin ägo, så länge den existerade någon annanstans.


Sauron var ju under Ringens krig väldigt nära att erövra hela Midgård, fastän han inte hade ringen. I och med att ringen fortfarande existerade (hängande i en kedja runt Frodos hals) existerade fortfarande Saurons kraft. Det enda som hindrade honom från att vinna på Pelennors fält var De dödas armé och Rohirrims ankomst (vilkas inblandning i största grad var en, om än ganska indirekt, följd av att brödraskapet bildats, som Tenderfoot påpekade). Så varför skulle inte Sauron segrat militärt om nu ringen inte förstörts, Rohirrim inte hade besegrat Saruman och De dödas armé inte uppbådats?

((Hur självgod måste man vara för att citera sig själv för att ge kraft åt sin ståndpunkt, förresten? :D ))

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 10:03 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
haha du har rätt. Jag har iallafall fått era hjärnor att koka ihop ett bra svar =).

iallafall du Líndaletaro, kan nog hoppa över tråden nu. Märk väl dock att Ringens krig nästan vans utan att ringen förstördes, tack vare brödraskapet innan ringens förstörelse.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 01, 2008 11:26 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Hade man inte förstört ringen hade Sauron vuxit sig starkare ändå och krossat "de goda".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 01, 2008 6:08 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
jo hade han nog, för eller senare.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010