Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 7:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 3:45 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Citera:
föresten varför var välidgt välidgt många i kön långhåriga för, ungefär likadan fråga...)

Mina flätor mäter 35 cm från örats mitt.... :D
Måste få säga att det var lite avskräckande att ge sig in i Ardas forum i början, kände mig totalt okunnig om det mesta, men jag HAR läst böckerna (Ohlmarks) ett antal gånger, har även Silmarillion och Bilbo, plus några av sagoböckerna. Så egentligen har jag väl inte rätt att kalla mig Tolkienfreak (kom just ihåg att jag även läste hans biografi för en massa år sedan).
Jag har jättedåligt minne (inte enbart p.g.a. ålder :wink: ) och det gör det himla svårt att komma ihåg alla namn osv. Men jag har desto rikare fantasi och böckerna triggade igång ett eget Midgård i mitt huvud. Så där skulle man kunna räkna mig som en Tolkienfreak i högsta grad....
Var medlem i ett Tolkiensällskap på Gotland på 80-talet, höll på att inte få bli medlem för jag inte kom ihåg namnet på nån bergskedja som varit omnämnd i Silmarillion....(men de behövde fler medlemmar så jag fick vara med på nåder...) :) Jag kände mig lite orättvist behandlad, jag som själv tyckte att jag fullkomligen LEVDE ett Sagan om Ringen-liv...
Kanske var det de erfarenheterna som fick mig att tveka så länge innan jag blev medlem i Arda....nu efter en månads medlemskap måste jag säga att det känns JÄTTEBRA! Här törs man visa sin okunnighet och man får svar på frågorna utan gliringar. Det har medfört att jag har fått förnyad lust att bli en "riktig" Ringfreak och kommer att läsa en hel del framöver....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 4:50 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
För att ytterligare elda upp debatten hävdar jag bestämt och med fullt allvar att man inte behöver ha läst en enda sida i något av Tolkiens verk för att kalla sig Tolkien-freak!!!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 5:42 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
nej då inte för att kalla sig Tolkien Freak, allting är relativt och som sagt de finns grader av freakighet.


(men jag vill poängtera att de är skillnad på mig och sådana som inte läst böckerna så att säga...... även om jag kanske bör tilläga att jag glömt de mesta jag vetat)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 5:48 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Varför kan man inte kalla sig Tolkien-freak då?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 6:52 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Kan det vara så att det blandas mellan begreppen "freak" (som i intresserad) och kunnig?

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 7:12 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Så är det förmodligen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 1:13 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
man för väll kalla sig vad man vill. frågan är hur freakig man är bara.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 1:56 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Bortsett från Tolkien så är jag nog betraktad som ganska freakig, så jag är väl ett freak med Tolkienintresse då.... :mrgreen: kunnig är något jag jobbar på.... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 18, 2003 2:34 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:58 pm
Inlägg: 129
Ort: Numenor
Spelar det någon roll? Tycker folk att de är freak får de väl vara det. Det är ju deras egna åsikt och det var ju det själva frågan rörde? Spela roll typ... Eller skulle de som här betraktar sig som freak och dissar andra som även de betraktar sig som freak förklara varför de skulle vara förmer än de som säger sig vara freak men kanske inte har samma detaljkunskap om allt :?: :roll:
Jag har varit med i Mithlond och Forodrim i 10+ år men betraktar mig inte som freak för det även om jag nu råkar gilla böckerna och har viss detaljkunskap...

_________________
Wipe them out. All of them.
Mistress Lair Regerar!>>>
Mithlond - Göteborgs Tolkiensällskap>>>


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 24, 2003 7:57 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Micke skrev:
Jag kan inte tänka mig att avsikten med de så kallade "röstningarna" i aftonbladet.se är att de skall ge något seriöst resultat. Det kunskaper jag har i journalistiskt och statistiskt arbete säger mig att de i allmänhet är vansinnigt placerade, inte ger någon möjlighet till något nyanserat svar (Ja eller Nej) och har så ledande eller luddiga formuleringar att de snarare är att se som någon sjuk form av interaktiv underhållning.

Röstningarna ger mig i bästa fall ett gott skratt.

Rätta mig om jag har fel, men brukar inte röstningarna på aftonbladet.se se ut i stil med:

(Artikel)
Bosse Ringholm höjer skatten med 2450% nästa år!
Bla bla bla...

(Röstning, i direkt anslutning till artikeln)
Tycker du att Sverige har för hög skatt?
( ) Ja, den är bajs
( ) Nej, den är lagom

Eller?


Nu är det inte dig jag ska negligera, eftersom du tog ett fantastiskt bra
exempel. Skribenterna på allmänna tidningar brukar ju faktiskt skriva
procent, i stället för det korrekta; procentenheter (om någonting stiger eller sjunker).

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 1:57 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön feb 15, 2004 11:51 am
Inlägg: 75
Ort: Halmstad
Vissa av mina kompisar brukar kalla mig för ett Tolkien-freak... Då brukar jag bestämt hävda att det är jag inte alls. Jag brukar säga att jag bara är väldigt intresserad och så säger jag till personerna i fråga att Tolkien-fan skulle passa bättre in på mig...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010