Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2024 6:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkienfreak eller inte?
InläggPostat: tor dec 04, 2003 12:19 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Hoppas nu inte denna redan finns.

Har någon mer än jag varit inne på aftonbladet.se nyss? Där kan man rösta om man är Tolkienfreak eller inte. 31% har svarat att dom är det!! Själv tror jag ju inte att den siffran är att lite på det minsta. Hur många av dem tror ni har läst mer än LOTR och möjligtvis Bilbo? Om man inte läst fler böcker kan man knappast kalla sig Tolkienfreak! Det finns säkert många av dom som inte ens läst böckerna!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 04, 2003 12:25 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
finns en annan möjlighet. de felsta som röstar för reda på omröstningen på sådana här platser och är därför tolkienfreaks?

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 04, 2003 12:26 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Tror inte det bara är tolkienfreak som går in för att läsa om rotk. Sen var det runt 27000 som röstade.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 04, 2003 12:34 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 12:32 pm
Inlägg: 327
Ort: Sundsvall
En jag känner trodde verkligen att det var filmen som kom först, och sedan böckerna :(
Och ett par andra kallar sig Tolkienfreaks efter att ha sett FotR och TTT på bio.... :?

_________________
42


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 04, 2003 1:07 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
arghhhhh!

ah må Morgoth ta dem.

(speciellt den som trode filmen kom först... *ryser*)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 04, 2003 5:56 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
One film to rule them all, one film to find them,
One film to bring them all and in the darkness bind them

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2003 8:29 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
virre skrev:
arghhhhh!

ah må Morgoth ta dem.

(speciellt den som trode filmen kom först... *ryser*)

vem trodde det?

Aslak håller med dig.

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 5:00 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Men det är väl bra om folk blir "Tolkienfreaks" efter att ha sett filmerna?

Vad gör att man får kalla sig för "Tolkiensfreak"? Ska man ha läst silmarillion 137 gånger, härskarringen på minst tre språk, alla olika versioner av Bilbo samt samtliga böcker i HOME och alla brev i Letters?

Räcker det inte med att man gillar det man har varit med om (bok eller film) och att man är sugen på mer?

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 6:57 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Man ska ha läst åtminstone LotR. Då filmerna endast är en torftig tolkning av Tolkien så tycker inte Jag att man kan kalla sig Tolkienfreak efter att ha sett dem. Och definitivt inte innan man har sett alla filmerna.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 7:07 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Håller med Johan helt och Aslak någorlunda.

Ur Norstedts "Nyordsboken":

"freak -en, -ar [fri:k] person som är omåttligt intresserad av ngt, fanatiker, fantast.
1980-talet
* Jag går på operan då och då, men jag är ingen freak som min bror [...]. Expr 19/9 1990
* Av eng. freak med samma betydelse; da. freak; no. freak, frik.
> Bakelsefreak, datafreak, hälsofreak, känslofreak, matfreak, nyhetsfreak, teaterfreak, videofreak"

Personligen har jag invändningar mot Norstedts definition. Om intresset för något skall vara "omåttligt" försvinner ordets positiva värde, för åtminstone upplever jag att ordet kan ha antingen en positiv eller negativ innebörd beroende på sammanhang. Om det krävs ett "omåttligt" intresse för att någon skall kallas eller själv kalla sig "freak" gör jag genast associationer till ord som besatthet, galenskap, mani. Ingen vill väl kallas Tolkien-idiot?

"Oerhört intresserad av" kan jag gå med på.

/Micke - Webbfreak 3-15 timmar om dygnet


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 7:18 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Ja, man kan väl kanske inte kalla sig Tolkienfreak när man sett filmerna. Det är som att kalla sig Beatlesfreak efter att ha hört en cover på Yesterday. Härskarringenfreak, eller Peter Jacksonfreak, kan man kalla sig om man sett filmerna, men inte Tolkienfreak, då man faktiskt inte sett något matrial av Tolkien, utan av en som har tolkat honom.

Men visst, om en som bara sett filmerna vill kalla sig Tolkienfreak, så gör det mig inget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 7:50 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Jag kan inte tänka mig att avsikten med de så kallade "röstningarna" i aftonbladet.se är att de skall ge något seriöst resultat. Det kunskaper jag har i journalistiskt och statistiskt arbete säger mig att de i allmänhet är vansinnigt placerade, inte ger någon möjlighet till något nyanserat svar (Ja eller Nej) och har så ledande eller luddiga formuleringar att de snarare är att se som någon sjuk form av interaktiv underhållning.

Röstningarna ger mig i bästa fall ett gott skratt.

Rätta mig om jag har fel, men brukar inte röstningarna på aftonbladet.se se ut i stil med:

(Artikel)
Bosse Ringholm höjer skatten med 2450% nästa år!
Bla bla bla...

(Röstning, i direkt anslutning till artikeln)
Tycker du att Sverige har för hög skatt?
( ) Ja, den är bajs
( ) Nej, den är lagom

Eller?


Senast redigerad av Micke sön dec 07, 2003 9:50 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 8:53 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
emil skrev:
Ja, man kan väl kanske inte kalla sig Tolkienfreak när man sett filmerna. Det är som att kalla sig Beatlesfreak efter att ha hört en cover på Yesterday. Härskarringenfreak, eller Peter Jacksonfreak, kan man kalla sig om man sett filmerna, men inte Tolkienfreak, då man faktiskt inte sett något matrial av Tolkien, utan av en som har tolkat honom.


Håller med, men det är sådant man får stå ut med. Man kan berätta för dem att de inte alls är Tolkienfreaks och motivera varför. Om de fortsätter hävda att de är Tolkienfreaks enbart för att de sett FOTR och TTT är det lika bra att ge upp.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 1:26 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Det ser ut som om jag kämpar en ensam strid här :-)

Måste man ha läst LOTR för att inte se verket "genom någon annas filter" s.a.s., måste man ju läsa dem på original. Ohlmarks översättning är lite si och så när det gäller "sanningen".

Räcker det inte med att man gillar det man sett, och att man vill ta reda på mer? Och att man diskuterar och har synpunkter? Är det intresset eller kunskapsnivån som avgör om man är ett freak eller ej?

Om man ska ha en kunskapsnivå om verken som sådana, och vara insatt i dem, så räcker det kanske inte med att läsa LOTR, eftersom en del, även i den senaste engelska revisionen, inte stämmer med de senaste tankarna Tolien hade. Då måste man ha läst alla volymerna i HOME också, och Letters. Och då är det inte så många som kan kalla sig Tolkienfreaks, inte ens på det här forumet.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 1:28 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
de finns väl grader av freakighet/nördighet (ja jag tillhör kontinumet som ser nörd som en komplimang).

(föresten varför var välidgt välidgt många i kön långhåriga för, ungefär likadan fråga...)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010