Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 3:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 10:30 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Virre,

begravningssättet med att lägga en hövding i en båt har även förekommit i Norden. Det finns sådana beskrivningar om vikingahövdingars begravningar. Jag vill minnas att man antände skeppet och lät det driva ut till havs. Det är korrekt att det inte förekommit enbart i keltisk sed.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 3:32 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Japp, blandat med båltändning ock människooffer var detta ett sätt att begrava hövdingar.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 9:31 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
andersson skrev:
Även Tulkas och Orome tycker jag har en beskrivning som passar in rätt bra på Herakles och Orion i den grekiska mytologin, även om främst Orome är en mer sammansatt karaktär.


Orion är ju ond vilket Oromë inte alls är så där haltar det lite tycker jag. Dessutom är Oromë mycket mer "en del av systemet" än vad Orion är. Fast det var en bra jämförelse... Jag gillar allt som har med grekisk och nordisk mytologi att göra. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 02, 2004 10:09 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Túrin Turambar,

försök förklara att Oromë inte var ond för de av Morgoths anhängare som utsattes för hans jakt! :D

Likheterna ligger ju främst i att båda verkar ha som huvudsysselsättning att jaga. Det finns ju även andra gudar som ägnar sig åt jakt, men jag tycker om jämförelsen mellan hur djuren blev skrämda för Orion och hur Morgoths anhängare beter sig på samma sätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 02, 2004 10:34 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag anser att Oromë gör det för att han anser att det är för ett gott syfte och inte bara utifrån sadism som Orion handlade.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 02, 2004 7:13 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Turin,
Citera:
Jag anser att Oromë gör det för att han anser att det är för ett gott syfte och inte bara utifrån sadism som Orion handlade.


Nu blev jag nyfiken, jag hade intrycket att Orion jagade för att han tyckte det var roligt och att det var något han var duktig på. Skulle det vara för att han uppskattade att se djur lida? Det har jag faktiskt inte hört något om. Jag har alltid sett det som att han gjorde det för att det blev god mat. En motivering som jag misstänker att Orome inte instämde i efter en Balrog- och orkjakt!

Orome ägnade sig väl även en hel del åt ren nöjesjakt. Han brukade väl organisera nöjesjakt i Valinor där Feanors söner brukade deltaga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 03, 2004 8:34 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag har iaf fått intrycket att Oromë jagade måttligt. Att han slog mot de onda och möjligtvis nöjesjagade någon gång.

I sagorna om Orion tycker jag att det finns klara sadistiska indikationer. Ofta dödar han djurens ungar bara för att de bett honom att låta bli. Jag tycker inte att han drivs av något annat än nöjet att se djur dö. Han är dessutom nästan lika narcissistisk som Narcissos själv.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010