Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 1:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Behåll mystiken!
InläggPostat: fre okt 03, 2003 6:53 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

I Magasinet den 4/10 skrev Marcus Rönnegard följande artikel:

Citera:
Behåll mystiken!

Många av vi som läser Tolkiens böcker törstar ständigt efter mer kunskap om hans fantasivärld Arda. Det kan dock vara viktigt att vi inte får reda på för mycket, mystiken är en central ingrediens i böckernas dragningskraft.

Det finns massor av myter, legender och även ting som vi läsare faktiskt kan uppfatta som historiska fakta, i den levande och välstrukturerade värld som JRR Tolkien skapade med sina böcker, om det landområde som vi på svenska lärt känna som Midgård. Exemplen är många, men dúnedains norra rike Arnor är ett viktigt sådant på en stor omvälvning i Midgårds historia.

När Arnor gick under delades riket så småningom upp i tre småriken, nämligen Arthedain, Cardolan och Rhudaur. Det vet vi, för det kan vi utläsa om vi exempelvis studerar appendixet till The Lord of the Rings eller diverse uppslagsböcker, där förloppet är ytterst sparsamt beskrivet. Vad vi däremot inte vet är exakt hur detta gick till. Vilka var människorna som var inblandade? Påverkades andra raser som exempelvis dvärgar eller alver av de nya gränsdragningarna? Hur kom de krig och skärmytslingar som uppstod i dessa trakter exakt att utspela sig? Föddes i samband med detta några hjältar och än viktigare: fanns där plats för äventyr? Det fanns det säkerligen, men denna ovisshet anser jag vara av godo.

Låt oss slippa den så kallade "expanded universe-effekten" när det gäller den värld Tolkien skapat. Jag tänker närmast på Star Wars där tidigare endast omtalade personer, händelser och platser har kommit att beskrivas ingående i nya äventyr, i böcker och serier vilka inte på något sätt skrivits av upphovsmannen George Lucas. Nu lever Lucas själv i allra högsta grad och kan godkänna dessa nya berättelser, men intressant är att fundera på om Tolkien hade godkänt att andra författare utvidgade hans värld? Troligtvis inte! Låt oss därför hoppas att de som i nuläget äger rättigheterna till Tolkiens material inte faller för frestelser att skapa ett "expanded Middle-earth". Detta fenomen lämnar ingenting åt fantasin, och mystiken som kan finnas kring en fantasivärld -- där Tolkiens skapelse är en av de allra mest genomtänkta -- försvinner genast om allt som tidigare var något som tillhört det förflutna och som endast nämns som spännande historia blir föremål för böcker och serietidningar. Jag hävdar att det man inte ser (och det är mycket i Tolkiens värld) är nog så spännande. Det låter läsarens egen fantasi skapa "sitt" Midgård.

Vad anser ni om detta? Här kan ni diskutera!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 03, 2003 8:31 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Hål är till för att fyllas! :D

Är det inte just det vi gör med "fan-fiction" ?

Skillnaden är bara att Lucas tar betalt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 03, 2003 11:13 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Dessutom har ju Iron Crown Enterprises (ICE) varit flitiga med att fylla dessa hål med otaliga moduler och kampanjer till Middle-earth Role Playing (MERP). En del är lite väl krystat och det verkar som om de var hårt styrda av Tolkien Enterprises (TE) vad de fick skriva och vad de inte fick skriva.
Nu är det Decipher som tagit över efter ICE och kränger rollspelsmaterial med varierande kvalitet. Och är det inte rollspel så är det kortspel.
Med andra ord har TE redan fallit för frestelsen att skapa ett "Expanded Middle-earth" vare sig man vill det eller inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2003 11:16 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Jag kommer att beröra detta om två veckor, i den avslutande artiklen om att vara expert. Den kommer att handla om desinformation inom Tolkiens värld...

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 10:42 am 
Dúnadan

Fan fiction är en annan sak, vilket jag inte har någonting emot. Det jag motsätter mig är att nya kommersiella storys per automatik ska bakas in i Tolkiens värld som officiell "canon". :?

Rollspel är också någonting annat enligt min mening. Då utökas också Tolkiens värld, sant. Men detta sker mestadels i spelarnas sinnen och då skapar spelarna en egen bild av Middle Earth. För övrigt är just LOTR-rollspelet ett av mina favoriter. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 9:17 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Jag håller absolut med!
Jag vill inte ha några nyskrivna berätttelser som utspelar sig i Tolkiens värld. Det är, som ni säger, mystiken som fyller tomrummen.

Men att det finns dem som skriver parodier av hans verk, tycker jag är okej. Det är kul och man blir själv glad av att läsa och kunna koppla ihop världarna.
Skilnaden mellan parodier och övriga berättelser, är att parodierna ÄR oseriösa. Författarna försöker inte skapa vidare på de redan skrivna historierna.
Men om någon skulle skriva en "seriös" historia som utspelar sig i Midgård, så skulle den författaren vilja att man kunde knyta ihop den med berättelserna som Tolkien redan har skrivit. Vilket förstör mystiken!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]