Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 2:52 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Du glömde räkna med Khand i öster men jag antar att de har samma system som Harad. Vad piraterna i Umbar har skulle jag gissa på att de har samma system som Harad då jag har för mig att de komemr från södern.

Att det var dvärgarna som uppfann myntpräglingen ter sig ganska självklart nu när du säger det.

Jag skulle fortfarande säga att det är Noldor som är det som mest eftersöker metaller och ädelstenar. Inte för att de är de mest giriga utan de som vill forma och framställa saker utifrån metallerna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 12:44 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Mattias,

att noldor var de som var mest intresserade av metaller och ädelstenar instämmer jag i. De var ju de, av alverna, som började bearbeta metaller samt lärde sig att tillverka ädelstenar. Det jag vill säga är bara att de andra alvfolken även de verkade ha ett stort intresse för ädelstenar samt ädla metaller.

Spekulationer om Khand får nog bli som för Harad.

Dvärgarna är ju uppfostrade av Aule, smideskonstens gud/vala, så allt som berör metallbearbetning ligger nära till hands att antaga vara av dvärgiskt ursprung. När jag skrivit om monetära system så har jag dock inte syftat på själva myntpräglingen, utan mer syftat på värderingssystemet. Det kan vara att även det är en dvärgisk uppfinning, dvärgarna var ju oftare köpmän än alverna och förde en rik handel varvid de därvid hade haft nytta av ett kontrollerat värdesystem.

Vad talar då för att alverna/noldor skulle varit först med ovanstående? Som jag ser det att de hade kunskapen för att utöva myntprägling redan innan exilen i Midgård. Det som talar emot är att de, främst innan de kom till Midgård, inte verkar värderat ädelstenar och metaller efter vikt utan främst efter den hantverksskicklighet som använts vid tillverkningen. Inget tycker jag därför tyder på att ett monetärt system, med myntprägling, förekom före noldors återinträde i Midgård. Det som jag ser som huvudargumentet för att värdesystemet infördes av noldor är att de rent kunskapsmässigt var de ledande i Midgård. Det känns naturligt att deras handel med dvärgar, människor och andra alver skulle vara på deras villkor och att de därmed skulle varit först med ett monetärt värdesystem, eventuellt utarbetat i samråd med dvärgarna innan meninsskiljaktigheterna blev för stora folken emellan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 1:25 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag skulle fortfarande vilja säga att alverna troligen inte utveckalde det då det istort sett bara utformade föremål för utsmyckning och dylikt och där klassar jag inte mynt. Så jag tror vi är inne på samma spårbåda två om att det var dvärgarna som skapade det.

PS. är like nyfiken på vem du är andersson :wink: du får skriva i presentationstråden!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 3:31 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Mattias,

jag skrev en beskrivning över mig själv i därtill avsedd tråd. För denna diskussion kan jag tillägga att jag har ett numismatiskt intresse. Därav mina inlägg i detta ack så försummade område av Tolkien. Samtidigt kanske det var det bästa. Eftersom Tolkien säkerligen saknade tillräckligt med kunskaper inom metallurgi, gjutning, smidning samt ekonomi och numismatik för att kunna undvika felskrivningar. Han var följaktligen tillräckligt klok för att inse sin begränsning och avstå från ett område som låg utanför hans sfär.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 3:33 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
För övrigt är mynt att jämföra med smycken. De grafiska detaljerna håller minst samma klass som smycken. Hela medaljområdet är ju utvecklat som en symbios mellan mynt och smycken. Många medaljer tjänade ju även som mynt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 11:32 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
En ytterligare komplikation som bör tagas upp är i vilket namn präglingen skett och om denna myntutgivning godkänns av de andra staterna. Myntutgivningen i Gondor och de övriga numenoranska riken skedde antagligen i härskarens namn. Hans namn och/eller gudabilder lär ha förekommit på präglingen. Huruvida Sauron skulle tillåta sådana mynt att cirkulera inom sina områden är osäkert. Därför kan man antaga att de mynt som erövrades av hans anförvanter behövdes bytas ut mot mynt med andra symboler, troligtvis med Saurons symbol ögat. Saruman lär väl även han haft myntprägling, troligtvis med S:et som symbol. Alvisk myntprägling gissar jag skedde med gudarna/valarna som symboler. För dvärgarna är ju Aule en trolig symbol samt att de olika härskarna eventuellt har förekommit. Dvärgarna var ju försiktiga med sina namn så de kan ha undvikit detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 04, 2004 11:16 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:52 pm
Inlägg: 163
Ort: Sundsvall
Det här var en otroligt intressant fråga måste jag säga. Sånt här intresserar mig! Lysande tankegång andersson! Mkt intressant!

_________________
/ Petter


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010