Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 7:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 12 silverslantar
InläggPostat: tis maj 11, 2004 3:32 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2003 9:44 am
Inlägg: 90
Ort: Göteborg
(Ursäkta om jag missat en diskussion om detta någon annanstans.)

Har funderat och diskuterat med nära och kära men inte hittat så långt... Det här med valutasystemet (-en) i Midgård verkar lite klurigt. Hoberna har silvermynt för att betala för ponnyn i Bri och om det finns mynt som är värda så mycket, finns det antagligen också en mindre valör. Men det står inget om ett fylkskt myntverk (snarare tvärtom, om man ska tro förordet) och ekonomin skulle ha svårt att bära ett myntsystem. Samtidigt har Bilbo en massa pengar att spendera efter sitt äventyr med dvärgarna -- något som, om mynten inte hade sitt metallvärde, skulle leda till (kraftig) inflation. Står det om andra pengar någonstan? Vem står för dem? Eller är detta ett av JRRT ignorerat område?

_________________
Expect to feel pleasure. Knowledge is sexy.
Expect to feel pain. Knowledge is torture.
-- Jeff Noon, Vurt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 11, 2004 4:56 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Det står även i Sagor från Midgård att det i tredje skulle vara för dyrt för kungen i GOndor att mönstra en för stor amre så pengar måste ha varit inblandade på något sätt. PJ har valt att inte alls nämna något om några pengar och Tolkien nämner det bara svagt i vissa meningar. Det var troligtvis något som han inte lade för stor vikt vid utan han antog bara att det fanns pengar där och lade ingen mer vikt vid det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 10:08 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag misstänker att det fungerade som på vikingatiden. Silver är alltid silver och guld är alltid guld. Fylke hade säkert inget eget mynttryckeri eftersom det mesta verkade skötas på annat sätt. Men mynt från andra delar av Midgård måste ju ändå vara värda sitt värde i koppar, silver och guld etc.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 11:11 am 
Älva skrev:
Jag misstänker att det fungerade som på vikingatiden. Silver är alltid silver och guld är alltid guld. Fylke hade säkert inget eget mynttryckeri eftersom det mesta verkade skötas på annat sätt. Men mynt från andra delar av Midgård måste ju ändå vara värda sitt värde i koppar, silver och guld etc.


skulle oxå tro att det är något sånt... det verkar troligt enligt mej...


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 12:03 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Frågan är intressant och verkar vara ganska outredd i Tolkiens böcker. Det som jag skriver nedan blir följaktligen främst spekulationer.

Vi känner till att pengar fanns, guld och silver hade ett värde för invånarna. The Shire idkade handel med omgivningen, varvid pengar från Bree samt Isengard verkade kunna tillföras utan att väcka uppmärksamhet.

I historien så har det funnits dominerande valutor som varit normerande, främst det tyska Thalersystem samt penningsystemet. I Midgård finns det väl, som jag ser det, inte så många nationer som har den ekonomiska tyngd som behövs för att vara normgivande. Alternativen är dels de alviska rikena i Grey Havens, Rivendell och Lorien. Gemensamt skulle de kunna stå som garant för ett monetärt system. Det enda alternativet jag ser till detta är Gondor som, med arv från Isildurs tid, har den historiska och ekonomiska styrka för att bli normerande. Personligen tror jag att det är Gondors valutasystem som gäller i Fylke, eftersom det varit en del av det "Norra kungadömet" som ju, i viss mån, var integrerat med Gondor och säkerligen hade samma monetära system. Detta monetära system bör för övrigt härstamma från Numenor, så dess anor kan gå tillbaka till det alviska monetära systemet.

Jag vill påpeka att guld- och silvermynt absolut inte behöver ha samma värde. Halten guld och silver kan variera oerhört. Vi har i Sverige haft en konung, Johan III, som tillverkade silvermynt med 4% silver, av naturliga skäl blev inflationen enorm när dessa infördes. Hur detta problem är löst i Midgård verkar inte varit ett av Tolkiens intresseområden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 12:26 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag tror inte alverna lade särskilt stor vikt vid pengar så jag tror det är penningsystemet från numeonor som gäller i Midgård. Men frågan är då hur länderna i söder och östers penningsystem såg ut jämnfört med västa Midgård?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 7:38 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Mattias,

det intryck jag har fått av alverna är att de var väldigt intresserade av ädla metaller. Det kan vara att de uppskattade smycken mer än mynt iofs. Deras strider har ju ofta varit över just guld och silver. De är ju inte kända för att vilja betala mer än nödvändigt heller för utfört arbete.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 9:02 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nej de var nog lite snåla. Särskilt mot dvärgar. Men de var själva ganska förtjusta i det som glimmade. Men i Valinor strödde de ju ädelstenar på stränderna till Alqualonde så i vissa fall så behöll de dem inte på hög i allafall.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 10:26 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Det är Noldor du syftar på då. Sindarialverna vet jag inte hur dom såg på metaller och ädelstenar. Det är ändå dom som dominerar under tredje åldern.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 10:39 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Thingol var väl Sindarin?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 10:57 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Japp, och han hade stora skatter. Men frågan är väl då hur beroende han vara av skatterna. Och när han betalade dvärgarna så betalade han inte med mynt utan ädelstenar och guld så där är en sak som talar emot att pengar kommer från alverna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 11:46 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tja. Alverna kanske inte var i så stort beroende av pengar eftersom de hade all tid i världen att skaffa dem på?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 12:18 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Mattias,

efter närmare eftertanke tror jag att myntpräglingen nog får räknas som en uppfinning av dvärgarna. Alverna betalade, som du skrev, lika gärna i smycken. Huruvida de värderades efter vikt eller efter bearbetningsvärdet är väl osäkert. Mitt intryck är att det var en kombination. Det står inget heller om att alverna skulle ägna sig åt mynttillverkning i böckerna, därför kan det inte uteslutas att myntprägling var en slumrande vetenskap för alverna.

Alternativen blir då dvärgarna och människorna. Orcerna utesluter jag eftersom de inte verkar kunna uppfinna något utan enbart korrumpera befintliga kunskaper. Dvärgarna skulle jag därför tro var de som uppfann myntpräglingen eftersom de var kunnigare på metallbearbetning än människorna.

Jag tycker dock att det mesta tyder på att alverna hade handel mellan de olika rikena, främst i de äldre tidsåldrarna då de var den domionerande rasen. Därför tror jag att de utvecklade ett monetärt system, eventuellt utvecklade ett monetärt system från dvärgarna. Människorna tog sedan i sin tur och utvecklade monetära system efter alvernas utbildning.

När The Shire bildades var det dock bara spillror kvar av alvriken och det känns logiskt att det skulle vara det Numenoranska systemet som härskade i regionen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 12:22 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Mattias,

När man läser Bilbo får man intrycket av att även icke-noldor värderar ädelstenar mycket högt. Mörkmårdens alver gör det, som Älva skrev så var det begärligt även för de alver som levde under Thingol. Inget verkar tyda på att de saknade betydelse för sindarin tycker jag därför.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 12:29 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
De nationer jag känner till i söder och österut är Umbar och Harad. Umbar var ju en gammal koloni till Numenor/Gondor så det är inte orimligt att även de kan använda Numenors monetära system. Alternativen är att det skulle bytts ut mot ett system som byggts av Sauron. Att Sauron hade kapaciteten att bygga upp ett monetärt system får vi nog taga för givet. Kunskapen hade han säkerligen efter sina vistelser hos alverna och i Numenor. Byggde han ett system med dem som förebild bör det ha varit alvernas system som låg i grunden. Saurons rike var ju fullt utvecklat innan han erhöll de första kontakterna med numenoranerna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010