Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 11:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 430 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 11, 2009 7:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ett av mina favoritband, vikingmetalbandet Månegarm, släpper i dagarna ett nytt album där en del av en låttext fångade min uppmärksamhet lite extra. I stort sett alla Månegarms texter handlar om nordisk natur, vikingatid, hedendom och nordisk folktro, men följande stycke känns ju överraskande Tolkienskt:

Pierre V Wilhelmsson (Månegarm) skrev:
Gryningens ljus, flammande hav,
silverne väv, ty Delling* kommer med hopp

* = Gryning

Vad tror ni? Finns det en medveten/omedveten koppling, är bara det en slump, eller finns det möjligen något i fornnordiska källor som både Tolkien och Månegarms textförfattare kan ha hämtat inspiration från? :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 11, 2009 8:47 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Vad tror ni? Finns det en medveten/omedveten koppling, är bara det en slump, eller finns det möjligen något i fornnordiska källor som både Tolkien och Månegarms textförfattare kan ha hämtat inspiration från? :)
Tolkien var ju kraftigt påverkad av Eddan och andra nordiska berättelser, och den här textraden handlar om gryningsguden Delling, en av asarna. Gissar att Månegarm är helt inne på fornnordisk mytologi, och att det är en slump om det känns tolkienskt.

Vargen Månegarm spenderade dessutom all sin tid med att jaga Dellings son Sol (eller Dag) när han red på sin häst Skinfaxe(!) genom underjorden och över himlen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 12, 2009 5:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det som jag framför allt tycker känns Tolkienskt i sammanhanget är ju att gryningen kopplas samman med ett hav och en silverne väv. Jag ser verkligen Frodos ankomst till de Odödliga landen framför mig!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 23, 2009 12:45 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Brittiska King Crimson är tydligen populära i Tolkiensammanhang. Hoppa till 5.30 in i låten (eller hör hela för att den är så bra). http://www.youtube.com/watch?v=ZbG751-7 ... re=related
Lite lustigt att de valt en bild på Ulmo när det handlar om Poseidon. Frågan är om den som satte samman bildserien visste skillnaden?

Även i den här låten har man valt att lägga in Tolkienrelaterade motiv (med nazgûler som inte har någonting med låten att göra). http://www.youtube.com/watch?v=xeC_4yR4 ... re=related Hoppa till 7.33.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 23, 2009 1:50 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Igår kväll fick jag frågan "Ringträd" i ett korsord, till slut kom det fram att det skulle vara ent...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 23, 2009 3:50 pm 
Master of Doom

Det var ganska fyndigt, om än lite tveksamt om man ska vara riktigt petig. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 3:49 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

tvtropes argh men

Citera:
Let's not leave out the nerdiest call-out of all time. Some CNN reporters needed a stock image of Satan as the backdrop for their encouragement coverage of the 06/06/06 "hysteria." They used an illustration of the Balrog from a 1977 Lord Of The Rings calendar, prompting Stephen to explain, "Devils and Balrogs are totally different. Devils are angels who refused to serve God and instead followed Satan into hell. Balrogs are Maiar who refused to serve Eru and instead followed Morgoth into Thangorodrim. Get your facts straight, CNN!" The best part? Stephen noticed it himself. He just happened to recognize the illustration because he has the calendar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 11:09 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Hehe, det ar roligt med manniskor som verkligen kan slosa tid med att papeka sadana saker.

For ovrigt TVtropes, varre tidsslukare an Wikipedia.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 05, 2010 5:18 pm 
Maia

Var hämtar man sin inspiration om man ska rita en egen karta? Jo, naturligtvis hos Tolkien! Blev ganska glad när jag hittade den här bilden i Lundagård i våras :)

http://www.lundagard.se/2010/05/27/har- ... dentkarta/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 01, 2010 7:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article7538268.ab

En hel del som hämtar inspiration från bl.a ringen-filmerna när de döper sina barn :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: sön aug 01, 2010 7:44 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

jag tycker att döpa sina barn efter litterära karaktärer speciellt dom som han väldigt säregna drag, tex som Obi.wan som nämndes i reportaget inte är bra, eftersom han kommer få höra " my the force be wiht you" och frodo pojken kommer gulliga lilla hobbit eller " du är alla fall min älskade"

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2010 7:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det eror på, ett mellannamn som inte är så kännt bland folk tycker ajg skulle gå bra.
Idril till exempel, ett vackert namn som ingen vet vart det kommer ifrån bortsett från de som läst Silmarillion och har bra minne ;)

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: ons aug 04, 2010 8:46 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

jo ett mellan namn är ju okej men jag menar första namn dessutom vet i princip ingen vem Idril eftersom det är så få som läser Silmarillion

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2010 9:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Får jag en pojke ska jag banne mig döpa han till Eöl :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2010 11:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nej, men usch. Det som var en så hemsk och ondskefull karaktär. Han försökte ju döda sin son, men så slängde sig hans fru Aredhel ivägen och blev själv träffad av det förgiftade spjutet, och dog senare. Sen så pratade ju Melian om att Anglachel var ett svärd fyllt av ondskan från det mörka hjärtat som skapade det (sagt till Beleg).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 430 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]