Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 5:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 9:51 am 
Vala

Håller med virre. DN är världsmästare på att anställa idioter som skriver en massa dynga!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 11:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Stör mig mest på att Aragorn förväntas styra hela Midgård i artikeln. Har man sett bara filmerna så fattar man väl ändå att de olika rikena har sina egna härskare? Aragorn blir endast kung över Gondor med tillhörande riken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 9:12 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

DN har en ganska stor tolkiendebatt just nu, flera artiklar har publicierats, alla handlar om vad tolkien "egentligen menade". Tänkte att kanske någon av de mer erfarna här på forumet kunde skriva något.. Så dom lär sig!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 9:36 pm 
Vala

Roccondil skrev:
DN har en ganska stor tolkiendebatt just nu, flera artiklar har publicierats, alla handlar om vad tolkien "egentligen menade". Tänkte att kanske någon av de mer erfarna här på forumet kunde skriva något.. Så dom lär sig!

Det vore verkligen något. Kanske någon som skriver bra oxå.. känner sig någon manad?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 5:49 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Man måste medge att han kämpat väl för att finna paraleller som inte existerar.
Den vanlige biobesökaren som går och ser Sagan om Konungens återkomst vet nog att det är just en saga. Sagor brukar inte ha allt för mycket verkligehetsanknytnig pluss att ett av kraven nästan är att de skall sluta lyckligt. Man kan ju se i t.ex. Robin Hood (en av mina personliga favoriter) här får hjälten sin flicka (liksom Aragorn, Faramir och Sam) och kungen får behålla sin tron, vad är det som säger att kung Richard kommer att styra sitt land så bra och så rättvist. Nej just det ingenting, men man tycker att sagan är bra just för att man vet att det är en saga och för att den slutar lyckligt.

Om jornalisen hade velat skriva en artikell om världens grymmhet och sedan en helt annan om RoTK så gjärna för mig men man borde inte blanda ihop verklighet med fiction.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 6:02 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

har man sett vad Jimmy Carter skriver om filmerna så undrar man vem som är mest idiot....

... och Mortenssen blir dissad i amerikansk höger press (se länkar på tolkien-movies.com)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 11:18 pm 
Dvärg

Måste säga att det där var en tämligen fjantigt gjord artikel. Förstår verkligen inte varför den underbara Ringen-trilogin ofta måste kopplas till vår värld. Många ser inte att det är en saga, en underbar berättelse som inte ska tolkas in på den värld vi lever i. Låt alla istället ta vara på det underbara budskap som jag tycker finns i boken: även om man är liten kan man uträtta stora ting. Boken är inte gjord för att jämföras med vår värld och det är inte heller någon allegori.
Och varför skulle biobesökare av vanlig standard bli särskilt oroliga över att Aragorn inte skulle kunna hålla fred i sitt rike? Jag tror att en vanlig biobesökare ofta glömmer bort filmen han eller hon sett ganska snart, utan att grubbla sig galen över hur det politiska läget blev för länderna där filmen utspelar sig.

Jag är ledsen att jag skriver det här på en sida där antagligen tar sånt här som självklarheter, men det är ungefär vad jag skulle vilja skriva till alla dem som försöker förvandla trilogin till vår värld.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 9:28 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Citera:
Det finns en lärdom av dessa slutna cirk-lar och det är inte den som Tolkien fabulerar om. Tar man djävulen till hjälp för att besegra djävulen blir resultatet ond efterbörd, inte något skimrande Idyllien.

För dagen är den totalitära islamismen det stora hotet mot den fria världen. Öst mot väst, som Tolkien och Bush vill ha det, men närmare betraktat en slingrande frontlinje genom miljarder människors sinnen.

:?: vad i h*lv*te snackar han om?! (och ursäkta inte språket)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 10:22 pm 
Sinda

Så där kan man inte hålla på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 10:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad han snackar om? Jag citerar mig själv tidigare i denna tråd:
Sarvi skrev:
Men uppenbarligen har skribenten ifråga bara tagit en aktuell händelse och vridit den för att passa sin egen världssyn. Ledarskribent och kulturjournalist måste vara världens bästa yrken: du kan uttala dig om vad som helst i världen, utan några störande sakkunskaper i ämnet ifråga, och sedan kräva respekt för det. Fantastiskt.

Slut, frågor? :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2004 10:13 am 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Vad han snackar om? Jag citerar mig själv tidigare i denna tråd:
Sarvi skrev:
Men uppenbarligen har skribenten ifråga bara tagit en aktuell händelse och vridit den för att passa sin egen världssyn. Ledarskribent och kulturjournalist måste vara världens bästa yrken: du kan uttala dig om vad som helst i världen, utan några störande sakkunskaper i ämnet ifråga, och sedan kräva respekt för det. Fantastiskt.

Slut, frågor? :wink:

Inte nog med det. De styr dumma läsares tankar så att läsaren tror att ledartöntens ord är läsarens egna ord. På såt sätt kan ledartönten fortsätta att skriva töntiga ord. Nåväl; alla ledarskribenter är inte galna. Men många av dem

(nu svamlar jag igen :cry: )

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]