Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Revidering av moderatorgruppen
InläggPostat: mån feb 02, 2009 9:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Som diskuterats i tråden En döende sida så finns ett akut behov av en förnyelse av forumets administration och moderering. Även vad gäller redigering av sidan i övrigt (TA:s framsida etc) behövs det en översyn.

Jag går ut hårt med att föreslå följande målsättningar:

1) Det bör finnas minst två aktiva forumadmins, alltså med fulla rättigheter att rensa användare, ändra foruminställningar, ändra behörigheter, aktivera spamfilter osv. Admins bör också ha åtkomst till databasens adminverktyg. Med aktiv menar jag att personerna vanligen är inne på forumet åtminstone några gånger i veckan. En viss grundläggande teknisk kunskap behövs nog.

2) Utöver dessa två bör det finnas minst fyra ytterligare aktiva moderatorer, med rätt att rensa spam, flytta trådar, gräla (:P) på folk som går utanför ämnet osv.

3) Det bör finnas minst två aktiva personer som har rättighet och kunskap att lägga upp texter, lägga ut nyheter, redigera frågespalten och på annat sätt rådda med resten av TA:s sida. Dessa två kan vara samma personer som också är admins eller moderatorer, men behöver inte vara det. (Personerna behövs för att bara kunna hålla vid liv de delar av sidan där det fortfarande ramlar in lite material då och då, som nyhetsförmedling och frågespalt. För en mer ambitiös satsning på sidan krävs mer folk, men det får bli en annan diskussion.)

4) När någon av personerna inte längre vill/hinner ha kvar sin roll bör denne tydligt tala om det, så att en ny förmåga kan raggas upp istället och antalet hållas konstant.


Synpunkter på de här målsättningarna? Ännu fler som hjälper till är säkert önskvärt, men det här tror jag är ett minimumantal för att kunna garantera hyfsat kontinuerlig skötsel och klara av om forumet växer sig lite större igen.

Frivilliga, kliv fram! (Och även de som inte vill ta på sig något av ovanstående är förstås välkomna att vara med och diskutera här i tråden!)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2009 9:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
För egen del kan jag tänka mig att hjälpa till med tekniska grejor, kanske i en adminroll t ex. Jag har varit admin för ett phpBB-forum förut, och kan dessutom lite grann om databaser, så jag kanske kan vara till nytta. Tid har jag inte särskilt gott om, men lite är väl kanske bättre än inget. Och jag är i alla fall aktiv enligt ovanstående kriterium, tittar in på forumet åtminstone som hastigast i princip dagligen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2009 10:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Utmärkt initiativ, Kamelen. :)

Jag är inne här så gott som varje dag och kan absolut tänka mig att vara moderator, kanske även admin.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2009 10:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Bra mål tycker jag
1) Instämmer helt.

2) Tror 4 utöver de 2 ovan är en bra utgångspunkt att börja arbetet ifrån. Det finns risker om man kör för stort från början. Hursomhelst moderatorer som styr upp behövs på ett forum.

3) Ja minst 2. Jag tror att är det 2 st här så kan det vara en fördel om de inte är admins/mods iaf till en början.

4) Ja och en huvudanlednoing till att uppgifter inte bör köras helt solo. Driver man något tillsammans genererar det lättare motivation, en viss press och det finns någon som märker av läget. Det tenderar också i de fall då motivation tar slut el. dyl. att det i en sådan situation är lättare för vederbörande att tala om hur det ligger så att åtgärd kan vidtas.

Jag kan tänka mig att hjälpa till hänger ju här ändå här så gott som dagligen. Men periodvis kan jag få problem med tid. Har adminat ett Joomla forum tidigare och är Tolkienist sedan jag var 8 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2009 10:58 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Tycker Kamelens förslag är bra rätt i genom. Kan ta en rensa-roll i brist på folk, men har ojämnt med tid även om jag tittar in här ofta just nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2009 9:07 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag har en personlig kollaps och har avsagt mig ansvaret som nyhetsredaktör samt att jag endast orkar rensa bort spaminlägg, inte spamanvändare. Så ta bort mig som admin i såna fall. Jag vet inte ens när eller om jag någosin kommer orka vara aktiv igen. :(

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2009 5:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Tråkigt att höra älva. klokt beslut under de omständigheterna. Önskar dig ett stort lycka till på vägen tillbaka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2009 6:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag anmäler mig också som frivillig till en av moderatorposterna (jag är inne dagligen, även fast jag inte alltid skriver så ofta), samt instämmer i att Kamelens förslag på upplägg i det stora hela ser bra ut.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2009 9:37 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
En relevant fråga, vem är det egentligen som står bakom tolkiensarda? Vilka äger sajten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2009 10:10 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Gustav äger sajten, står registerad som ägare till domänen etc.

Och det är nog att se som ett hobbyprojekt, därav att folk som jobbar med sidan har varierande med tid etc.

(Så där, nu är frågespalten uppe igen, i någon grad iaf)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2009 8:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Allt som inte kräver teknisk kunskap hjälper jag gärna till med, är aktivare oftare än jag skriver, och tid har jag.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 06, 2009 9:17 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
I all min partiskhet tycker jag att både Kamelen och Beledhel vore utmärkta som admin/moderatorer. Båda uppvisar stort sunt förnuft, är kunniga och aktiva tolkienister (vilket ju i och för sig inte behöver vara avgörande) och har en sympatisk framtoning och - inbillar jag mig - är respekterade i forumet.

Det finns dock säkerligen även andra lämpliga!

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 06, 2009 9:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Om det behövs en till så är jag frivillig.
Jag är inne istort sett varije eftermiddag men skriver inte så mycket.
Den enda aktivitet jag har är scouter en gång iveckan och jag hoppas på att mig gittar kurs börjar snat så det blir isåfall två gånger i veckan.
Annars så försöker jag vara inne så ofta jag kan.

Men vet inte hur man gör men jag är snabb lärd på det mesta:)

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 08, 2009 9:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Trevligt att såpass många kan tänka sig att hjälpa till! Jag skulle tills vidare föreslå den här rollfördelningen:

Admins
virre
Beledhel
Kamelen

Moderatorer
Älva
ordagnir
Eldalie
Líndaletaro
Mattias

Sidskötare
Samma som admins
(Vi pratar då om teknisk skötsel av sidan, inte att ta fram innehåll. Innehållsbiten förtjänar nog en separat diskussion.)

Thingol och Turgon får stå på tillväxt tills vidare, beredda att hoppa in om någon faller ifrån.

Älva, jag hoppas du orkar fortsätta som moderator även om du inte vill vara admin längre. Din långa erfarenhet av jobbet är ovärderlig!

Utöver ovanstående skall naturligtvis Gustav ha fulla rättigheter även fortsättningsvis. Det är ju hans sida! Övriga som sitter på diverse behörigheter sedan gammalt men inte är aktiva längre får vi väl titta på från fall till fall.


Synpunkter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 08, 2009 11:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Tycker det ser bra ut kamelen, instämmer helt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010