Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 2:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag kan bara tala för mig själv, men för min del har jag aldrig befattat mig med Facebook och kommer troligen aldrig att göra det heller. Det formatet är ointressant för mig. Och om oneliners och mindre seriöst snack skulle flytta dit (i den ganska begränsade mängd som sånt alls förekommer här) så skulle forumet bli ännu mindre aktivt, vilket även skulle minska intresset för och deltagandet i de mer seriösa diskussionerna.

Däremot kan jag definitivt se en poäng med att uppgradera forumet till senaste versionen. Det har inte gjorts sedan 2010, och utan att ha kollat upp saken föreställer jag mig att det har tillkommit mycket användbar funktionalitet sedan dess.

Och självklart vore det förträffligt om det gick att få i gång själva Tolkiens Arda igen, med artiklar, frågespalt mm! Men problemet är ju som vanligt att det krävs ett flertal personer som har tid och ork att ta tag i det. Att nystarten dog förra gången var för att Johan, som var den som hade börjat dra i gång det, försvann igen lika plötsligt som han kom. Förnyade hälsoproblem, kanske? (Hoppas du mår bra, Johan!) I alla fall krävs det nog någon liknande eldsjäl för att kunna hålla liv i en sån satsning.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 3:11 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Tack för ditt svar!

En uppgradering av forumet till senaste versionen skulle vara mycket välkommet.

Mina kunskaper på området är milt sagt något begränsade, men detta ser ut som en officiell uppdateringsguide på svenska.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 3:40 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Kamelen sade ungefär vad jag tänkte. Och det är lätt hänt att en (givet att en, som jag, använder Facebook) tittar in på TAs Facebooksida när en ändå loggar in på Fb, och sedan inte orka logga in på TAs egen sida också, för de flesta av oss orkar inte logga in på obegränsat många sidor per dag. Och jag själv skulle definitivt inte orka titta efter nyheter från samma personer rörande samma saker på två olika sidor särdeles ofta, och om inte precis allt dubbelpostas skulle jag således missa mycket.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 5:26 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Hialmr skrev:
Kamelen sade ungefär vad jag tänkte. Och det är lätt hänt att en (givet att en, som jag, använder Facebook) tittar in på TAs Facebooksida när en ändå loggar in på Fb, och sedan inte orka logga in på TAs egen sida också, för de flesta av oss orkar inte logga in på obegränsat många sidor per dag. Och jag själv skulle definitivt inte orka titta efter nyheter från samma personer rörande samma saker på två olika sidor särdeles ofta, och om inte precis allt dubbelpostas skulle jag således missa mycket.

Allt du skriver stämmer mycket väl med min egen uppfattning, men enligt mig är det ett argument för att TA idealt sett borde använda sig av Facebook, inte mot! Jag ska försöka förklara hur jag menar.

En stor del av dagens Internet-användare har numera vant sig vid att få en stor del av sina nyheter skickade till sig via en eller flera kanaler såsom e-postprenumeration, RSS, Facebook eller Twitter. De två senare sociala medierna har också den fördelen att man lätt kan dela med sig och tipsa sin vänner. Finns man inte i dessa kanaler så är det för många som om man inte ens existerade och den stora merparten av dina potentiellt intresserade kommer aldrig märka att du finns, hur ofta du än uppdaterar.

Om du väljer att ha en nyhetstjänst så måste målet också primärt vara att nå ut med dina nyheter – inte nödvändigtvis att dra besökare till din egen sajt. Det är innehållet som räknas – inte plattformen. Därför bör man optimalt sett ha en närvaro i alla de kanaler där användarna ju ändå så att säga redan befinner sig. Vill man nå ut, men saknar resurser till marknadsföring, så är detta i princip det enda, men också det mest effektiva sättet. För att ta ett exempel så når SF-bokhandeln enbart via Facebook så gott som dagligen ut till de snart 20.000 som gillar deras sida. Därför är också ett e-magasin som TA hade förut lite förlegat, utan det är bättre att portionera ut nyheterna med en viss periodicitet, t. ex. en gång om dagen.

Den här typen av marknadsföring och närvaro i sociala medier får ju som bieffekt att du även drar fler besökare till din sajt, men då måste det vara för att erbjuda något som nyhetsinformationen i de tidigare nämnda kanalerna inte kan ge. Det är här forumet kommer in. Du nämnde ju tidigare själv att forumet fyller en funktion som Facebook inte kan fylla. Och om man verkligen litar på detta och ser till att det blir så även i praktiken, så skulle man inte behöva vara rädd att en eventuell nyhetstjänst med närvaro på FB skulle konkurrera ut forumet. De fyller helt enkelt olika nischer, eller borde iallafall göra det. En nyhetstjänst handlar om att nå ut brett och synas i sociala nätverk, ett forum handlar om att erbjuda möjligheten att delta i diskussioner och fördjupning.

Man kan även medvetet använda sig av de sociala mediekanalerna för att uppmuntra folk att ta sig till forumet och diskutera. Dessutom kan man tänka sig att istället för ett kommentarfält till själva nyheten på sajten lägga en länk till en tråd i forumet. På så sätt skulle nyhetsdelen bli ett nät som ständigt håvade in nya deltagare till forumet.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 9:17 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Forum har dött ut förr när de konkurrerat med facebook, trots att facebook inte fyllt nischen ens hälften så bra. Och att styra folk är svårt. "fortsätt gärna den här diskussionen i relevant tråd - eller skapa en ny - på vårt forum" tror jag inte fungerar. Jag tror att fler skulle lära känna TA om TA hade facebook, men det gäller att verkligen se till att det inte föranleder att egentliga TA dör (för just nu lever vi ju uppenbarligen, om än inte med överdrivet stor marginal).

Jo! Att ha saker på annan hemvist än facebook har ett stort värde, främst för diskussioner och informationssökande. För mig är fem personer som diskuterar ett ämne mer värt än 50 personer sm läser någon nyhet om det men inte gör någonting av det.

Slutligen vill jag betona att jag, trots att jag ogillar facebook, inte är kategoriskt emot att TA använder sig av sagda medium, bara att en i så fall bör vara försiktig och tänka sig för ordentligt. Att pyttsa ut små nyhetsbitar med kort intervall och se till att dessa leder vidare till TA (och för den delen andra "riktiga" sidor, vi måste inte vara så protektionistiska) kan vara en bra idé. Men som sagt, facebook kan snart sagt ta över samtliga saker som den här sidan gör och någonsin har gjort, men kommer inte kunna göra det lika bra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 9:25 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Jag håller absolut med om att FB bör betraktas kritiskt och med försiktighet och att prio ett är det egna forumet. Man kan bara inte undvika att seriöst överväga FB som kanal om man har ambitionen att nå ut till fler och kanske till och med dra igång en nyhetsdel igen.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 9:28 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Då är vi med varandra. Låt oss således använda ringen i kampen mot Sauron!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 10:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Hialmr skrev:
Då är vi med varandra. Låt oss således använda ringen i kampen mot Sauron!

:D Underbar liknelse! "It is a gift, I tell you. A gift to the foes of Mordor!" :P

Det är för övrigt ganska lustigt att just tråden "En döende sida" är så full av liv just nu. Elva inlägg hittills i dag! :mrgreen:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 10:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Aucen skrev:
En uppgradering av forumet till senaste versionen skulle vara mycket välkommet.

Mina kunskaper på området är milt sagt något begränsade, men detta ser ut som en officiell uppdateringsguide på svenska.

Ja, mina kunskaper är tyvärr också tämligen obefintliga. Men på din länk (tack för den!) ser det ju tämligen enkelt och smärtfritt ut - förutsatt förstås att vi inte har några egengjorda anpassningar av forumet som jag inte känner till. Det var virre som uppdaterade förra gången, jag var inte inblandad. Men jag antar att om jag bara ser till att ta en ordentlig backup innan jag börjar så går det i värsta fall att backa tillbaka igen om det inte blir bra. Hmm, helt klart något att fundera på!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: tis okt 07, 2014 2:28 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Gällande diskussionen kring att koppla samman TA med FB så tror jag att ett sådant tillvägagångssätt bör ske med största försiktighet. Vi får inte glömma att de allra flesta medlemmarna i forumet har hittat hit själva och har ett väldigt djupgående intresse gällande Tolkien. Risken med FB blir då att det strömmar till en mängd nya medlemmar som anser sig gilla Tolkien bara för att de har sett filmerna samtidigt som det inte har läst en sida i någon av Tolkiens böcker. Jag framhåller alltså kvalitet framför kvantitet. Vi bör alltså försöka nischa en eventuell FB-sida så att vi attraherar entusiasterna.


Senast redigerad av Maglor tis okt 07, 2014 9:28 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: tis okt 07, 2014 8:32 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Ja, genom att länka till artiklar som inte intresserar ytliga Hollywoodfantaster.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: tis okt 07, 2014 9:34 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Det låter bra! Jag blir glad av att det tas initiativ till att få ny fart på forumet. Utveckling behövs för att inte forumet ska dö ut helt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: tis okt 07, 2014 9:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Bild

Tycker det här känns som en ganska passande illustration av forumet, och särskilt den här tråden just nu :P

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: ons okt 22, 2014 10:09 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Vad händer med initiativet kring att starta en sida på Facebook dedikerad till TA? Känner personligen att de vore bra då forumet de sista veckorna har slumrat in om man förbiser översättningstrådarna och citatfinnartråden.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: fre okt 31, 2014 8:45 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag tycker forumet får kallas aktivt nu, särskilt jämfört med i sommar, då Max en tråd på hela forumet var aktiv (och det var inte citatfinnarleken, som hade 2,5 månaders uppehåll).

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010