Hialmr skrev:
Kamelen sade ungefär vad jag tänkte. Och det är lätt hänt att en (givet att en, som jag, använder Facebook) tittar in på TAs Facebooksida när en ändå loggar in på Fb, och sedan inte orka logga in på TAs egen sida också, för de flesta av oss orkar inte logga in på obegränsat många sidor per dag. Och jag själv skulle definitivt inte orka titta efter nyheter från samma personer rörande samma saker på två olika sidor särdeles ofta, och om inte precis allt dubbelpostas skulle jag således missa mycket.
Allt du skriver stämmer mycket väl med min egen uppfattning, men enligt mig är det ett argument
för att TA idealt sett borde använda sig av Facebook, inte
mot! Jag ska försöka förklara hur jag menar.
En stor del av dagens Internet-användare har numera vant sig vid att få en stor del av sina nyheter skickade till sig via en eller flera kanaler såsom e-postprenumeration, RSS, Facebook eller Twitter. De två senare sociala medierna har också den fördelen att man lätt kan dela med sig och tipsa sin vänner. Finns man inte i dessa kanaler så är det för många som om man inte ens existerade och den stora merparten av dina potentiellt intresserade kommer aldrig märka att du finns, hur ofta du än uppdaterar.
Om du väljer att ha en nyhetstjänst så måste målet också primärt vara att nå ut med dina nyheter – inte nödvändigtvis att dra besökare till din egen sajt. Det är innehållet som räknas – inte plattformen. Därför bör man optimalt sett ha en närvaro i alla de kanaler där användarna ju ändå så att säga redan befinner sig. Vill man nå ut, men saknar resurser till marknadsföring, så är detta i princip det enda, men också det mest effektiva sättet. För att ta ett exempel så når SF-bokhandeln enbart via Facebook så gott som dagligen ut till de snart 20.000 som gillar deras sida. Därför är också ett e-magasin som TA hade förut lite förlegat, utan det är bättre att portionera ut nyheterna med en viss periodicitet, t. ex. en gång om dagen.
Den här typen av marknadsföring och närvaro i sociala medier får ju som bieffekt att du även drar fler besökare till din sajt, men då måste det vara för att erbjuda något som nyhetsinformationen i de tidigare nämnda kanalerna inte kan ge. Det är här forumet kommer in. Du nämnde ju tidigare själv att forumet fyller en funktion som Facebook inte kan fylla. Och om man verkligen litar på detta och ser till att det blir så även i praktiken, så skulle man inte behöva vara rädd att en eventuell nyhetstjänst med närvaro på FB skulle konkurrera ut forumet. De fyller helt enkelt olika nischer, eller borde iallafall göra det. En nyhetstjänst handlar om att nå ut brett och synas i sociala nätverk, ett forum handlar om att erbjuda möjligheten att delta i diskussioner och fördjupning.
Man kan även medvetet använda sig av de sociala mediekanalerna för att uppmuntra folk att ta sig till forumet och diskutera. Dessutom kan man tänka sig att istället för ett kommentarfält till själva nyheten på sajten lägga en länk till en tråd i forumet. På så sätt skulle nyhetsdelen bli ett nät som ständigt håvade in nya deltagare till forumet.