Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Julkalender på Tolkiens Arda!
InläggPostat: tor dec 01, 2005 3:15 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Bild

Nu har jag tagit mig samman igen och ordnat aktiviteter på Tolkiens Arda. Det har under mycket lång tid funnits noveller liggande, som väntat på publicering i "Alster". Nu kommer de ut i ljuset, i Tolkiens Ardas julkalender 2005! Varje dag, i varje lucka, publicerar vi ett nytt novellavsnitt. Sagorna kommer att vara rikligt illustrerade. Inom kort ska dessutom en julkalenderbild, framtagen av Taurrohir, komma upp.

Hoppas att ni kommer att gilla julkalendern. Kommentera gärna projektet -- det är sådant som gör det värt besväret, och då får vi också återkoppling som medför att detta kan göras bättre i eventuella framtida årgångar.

Om några veckor fyller för övrigt Tolkiens Arda-sidorna fyra år!

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Senast redigerad av Gustav tor dec 01, 2005 5:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 01, 2005 3:36 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jättekul initiativ!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 01, 2005 3:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 01, 2005 5:40 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Finarfin skrev:
Taurrohir gör riktigt trevliga teckningar. Fantastiskt.


I bannern är det Taurrohir som har gjort alven och Franz Ung som har gjort dvärgen. Jag står för kollaget och resten. Instämmer annars helhjärtat i Taurro-hyllandet, eftersom jag själv är ett stort fan!

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 11, 2005 1:51 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 10, 2005 6:20 pm
Inlägg: 105
En bra och väldigt underhållande julkalender. Kan knappt vänta tills nästa års :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 16, 2005 5:54 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Varför har det inte kommit något idag?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 16, 2005 6:36 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Nu ligger dagens lucka uppe. Jag kunde p.g.a. skolarbete inte göra något tidigare -- det stod en liten notis om fördröjningen längst ned på kalendersidan. Framöver ska det emellertid rulla på reglementsenligt.

Tack till er som har skrivit kommentarer, förresten! Det är trevligt att se att arbetet som läggs ned uppskattas. Tyvärr har dock intresset för julkalendern varit extremt lågt. Det rör sig vad jag kan se om ett trettiotal personer som följer den. Tydligen är det inte noveller som tolkienisterna vill ha. Eller gör vi något annat fel?

Själv lägger jag ungefär två timmar per dag på julkalendern, så det känns lite tråkigt att så få verkar läsa den. Självklart kommer jag dock att löpa linan ut och fullfölja kalendern.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 17, 2005 11:25 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag tror det handlar mer om att de läggs upp så ofta. Jag vet i alla fall att jag inte orkar eller hinner läsa så mycket varje dag (även fast det är förhållandevis lite till vad jag kan lägga ner på riktiga böcker). Jag har helt enkelt ganska fullt upp med skola och sånt ändå fram till jul, och jag misstänker att jag inte är den enda... Men så fort jag fått lov, och vilat ut lite, så ska det nog bli läsa av!

Så, fortsätt gärna med liknande saker (kanske inte med lika korta intervaller mellan delarna). Det uppskattas!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 17, 2005 7:21 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:41 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 18, 2005 4:41 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Jag har läst alla utom de fyra senaste, eller något sånt. Men jag läser inte varje dag, utan tar flera i taget, eftersom jag inte har tid varje dag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 19, 2005 8:47 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är nog som de flesta säger att de inte har tid. Men låt de gärna ligga kvar även efter jul i arkivet eller nåt så att alla får tid att läsa dem under julledigheten.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 19, 2005 8:21 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Tack för alla kommentarer! Man får hoppas på att läsandet håller i sig under en längre tid, således.

Självklart ska alla noveller ligga kvar efter jul. De hamnar under "Fan fiction" i Alster.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 9:31 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:46 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 2:20 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Finarfin skrev:
"En övergiven borg" är ju riktigt bra.
Väntar med spänning på morgondagen för att se hur det går för Umeras och Indrâzor i borgen. Förhoppningsvis är det tre delar kvar.


Tack så mycket!

Det stämmer att "En övergiven borg" är den sista novellen i julkalendern -- den kommer att gå t.o.m. den 25/12 (jepp, vi har en lucka på juldagen också).

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 03, 2006 11:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Gustav skrev:
Tyvärr har dock intresset för julkalendern varit extremt lågt. Det rör sig vad jag kan se om ett trettiotal personer som följer den. Tydligen är det inte noveller som tolkienisterna vill ha. Eller gör vi något annat fel?

Jag uppskattade julkalendern. ("Trollkarlens lärling" var min favorit.) Men som flera redan har nämnt var formatet inte helt lyckat. Det blir lite för jobbigt att läsa en novell/följetongsdel om dagen. Jag hade gärna läst mer skönlitterära alster på TA, det finns ju bevisligen många här som kan skriva, och förhoppningsvis också vill visa upp sina verk för oss andra. (Alla verk med fantasyprägel hade gjort sig, de behöver inte nödvändigtvis ha en direkt Tolkienkoppling.) Men en novell varannan vecka eller kanske en i månaden hade varit att föredra. Lämpligen publiceras då hela novellen i ett svep, så att man inte behöver vänta i evigheter på fortsättningen.

En annan sak som jag tycker behöver förbättras är kommentarsfunktionen. (Undrar om jag inte varit inne på det här förut någon gång.) Det skulle inbjuda till mycket mer kommentarer och diskussion, och förmodligen också bakvägen till mer läsning av novellen, om kommentarerna var en del av forumet istället för att ligga gömda i en separat funktion. Lämpligen skapas en forumavdelning för ändamålet (eller så används den här) där det är öppet även för oregistrerade användare att skriva, så att man inte stänger ute någon från att kommentera. Så skapar man en forumtråd varje gång en ny novell publiceras och länkar till den från novellen i fråga. På det sättet ser alla forumbesökare direkt när någon ny kommentar inkommit, utan att behöva hålla koll på novellsidan, och kan direkt gå dit och kommentera kommentaren.
Förresten gäller detta allt som publiceras på TA och inte bara eventuella noveller. En mer direkt koppling mellan publicerat material och forumet skulle borga för en mer levande sida.


Gustav skrev:
Själv lägger jag ungefär två timmar per dag på julkalendern, så det känns lite tråkigt att så få verkar läsa den.

Tar det två timmar att publicera en text så undrar jag om du inte gör det för svårt för dig på något sätt. Det brukar t ex vara en god idé att fixa till formateringen en gång för alla i ett stylesheet snarare än att behöva göra om den i varje enskilt dokument.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010