Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 1:12 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Gustav skrev:
Tyvärr har dock intresset för julkalendern varit extremt lågt. Det rör sig vad jag kan se om ett trettiotal personer som följer den. Tydligen är det inte noveller som tolkienisterna vill ha. Eller gör vi något annat fel?

Jag uppskattade julkalendern. ("Trollkarlens lärling" var min favorit.) Men som flera redan har nämnt var formatet inte helt lyckat. Det blir lite för jobbigt att läsa en novell/följetongsdel om dagen. Jag hade gärna läst mer skönlitterära alster på TA, det finns ju bevisligen många här som kan skriva, och förhoppningsvis också vill visa upp sina verk för oss andra. (Alla verk med fantasyprägel hade gjort sig, de behöver inte nödvändigtvis ha en direkt Tolkienkoppling.) Men en novell varannan vecka eller kanske en i månaden hade varit att föredra. Lämpligen publiceras då hela novellen i ett svep, så att man inte behöver vänta i evigheter på fortsättningen.

Kul att höra att du följde kalendern! Kommentarerna är också mycket uppskattade -- det lär förmodligen bli så att eventuella framtida noveller publiceras mer i linje med förslaget.

Den stegrande kamelen skrev:
En annan sak som jag tycker behöver förbättras är kommentarsfunktionen. (Undrar om jag inte varit inne på det här förut någon gång.) Det skulle inbjuda till mycket mer kommentarer och diskussion, och förmodligen också bakvägen till mer läsning av novellen, om kommentarerna var en del av forumet istället för att ligga gömda i en separat funktion. Lämpligen skapas en forumavdelning för ändamålet (eller så används den här) där det är öppet även för oregistrerade användare att skriva, så att man inte stänger ute någon från att kommentera. Så skapar man en forumtråd varje gång en ny novell publiceras och länkar till den från novellen i fråga. På det sättet ser alla forumbesökare direkt när någon ny kommentar inkommit, utan att behöva hålla koll på novellsidan, och kan direkt gå dit och kommentera kommentaren.
Förresten gäller detta allt som publiceras på TA och inte bara eventuella noveller. En mer direkt koppling mellan publicerat material och forumet skulle borga för en mer levande sida.

Jo, det stämmer att du föreslagit detta tidigare. Jag har funderat en del, och det känns som en svår balansgång. En simpel kommentarruta kan vilken förbisurfande besökare som skriva i, men att skriva i forumet kanske innebär en större "tröskel" (det blir ett stort, nytt fönster, finns fler funktioner etc.). Sedan kanske det inte finns tillräckligt mycket att säga om ett kommentarsföremål för att det ska meritera en forumtråd. Och forumtråden tar lite längre tid att skapa för mig som redaktör. Layouten blir också lite mindre enhetlig. Jag tänker på kommentarsupplägget på sidan tolkien.se som jag inte tycker känns helt lyckat. Enkelhet tror jag är nyckelordet -- redan att det öppnas ett nytt fönster för kommentarerna, även om detta är stilrent, kan vara ett hinder. Men samtidigt finns det ju precis som du säger en del fördelar med att ha kommentarerna som en forumtråd (vilket vi hade på prov några gånger för länge sedan). Längre publikationer, typ vetenskapliga arbeten och liknande (noveller inräknade), kanske bör ha en officiell vidhängande forumtråd i stället för en kommentarruta. Det är också bara positivt om någon själv skapar en forumtråd för diskussion av en artikel e.d., kanske om diskussionen blir så utförlig att kommentarrutan känns för liten. (I så fall lägger jag gärna in en länk till forumets diskussionstråd i artikeln.)

Den stegrande kamelen skrev:
Gustav skrev:
Själv lägger jag ungefär två timmar per dag på julkalendern, så det känns lite tråkigt att så få verkar läsa den.

Tar det två timmar att publicera en text så undrar jag om du inte gör det för svårt för dig på något sätt. Det brukar t ex vara en god idé att fixa till formateringen en gång för alla i ett stylesheet snarare än att behöva göra om den i varje enskilt dokument.

Lite tid kanske skulle kunna sparas på att mekanisera det formmässiga, men framför allt tror jag att problemet är att jag är för ambitiös. Fastnar på att redigera text, bilder o.s.v.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010