Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 13, 2024 11:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inlägg nummer 1000 -- "Alster" öppnar portarna
InläggPostat: sön sep 28, 2003 8:12 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag sitter nu klockan nio på morgonen och ser att vi just fått vårt 999:e inlägg här i forumet. Vilket betyder att detta är inlägg nummer ... 1000! Och det är jag som skriver det, Johan kommer att bli grön av avund! 8)

Jag vill härmed förkunna att vi nu slår upp portarna för Tolkiens Ardas sektion Alster. Förhoppningsvis klarar vi att få upp nytt material i alla avdelningar innan september är slut. När detta skrivs har just Mathias Wilsons mastodontarbete "Sagan om Ringen: boken, legenden, myten" publicerats. Kom gärna med kommentarer om vad ni tycker och vad ni vill se på Alster!

Jag tror även att det är dags att förkunna att detta är Sveriges största Tolkienforum! Ingen av alla sajter jag känner till kan komma i närheten vad gäller inlägg om Tolkien. Tack till alla er underbara personer som skriver här, jag bugar mig inför er! Men ... nu tycker jag att vi sätter igång på allvar.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 29, 2003 5:32 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Typiskt, som Nalle Puh skulle ha sagt...

Att vi har 1 000 inlägg är bra, men det bästa är att vi har en massa inlägg med mycket hög kvalitet, som inte är skrivna av folk från redaktionen!!!

Jag vill också tacka alla flitiga debattörer här! Det är ni dom gör detta forum till vad det är!


Johan, just nu bara rättvis!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inlägg nummer 1000 -- "Alster" öppnar portarna
InläggPostat: lör okt 04, 2003 2:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Gustav skrev:
Jag tror även att det är dags att förkunna att detta är Sveriges största Tolkienforum! Ingen av alla sajter jag känner till kan komma i närheten vad gäller inlägg om Tolkien. Tack till alla er underbara personer som skriver här, jag bugar mig inför er! Men ... nu tycker jag att vi sätter igång på allvar.

Inte för att jag vill vara så'n (eller vill jag det? 8)) men Skalmans Tolkien-forum har 11900 inlägg hittills, och torde därmed vara lite större än detta. Även Tolkien-forumet på Catahya.net är med sina drygt 7000 inlägg betydligt större. Inte för att jag tycker det finns något egenvärde i att vara störst, det är kvaliteten det kommer an på. Och strukturen här, med alla underavdelningarna, gör att det här forumet nog kommer att kunna hantera sin växande storlek bättre än de nyss nämnda. Men min inbyggda messerschmitt kunde beklagligt nog ändå inte låta bli att korrigera ovanstående förkunnelse... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 04, 2003 8:22 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Du har helt rätt!

Men betänk att vi endast har haft forumet uppe i en månad...

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 04, 2003 3:37 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Ja, formuleringen kan ju alltid ifrågasättas, men i bemärkelsen att flest personer tittar in här så är vi störst. Det relevanta om man ska mäta ett forums storlek ser jag i aktiviteten på forumet, inte på hur länge det har funnits (och således har samlat på sig gamla inlägg). Sveriges största Tolkienforum är med andra ord det som det mest frekvent loggas in och debatteras i. Det intressanta för besökaren om den letar efter Sveriges Tolkienforum nummer ett är hur mycket det diskuteras där, inget annat. Därför är jag av åsikten att vi kan och bör informera om detta, då det till och med ligger i allas intresse -- kommer du hit så får du diskutera, kommer du någon annanstans så får du läsa gamla inlägg.

Eller har jag fel? Jag tar gärna en debatt om det här.

Vad gäller egenvärdet i att vara störst så kan jag hålla med om att det är tvivelaktigt. Dessbättre så tycker jag att det är en mycket bra nivå här.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 04, 2003 5:11 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Ett aktivt forum är roligare att komma till, än till ett med många inlägg, som går segt.
Det här forumet har fått en bra start! Och det tror jag är en bra bit på väg till att bli ännu större!

Intresset kommer med stor sannolikhet att öka! =)

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 04, 2003 6:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Tja, om du absolut vill ha en debatt om detta så varsågod! 8)

Catahya.net: 7000 inlägg på 9 månader = ca 780 inlägg i månaden
Skalman.nu: 11900 inlägg på 18 månader = ca 660 inlägg i månaden
Tolkiens Arda: 1140 inlägg på 2 månader = ca 570 inlägg i månaden

Att jag tar Skalman som exempel är för att det är där jag själv brukar hålla till, men Catahya är bara gripet ur högen av svenska Tolkien-sajter. Jag har ingen aning om hur dessa båda fora står sig aktivitetsmässigt jämfört med alla andra. Men de står sig som synes utmärkt gentemot Tolkiens Arda!

Något hundratal inlägg i månaden hit eller dit kommer det förstås inte an på. Min poäng är bara att "ingen sajt kan komma i närheten" kanske inte är ett helt korrekt påstående, och inte heller "kommer du hit så får du diskutera, kommer du någon annanstans så får du läsa gamla inlägg". Aktiviteten är ungefär likvärdig på åtminstone dessa tre fora. Hur det ser ut på andra håll vet jag inte.

Vad gäller kvaliteten på inläggen här så har jag inte hunnit bilda mig någon uppfattning än. På Skalman är den i alla fall varierande. Ibland ligger nivån ganska lågt, ibland når trådar upp till rent förbluffande höjder, men oftast är det någonstans mitt emellan. Aktiviteten är också ganska pendlande, det är inte en jämn ström av inlägg utan många vissa dagar/veckor och få andra gånger. Men så är det väl på alla fora, antar jag. En fördel med Skalman är att Tolkien-avdelningen bara är en av många, så om det är dött där och man är intresserad av historia (som är forumets egentliga huvudämne) så finns det alltid en massa aktiva diskussioner i sådana ämnen att haka på.

Hur som helst så tycker jag att det här forumet verkar lovande och har kommit igång bra! Det skall bli intressant att se hur det artar sig. (Om jag skall klaga på något också så är det nog den hemska illgrönbleka färg som förirrat sig in i sidans färgschema... :))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2003 10:43 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Tack, det här tar jag gärna debatt om!

Jag måste säga att jag blir fullkomligt överrumplad av din statisktik. Det stämmer att dessa tre är de största i Sverige, och när jag tar en liten tur för att verifiera informationen så kan jag bara skriva under. Jag antar att jag måste tacka för tillrättavisningen. Tidigare har jag tittat runt och konstaterat att dessa två forum inte har särskilt många nya inlägg om dagen, på sin höjd fem stycken. När jag tittar nu så ser jag dock att Catahya nästan kan matcha oss i nya inlägg i dag, och säkerligen har varit före oss andra dagar! Skalman.nu har å andra sidan bara ett par stycken trådar med nya inlägg från oktober, så där står vi oss bra. Summan av kardemumman är hur som helst att Catahya faktiskt har ett större Tolkienforum än Tolkiens Arda, och att den uppfattning jag fått efter tämligen grundliga efterforskningar visade sig vara helt felaktig! Du vann.

Det är bara för mig att ... :oops:

Skalman.nu har visserligen ett forum med fler inlägg i snitt än TA, men dessa har till stor del kommit innan TA och Catahya fanns, då man var det enda Tolkienforumet att räkna med. Numer är intrycket att aktiviteten är betydligt mer sporadisk. Catahya har också fått hård konkurrens sedan vi startade, och jag misstänker att vi har fler inlägg än de under de två senaste månaderna. Så kanske TA är störst ändå. Men det skulle i så fall ändå bara vara med liten marginal, så det går inte att basunera ut det. Och statistiskt sett så är vi ju faktiskt än så länge mindre.

Resultatet av detta blir i alla fall att jag omgående går in och plockar bort texten "Välkommen till Sveriges största Tolkienforum!" från sidhuvudet här. Vi kommer säkert att bli störst, men än är vi uppenbarligen inte där ... :cry:

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2003 7:44 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Det tog du som en man, Gustav! :!:


(Don´t worry, we'll be there, soon....)

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2003 10:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Johan skrev:
Det tog du som en man, Gustav! :!:

Instämmer, snyggt hanterat! :P

Men, som sagt, jag tycker inte att det där med storleken känns speciellt viktigt. Här har ni på kort tid fått ihop ett högkvalitativt forum med bra och trevlig stämning, och storleksmässigt lär det ju helt klart komma att växa. Det går ju alltid fortast i början!

Angående att aktiviteten just nu skulle vara högre här än på Skalman så har du nog en poäng. Ett ytterst ovetenskapligt stickprov ger dig i alla fall rätt:

Antal inlägg daterade 5:e, 6:e eller 7:e oktober:
Skalman.nu Tolkien: 39
Tolkiens Arda: 58

Men aktiviteten brukar gå ganska mycket i vågor, så antal inlägg under två och en halv dag är knappast något vettigt mått. Vi får väl helt enkelt se hur det utvecklas!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2003 11:34 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Jepp.

Det viktigaste för mig är inte vilket forum som är störst, eller har bäst kvalitet på inläggen. Det viktigaste är att de som är aktiva på forumet trivs och tycker att det är meningsfullt att surfa in!

(Fast om det är så, brukar både kvaliteten och antalet inlägg öka på sigt!!!)

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 6:11 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
antalet inlägg/månad ökar ju, nu har det gått typ två veckor sen inlägg nummer tusen skrevs och nu e vi på över 1500 inlägg, dvs mer än 500 inlägg på två veckor!!

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 3:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Ja, Skalman har också ökat i både kvantitet och kvalitet de senaste veckorna. Jag tror att den här korsbefruktningen har varit väldigt nyttig för båda forumen!

(Fast Tolkiens Arda har klart större antal inlägg om dagen för tillfället, det är bara att medge! :))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 4:07 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Helt sant, det om korsbefruktning! Och värre blir det, läs den kommande lördagen nummer av frågespalten :wink:

Visst är det bra! Trots allt blir man lite hemmablind i sitt eget forum, det är alltid kul att kolla vad andra diskuterar. Själv har jag fått flera bra uppslag från Skalman.nu.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010