Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2004 7:53 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Men Karl XII fick ju massor med stryk i Poltava sen, så ryssarna borde ju vara ganska nöjda med det kriget. Vad är det förresten som får dig att anklaga just ryssarna för att avsky andra länder för gamla oförätter?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2004 8:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Just ryssarna? För att jag tänkte just på dem och för att jag har läst att känslorna fortfarande sväller upp vid det fosterlänska kriget... Jag vet INTE vad de tycker om tyskarna nu men det skulle inte förvåna mig om de inte gillar tyskarna så mycket...

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2004 8:12 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nej kanske inte tyskarna men jag tror inte att de har något emot varken fransmän eller svenskar!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2004 10:29 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Arwens_vän skrev:
Tänk att vi kanske inte läser om St. Göran och draken


Nu är ju inte S:t Göran och Draken någon typisk svensk historia. St:Göran (S:t George) är ju faktiskt Englands skyddshelgon.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2004 9:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Fëanor skrev:
Arwens_vän skrev:
Tänk att vi kanske inte läser om St. Göran och draken


Nu är ju inte S:t Göran och Draken någon typisk svensk historia. St:Göran (S:t George) är ju faktiskt Englands skyddshelgon.


Det vet jag med (att han inte är en typisk svenskt helgon). Men nu finns han i en kyrka och symboliserar vinsten över danskarna i Brunkeberg. Hurvida det är sant tog jag inte upp men det är ändå en symbolik som lever kvar i många svenskars hjärtan. Men som sagt; jag känner till mycket som den nästan förvrängda symboliken med honom.

Men tycker inte ni att jag kom på en bra teori till varför han inte gillar det franska? Än så länhe har bara småsaker i min skrivelse tagits upp. Jag efterlyser komentarer (helst kommentarer där ni håller med mig :roll: )

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För 30 år sedan...
InläggPostat: ons jan 07, 2004 2:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Proudfeet skrev:
Jag tycker om trädgårdar och träd och odlad bygd utan motoriserat lantbruk, jag röker pipa och tycker om god och enkel kost (inte djupfryst) men avskyr det franska köket;

Jag tolkar detta helt enkelt som att Tolkien hade en enkel och "jordnära" smak. Han gillade enkel "hobbitsk" husmanskost, medan den gängse bilden av det franska köket är betydligt mer avancerade och "tillkrånglade" rätter, mer pretentiöst om man så vill. "Engelsmännen äter för att leva, fransmännen lever för att äta", som det har formulerats någon gång. Något mer övergripande än så tror jag inte Tolkien menade med det här citatet.

För övrigt tycker jag det är intressant, det där med "and like good plain food (un-refrigerated)". Vad var felet med kylskåp? Jag tror mig ha stött på en modern new age-inspirerad tro att t ex vatten ändrar karaktär av att stå i kylskåp, något att göra med laddningen i de ingående partiklarna eller något i den stilen. Fanns det kanske en sådan tro redan på Tolkiens tid, att livsmedlen påverkades på något negativt sätt av att stå i en sådan där elektrisk manick?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 11:23 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Har för mig att Tolkien ogillade fransmännen efter ett besök i Paris där han upplevde dem som smutsiga och ohyfsade när han såg hur de bl. a. spottade på gatorna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010