Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Diskussion med professor Arne Zettersten, som kände Tolkien
InläggPostat: sön jun 22, 2008 10:02 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: sön jun 22, 2008 12:53 am
Inlägg: 5
Ort: Åbo, Finland
Arne Zettersten, som är pensionerad professor i engelska och som varit verksam vid Köpenhamns universitet, kände Tolkien i Oxford under 60- och 70-talet då han skrev sin doktorsavhandling om sådant som Tolkien också forskade i. Han har skrivit en nyligen utkommen bok, Tolkien: min vän Ronald och hans världar, om sina erfarenheter av Tolkien.

Den 19:e maj arrangerades en diskussion med professor Zettersten i Åbo, Finland, där han informellt presenterade sin nya bok, diskuterade Tolkiens personlighet och hans samspel mellan vetenskap och fiktion samt på vilket sätt han lärde känna honom.

Diskussionen spelades in och finns nu att lyssna på och ladda ner i MP3-format här. Ett foto av professor Zettersten som jag tog efter diskussionen finns tillgängligt här.

Jag tänkte också "transkribera" inspelningen, dvs. överföra den till textform, och sedan översätta den till engelska, så att personer som inte är kunniga i svenska också får ta del av den. Om man vill får man gärna hjälpa mig med detta.

Det kan hända att endel av er fick träffa och lyssna på Zettersten på Forodrims 36-årsjubileum i början av juni; antagligen talade han om ungefär samma saker där som i denna diskussion. Vår diskussion varade dock i hela 2 timmar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Diskussion med professor Arne Zettersten, som kände Tolk
InläggPostat: mån feb 21, 2011 1:00 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
För er som inte hört föreläsningen kan jag rekommendera en genomlyssning. Klart intressant även om sanningen om Legolas hårfärg förblir höljd i dunkel :wink: .

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Diskussion med professor Arne Zettersten, som kände Tolk
InläggPostat: tis feb 22, 2011 6:04 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Boken finns för övrigt på Adlibris bokrea för 79 kr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Diskussion med professor Arne Zettersten, som kände Tolk
InläggPostat: tor feb 24, 2011 4:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Tenderfoot skrev:
Boken finns för övrigt på Adlibris bokrea för 79 kr.

Det är den inte värd, tycker jag. Den är tyvärr ytterligare en i raden av mindre bra svenska böcker om Tolkien. Zettersten må ha haft viss kontakt med Tolkien, men det innebär inte med automatik att han har så mycket intressant att säga. Boken är småtrevlig, om än lite pretentiös i tonen, men tämligen ointressant för den som redan läst någon biografi över Tolkien. Fast vi får ju veta sådant som att Zetterstens vän John Lawlor, som även kände Tolkien, alltid på skämt hävdade att Zetterstens huvudform med åren blev alltmer lik Tolkiens, att Zettersten inte hade några problem att förstå Tolkiens otydliga och säregna engelska, att det var "fullständigt omöjligt" för Zettersten att hänga med i Tolkiens utläggningar om Silmarillion, att Tolkien och Zettersten en gång hade ett så intensivt samtal att de knappt hann dricka sin whisky och sist men inte minst att Tolkien efter ett drygt decenniums bekantskap bad Zettersten att kalla honom "Ronald" istället för "professor Tolkien". Hade det sista inte hänt får man förmoda att det inte hade blivit någon bok.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Diskussion med professor Arne Zettersten, som kände Tolk
InläggPostat: tis apr 26, 2011 9:15 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag tycker den är värd att ha i sin samling. Även o det inte innebär en massa nytt så finns det detaljer och vinklingar som kan vara roliga. Jag tyckte om den. :)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010