Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 4:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: ons okt 01, 2014 7:04 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Han ogillar Ju inte Finarfins ätt. Om Beren hade varit en av dem...

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: sön jan 21, 2018 5:57 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Vart kan jag jag köpa de resterande böckerna. Bok 3 och uppåt? Har 1 och ska köpa 2 på svenska men är det någon här på sidan som säljer de engelska böckerna eller vart kan jag få tag i dem?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: sön jan 21, 2018 6:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag antar att du menar History of Middle-earth-böckerna, eftersom just De förlorade sagornas bok är bara två volymer :) En snabb titt visar att en hel del av dem åtminstone finns att köpa på nätet på till exempel Bokus, och på sidor som Amazon finns säkert allihop. I fysisk butik är det väl Science fiction-bokhandeln som kan tänkas ha ett par stycken, men det är nog långt ifrån säkert. Men de verkar inte vara särskilt svåra att få tag på! Lycka till :)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: sön jan 21, 2018 8:37 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Hej, tack så mycket. Jag menar självklart history of middle earth ja. Jag kollade runt lite men jag är vädligt pedantisk och vill ha från samma förlag och i samma format, så det ser snyggt ut i hyllan. Men jag får kolla runt lite mer ;)

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: sön jan 21, 2018 9:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Ja, det förstår jag! Det finns ju minst en samlingsvolym där alla tolv banden är samlade i tre eller nåt, det kanske vore något för dig? Fast det blir visserligen ganska dyrt på en gång... :P

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: sön jan 21, 2018 10:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3814
Ort: Göteborg
Det här är en rätt trevlig utgåva i tre band! Om du är gjord av pengar, förstås. :P

https://www.amazon.co.uk/Complete-Histo ... 0007149158
https://www.amazon.co.uk/Complete-Histo ... 0007149166
https://www.amazon.co.uk/History-Middle ... 0007149174

Eller en ännu lyxigare utgåva på Bokus, om du tyckte att den ovanstående var för billig. :mrgreen:
https://www.bokus.com/bok/9780007105083 ... dle-earth/

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: lör jan 27, 2018 1:06 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Ja det är dem minsann. Men jag tycker det ser så snyggt ut när man har många böcker i samma serie och från samma förlag. Så hade velat hitta en samling med 12 böcker som ser snygga ut tillsammans (onödigt jag vet) men tycker det ser coolt ut med många böcker :roll: . Så ser det ut nu som jag har och gillar när de följer samma tema på serien men det kanske är svårt att få tag i alla 12 med matchande format och utseende. Det är också det att jag tycker det är halvt jobbigt att dra ut en tjock bok som är svår läst. Sagor från Midgård hade jag inga problem med, den var helt underbar men har hört att HoME är väldigt tröglästa så att dra ut den kanske känns för jobbigt ifall dem är sammanslagna till 3 böcker.


Bilagor:
6B483D82-152B-44EC-BB36-49CC7FFCE601.jpeg
6B483D82-152B-44EC-BB36-49CC7FFCE601.jpeg [ 137.46 KiB | Visad 9037 gånger ]

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)
Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: lör jan 27, 2018 2:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3814
Ort: Göteborg
Det verkar som om de flesta (förhoppningsvis alla) volymerna finns här, både i en standardutgåva för £10.99/st och en lyxutgåva för £40/st. Men de heter inte History of Middle-earth volym 1, volym 2 osv, utan egna titlar som Lays of Beleriand etc, så du får leta lite för att hitta alla.
http://www.tolkien.co.uk/category/Middl ... %26+Beyond

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: lör jan 27, 2018 6:32 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Jag föredrar nog också böcker med en rimlig tjocklek. Läste precis ut LOTR i en engelsk ihopslagen pocketutgåva; den fick gå i pappersinsamlingen efteråt eftersom den ändå fallit isär i minst tre olika delar. I synnerhet pocketmediet klarar inte av för många sidor utan att spricka i ryggarna och börja sprätta sidor till höger och vänster.

När det gäller inbundna böcker blir det helt enkelt för tungt: en bok med ett tusental sidor är för otymplig att läsa på något annat sätt än att ha den liggande på ett bord framför sig. Försök sitta med Sagan om ringens envolymsutgåva från 2001 i knät i favoritmysfåtöljen och du får stora röda tryckmärken på låren. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: sön jan 28, 2018 11:13 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Tack så mycket! Lyx utgåvorna såg ju riktigt läskande ut men det känns inte riktigt värt att spendera över 4000kr för att det ska se snyggt ut när man kan få det för närmare 1000kr. Tog ihop en samling av paperback utgåvorna som såg riktigt snygga ut också (går inte att jämföra med deluxe, men för pocket var dem riktigt snygga). Dessutom så fanns masasa andra verk från Tolkien från samma utgåva (vet någon hur man böjer ordet utgåva? :oops: :lol: ) serie. Så jag la till alla från HoME (förutom 1&2 som jag har på svenska (jag prioriterar dem jag inte har och får komplicera)) plus Finn and Hengest & SIR GAWAIN AND THE GREEN KNIGHT och alla har samma layout och det landade på 127 pund med gratis frakt. Tycker ändå det är ett okej pris. Jag fyller ju år om två månader (Exakt på dagen) så får väll börja önska mig från samlingen från hela släkten och bygga upp den. Livet är lätt när man är 18 år ;)

Finns det en tråd som handlar om oss medlemmar? Vad vi har för intressen, lite om oss och liknande. Kanske bara är jag men jag hade tyckt en sån tråd skulle vara intressant.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: De förlorade sagornas bok
InläggPostat: sön jan 28, 2018 4:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3814
Ort: Göteborg
Wickel skrev:
Finns det en tråd som handlar om oss medlemmar? Vad vi har för intressen, lite om oss och liknande. Kanske bara är jag men jag hade tyckt en sån tråd skulle vara intressant.

Det finns en jättelång presentationstråd i Övrigt-avdelningen, som är uppe i över 50 sidor! Fast precis som allt annat på forumet är den inte så aktiv längre. Men skriv hemskt gärna några rader om dig själv där! :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010