Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: bästa boken?
InläggPostat: mån feb 22, 2010 2:35 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
vilken tycker ni är tolkiens bästa bok? :).

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Senast redigerad av leax mån feb 22, 2010 11:38 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 22, 2010 2:36 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Silmarillion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 22, 2010 6:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Själv tycker jag att trilogin är överlägset bäst.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Senast redigerad av Orophin mån feb 22, 2010 10:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: bästa boken?
InläggPostat: mån feb 22, 2010 7:00 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Silmarillion

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 22, 2010 9:04 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det är jämnt skägg mellan LotR (som inte är en trilogi) ;) och Silmarillion för mig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 22, 2010 10:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
Det är jämnt skägg mellan LotR (som inte är en trilogi) ;) och Silmarillion för mig.


Besserwisser :wink:

Som jag nämnde i en annan tråd så skulle jag antagligen inte tyckt att Silmarillion var så bra om jag inte hade läst LotR (som inte är en trilogi) :wink: :wink:

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 22, 2010 11:33 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Silmarillion och vissa delar av De förlorade sagornas bok, speciellt versionen om Gondolins fal

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2010 10:02 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
tycker själv att sagor från midgård(slaget om isenvad) e mycket bra :)

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2010 11:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det är rätt jämnt mellan LOTR och Sillmakrillion för mig. Har inte engelska versionen av sil, vilket kanske skulle få mig att gilla den mer. LOTR känns dock hemtrevligare och mysigare att läsa för mig. Svårt att förklara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2010 7:55 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
instämmer Egalmoth!

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2010 11:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Túrin Turambar skrev:
LotR (som inte är en trilogi) ;)

Wikipedia är lustig om uppslagsordet trilogi. Det står klart och tydligt:

Citera:
... avslutade, men med varandra sammanhängande verk. En kontinuerlig berättelse som av något skäl delats upp i tre volymer är däremot ingen trilogi, utan ett verk i tre delar, vilka dock kan ha egna undertitlar.

Men längre ner på samma sida finns en lista på kända trilogier, och där står Sagan om ringen med. :)

För egen del föredrar jag den enklare definitionen: är det en serie av tre separata men sammanhängande böcker så är det en trilogi, vare sig varje bok är avslutad eller inte. Annars blir det bara ett jobbigt gränsdragningsproblem vad som kan och inte kan räknas som avslutat. Enligt den definitionen är LotR alltså en trilogi om den ges ut i tre volymer, men inte i de (blytunga!) utgåvorna med allt i samma bok.


Så vilken är då Tolkiens bästa bok? Ja, för mig är det fullständigt självklart att det är trilogin (:P). Men om man betraktar detta som tre olika böcker, vilken är då den bästa? Ujuj, nu blir det mycket svårare! Personligen tycker jag verkligen om avsnitten med Rohirrim och enterna, vilket skulle göra att De två tornen ligger bra till. Underbok 3, alltså första halvan av TTT, är nog den jag allra mest gillar att läsa om. Men uppdelningen i två halvor, där den andra halvan bara följer Frodo och Sam, tycker jag faktiskt inte är helt optimal. Man tappar känslan för vilka saker i de parallella förloppen som händer samtidigt, och F&S vedermödor blir stundtals en aning segdragna och hade mått bra av att brytas upp lite. Konungens återkomst lider lite grann av samma sak, även om den förstås är fantastiskt bra. Så jag fastnar nog till slut för första boken. Ringens brödraskap är Tolkiens bästa bok!

Den börjar ju nästan i samma stil som Bilbo, lite barnsligt charmigt så där, men den gradvisa övergången till mer allvar och "vuxnare" stämning är väldigt väl utförd, tycker jag. Samtidigt växer också världen, man får veta mer och mer om den, med skickligt utportionerade glimtar av andra platser och andra tider. Och så är boken dessutom en tilltalande blandning av snabb action och stillsam begrundan, där varje nytt äventyr är större än det föregående, men där det ändå inte hinner växa sig så stort att den mänskliga (hobbitska) nivån försvinner. I de senare böckerna är det ju episkt och storslaget mest hela tiden, det blir nästan lite utmattande.

Det allra bästa kriteriet för en bra fantasybok enligt mig är att den skall ge en känsla av förundran. Det är den där hisnande känslan av något nytt, stort och fantastiskt som uppenbarar sig, som man längtar att få utforska. Alla böckerna i trilogin har förstås detta, liksom även Bilbo, och i någon mån också Silmarillion (de andra postuma Tolkien-böckerna har jag inte läst), men Ringens brödraskap tycker jag har det allra mest!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2010 3:54 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 28, 2010 2:57 pm
Inlägg: 42
Ort: nått träsk
lotr faktiskt oväntat va!?!?!?!

_________________
frodo å feanor va kompisar....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2010 11:39 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den stegrande kamelen skrev:
Så jag fastnar nog till slut för första boken. Ringens brödraskap är Tolkiens bästa bok!

Den börjar ju nästan i samma stil som Bilbo, lite barnsligt charmigt så där, men den gradvisa övergången till mer allvar och "vuxnare" stämning är väldigt väl utförd, tycker jag. Samtidigt växer också världen, man får veta mer och mer om den, med skickligt utportionerade glimtar av andra platser och andra tider. Och så är boken dessutom en tilltalande blandning av snabb action och stillsam begrundan, där varje nytt äventyr är större än det föregående, men där det ändå inte hinner växa sig så stort att den mänskliga (hobbitska) nivån försvinner. I de senare böckerna är det ju episkt och storslaget mest hela tiden, det blir nästan lite utmattande.

Det allra bästa kriteriet för en bra fantasybok enligt mig är att den skall ge en känsla av förundran. Det är den där hisnande känslan av något nytt, stort och fantastiskt som uppenbarar sig, som man längtar att få utforska. Alla böckerna i trilogin har förstås detta, liksom även Bilbo, och i någon mån också Silmarillion (de andra postuma Tolkien-böckerna har jag inte läst), men Ringens brödraskap tycker jag har det allra mest!


Är du månne min försvunne tvillingbror? Jag anser också att Ringens brödraskap är Tolkiens "finest hour", av precis samma skäl som du framlägger ovan. Jag hade aldrig kunnat uttrycka det lika väl!

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2010 2:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
Är du månne min försvunne tvillingbror?

Försvunnen? Jag har ju varit här hela tiden! :P

Jag hade faktiskt helt glömt att jag hade skrivit det där inlägget. Nu när jag läser det så är det trevligt att konstatera att jag fortfarande håller med mig själv. Och kul att du tycker detsamma, Danne!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 31, 2010 2:56 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den stegrande kamelen skrev:
Försvunnen? Jag har ju varit här hela tiden! :P


Det har du rätt i. Min okände tvillingbror hade kanske varit bättre formulerat. Å andra sidan är du ju inte helt okänd heller. Hmm... :)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010