Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 29, 2009 9:27 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Be nån annan att göra det åt dig? Om du berättar lite vad den ska handla om är det möjligt att någon ställer upp.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 11:11 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
ingen kan skriva som tolkien iallafall :wink: :wink: bra skrivet :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 9:32 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
jag skriver en bok som utspelar sig under första och andra tidsåldern. kan man få den upplagd här? :)

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 2:51 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Jag har funderat på en intressant fortsättning.

Bakgrunden

50 år efter Ringens krig och Saurons fall. Midgård lever i fred, Gondors & Arnors styrka har under kung Elessar ökat markant även Rohans styrka har ökat, dels genom krigen med Umbar och Harad, även ett krig med de sista Orcherna i västra Midgård. 10 år efter Ringens krig gjorde de återstående Orcherna i dimmiga bergen och främst Moria ett tafatt försök till att utvidga sitt rike. Detta blev ett fiasko och en hel armé av Orcher blev förintade. Nu finns det bara ett fåtal obetydliga Orchkolonier kvar. Ryktet sade att den största Orchkolonin som fanns kvar drog Österut.

Nu 40 år senare efter kriget med Orcherna är det frid och fröjd i Midgård. Dvärgarna härskar åter i Moria och närmar sig forna dagars styrka. Och i Fylke är allt som vanligt. Enterna regerar i Fangorn och Isengård. Alverna har fortfarande Lindon, Lorien, Vattnadal och Itilien i besittning.

Men borta i Rhûnområdet så hade mörkret åter vaknat. En del av Nazgûlerna överlevde Ringens krig. Ingen vet dock hur många som överlevde. En sak som dock är säker är att Khamûl överlevde och han har i hemlighet skapat ett rike bestående av onda människor. Till sin hjälp har han en trollkarl, denna trollkarlen visar sig senare var Pallando. Tusentals år tidigare då Alatar och Pallando anlände till Midgård och drog Österut tillsammans med Saruman så blev deras öde okänt. Det har nu uppdagats att Pallando har under många år, redan innan Ringens krig börjat bygga upp sitt eget Imperium och efter kriget allierat sig med Khamûl. Alatar samarbetade med Pallando under många herrans år tills han fick veta att Pallando inte hade en fredlig tanke med att skapa ett eget rike. Alatar drog därför norrut och blev försvunnen återigen.

Alatar ska senare dyka upp igen och tillsammans med Radagast den brune försöka stoppa Östringarna. Radagast har under dessa 50 år blivit en god vän till Enterna och faktiskt bekräftat att det var en Entiska som Samwises kusin hade sett i Fylke. Lavskägge hade belönat Radagast med nycklarna till Orthanc där han hade tillgång till Palantiren. Under kriget mot Östringarna dyker Gandalf upp i Palantiren och vägleder Alatar och Radagast.

Detta är vad jag funderat på. Dvärgarna, människorna och enterna ska spela en avgörande roll i kriget. Alverna och hobbitarna ska också vara med på några hörn, men har inte gått in på detta än. Tänkte även inkludera Harad och Umbar i detta, även en Balrog som visat sig vara den mäktigaste någonsin i Ardas historia. Är väldig facinerad av dvärgarna, Moria, de blå trollkarlarna och enterna. :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 3:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Alla Nazgûler dog då härskarringen förstördes. Aragorn behöll också Orthanc tornet som sitt. Men jag gillar en del av dina idéer.


Senast redigerad av Egalmoth lör apr 09, 2011 3:03 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 3:03 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Hmm.. har missat det. Då får man tänka ut en annan lösning..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 3:10 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Egalmoth skrev:
Alla Nazgûler dog då härskarringen förstördes. Aragorn behöll också Orthanc tornet som sitt. Men jag gillar en del av dina idéer.


Okej. Jag har inte läst ut hela Härskarringen så jag har inte 100 procentig koll. Fick för mig att Lavskägge fick Orthanc i gåva, har inte heller hittat någon bekräftelse på att alla Nazûlerna dog. Ifrågasätter inte dig, det är bara vad jag fått för mig. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 3:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Lavskägge fick dalen i gåva men inte Orthanc eller Palantíren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 3:27 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Se där ja! Då har man lärt sig något nytt idag! :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 6:15 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Om du läser vad Tolkien själv skrev i The New Shadow (i The History of Middle-earth del 12: The Peoples of Middle-earth), så kan du bygga din berättelse utifrån det. Tolkien beskriver där hur ett nytt hot dyker upp under Gondors nya storhetstid, men efter Aragorns styre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 6:52 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Har inte kommit så långt ännu. Men har tänkt bläddra igenom det mesta av Tolkien så man kommer väl dit så småningom :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skriva egna Sagan om ringen-böcker
InläggPostat: lör apr 09, 2011 7:52 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Skuggfaxe skrev:
Har inte kommit så långt ännu. Men har tänkt bläddra igenom det mesta av Tolkien så man kommer väl dit så småningom :)
Låter bra, för delar av HoMe är väldigt läsvärda, inklusive mycket av del 12. Men har du inte kommit till Silmarillion än har du kungadiamanten bland tolkienskrifterna kvar :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010