Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Silmarillions utgivning
InläggPostat: mån jan 23, 2012 11:12 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Fick en fråga av en kompis som jag inte tänkt på tidigare.
Var det på något sätt Tolkiens vilja att Christopher skulle sammanställa och ge ut Silmarillion efter hans död? Även De förlorade sagornas bok och History of Middle Earth gavs ut efter professorns död väl?
Eller hade Tolkien seriösa intentioner på att göra "riktiga" böcker av Silmarillion? Man häpnar nästan över hur mycket bra historier som finns i den boken. Många trilogier hade kunna skrivas om Feanor, Beren, Tuor m.fl. Eller är det i dess nu väldigt översiktliga form som Silmarillion var meningen att vara?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silmarillions utgivning
InläggPostat: tis jan 24, 2012 9:47 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det stämmer. Fadern ville att han, som den mest kunnige på området, skulle sköta den detaljen. tyvärr var inte materialet ihopsamlat, så Christopher hade ett hästjobb, och missade en massa detaljer och ändringar inför (den alltför snabbt utgivna) Silmarillion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silmarillions utgivning
InläggPostat: ons jan 25, 2012 7:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
tyvärr var inte materialet ihopsamlat, så Christopher hade ett hästjobb, och missade en massa detaljer och ändringar inför (den alltför snabbt utgivna) Silmarillion.

Den här analysen kom (i sin första upplaga) för ett par år sedan:
http://www.amazon.com/Arda-Reconstructed-Creation-Published-Silmarillion/dp/1611460891/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1327516200&sr=1-3

Christopher lär inte ha varit överförtjust.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silmarillions utgivning
InläggPostat: tor jan 26, 2012 3:26 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Intressant. Har du läst den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silmarillions utgivning
InläggPostat: tor jan 26, 2012 5:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den är oläslig. :wink: Jag har försökt läsa den, men den är otroligt torr. Ren knappologi. Jag ser den mest som en uppslagsbok, även om det finns en del mer allmänna iakttagelser som är intressanta, till exempel hävdar Douglas Kane (bokens författare) att Christopher (av okända skäl) har "reducerat" de kvinnliga gestalterna.

Bokens tillkomsthistoria är också intressant. Den kan sägas ha börjat som en nätdiskussion. Jag följde inte diskussionen (eller rapporteringen kanske man ska säga) från början men det var ändå mycket intressant att se hur det hela utvecklades och till slut blev en publicerad bok. Det är också intressant att se hur Christopher och Tolkienkännarna i hans närmsta krets har reagerat på boken.

Den som vill ha mer kött på benen rekommenderas att läsa den här intervjun med Kane:
http://middle-earth.xenite.org/2011/11/18/an-interview-with-douglas-charles-kane/

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silmarillions utgivning
InläggPostat: tor jan 26, 2012 9:44 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Kane skriver bl.a.

Citera:
Personally, I find it more meaningful to look at Tolkien’s legendarium as, if not precisely a true mythology, at least mimicking the form of a real world mythology. In a true mythology, you have a body of work created over a period of time by different authors, some of which overlap, and some of which contradict each other. Tolkien’s work is so vast that it successfully mimics this dynamic even though it is a body of work created over a period of time by a single author, rather than multiple authors.


och det gjorde mig glad för det är så jag har sett på Tolkiens verk sedan jag började läsa The History of Middle-earth. I mitt tycke styrker det bara Tolkiens mytologi att den innehåller motsägelser då det gör den desto mer "verklig" och samtidigt blir den väldigt intressant att studera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silmarillions utgivning
InläggPostat: tor jan 26, 2012 10:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Christopher Tolkien speaks about "The Silmarillion"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silmarillions utgivning
InläggPostat: fre jan 27, 2012 11:28 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Tenderfoot skrev:


Tack för den länken!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silmarillions utgivning
InläggPostat: fre jan 27, 2012 5:40 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Den är oläslig. :wink: Jag har försökt läsa den, men den är otroligt torr. Ren knappologi. Jag ser den mest som en uppslagsbok, även om det finns en del mer allmänna iakttagelser som är intressanta, till exempel hävdar Douglas Kane (bokens författare) att Christopher (av okända skäl) har "reducerat" de kvinnliga gestalterna.

Bokens tillkomsthistoria är också intressant. Den kan sägas ha börjat som en nätdiskussion. Jag följde inte diskussionen (eller rapporteringen kanske man ska säga) från början men det var ändå mycket intressant att se hur det hela utvecklades och till slut blev en publicerad bok. Det är också intressant att se hur Christopher och Tolkienkännarna i hans närmsta krets har reagerat på boken.

Den som vill ha mer kött på benen rekommenderas att läsa den här intervjun med Kane:
http://middle-earth.xenite.org/2011/11/18/an-interview-with-douglas-charles-kane/
Tack för infon. Efter att ha läst länken blev jag, trots vad du skriver om dess torrhet, sugen på att läsa den. Eller så får den väl bli ett referensex, men införskaffa den tänker jag åtminstone göra.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010