Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: tor dec 07, 2017 2:25 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Wickel skrev:
Vilken blir det sen? sagor från midgård? de förlorade sagornas bok eller vad skulle du rekomendera?
Sagor från Midgård är ett samlingsverk som utgavs efter Tolkiens död. Christopher publicerade annorlunda versioner på de sagor som utgör Silmarillion. Detsamma gäller för De förlorade sagornas bok, så de här verken ska du bara läsa om du vill se varianter på Silmarillion. (De förlorade sagornas bok del 1 och 2 är de enda översatta delarna av ett 12-bandsverk som kallas The History of Middle-earth. I det får du äldre versioner även till Ringsagan. Läsvärt för den som verkligen vill förkovra sig i utvecklingen av Arda.)

Du skulle också kunna intressera dig för historier som ligger utanför Arda. Barnsagorna Sagan om smeden och stjärnan; Gillis bonde av Ham; Roverandom; och Herr Salig, tycker inte jag är så värst bra, men de kanske kan intressera dig? Tom Bombadils äventyr ger en bredare bild av Toms karaktär, men kräver att man gillar att läsa på vers. Blad av Niggle är lite intressant för att förstå personen JRRT, vilket även gäller hans sagoanalys Om sagor. Ett annat lästips är Tolkiens brevsamling, vilken precis kommit i svensk översättning (http://www.ersatz.se/bok_tolkien.htm). Breven är en bra väg till att förstå hur professorn tänkte kring sin skapelse och annat. Han var en fantastisk brevskrivare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: fre dec 08, 2017 4:10 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Okej, många tips nu. Blir svårt att välja, får blunda och ta en från hyllan ;) finns det någon bok som berättar mer om thorondor, hade verkligen velat veta så mycket mer om honom.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: tor dec 21, 2017 3:02 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Eldalie skrev:
Wickel skrev:
Vilken blir det sen? sagor från midgård? de förlorade sagornas bok eller vad skulle du rekomendera?
Sagor från Midgård är ett samlingsverk som utgavs efter Tolkiens död. Christopher publicerade annorlunda versioner på de sagor som utgör Silmarillion. Detsamma gäller för De förlorade sagornas bok, så de här verken ska du bara läsa om du vill se varianter på Silmarillion. (De förlorade sagornas bok del 1 och 2 är de enda översatta delarna av ett 12-bandsverk som kallas The History of Middle-earth. I det får du äldre versioner även till Ringsagan. Läsvärt för den som verkligen vill förkovra sig i utvecklingen av Arda.)

Du skulle också kunna intressera dig för historier som ligger utanför Arda. Barnsagorna Sagan om smeden och stjärnan; Gillis bonde av Ham; Roverandom; och Herr Salig, tycker inte jag är så värst bra, men de kanske kan intressera dig? Tom Bombadils äventyr ger en bredare bild av Toms karaktär, men kräver att man gillar att läsa på vers. Blad av Niggle är lite intressant för att förstå personen JRRT, vilket även gäller hans sagoanalys Om sagor. Ett annat lästips är Tolkiens brevsamling, vilken precis kommit i svensk översättning (http://www.ersatz.se/bok_tolkien.htm). Breven är en bra väg till att förstå hur professorn tänkte kring sin skapelse och annat. Han var en fantastisk brevskrivare.


Läste klart Bilbo nu, efter en dags sträckläsning blev den till slut klar nu klockan 3 på natten. Har läst triologin, silmarillion och Bilbo nu. Ska börja läsa Sagor från Midgård, ringens värld eller de förlorade sagornas bok del 1. Vilken av dem ska jag börja med eller har det ingen större betydelse?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: sön dec 24, 2017 10:43 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Wickel skrev:
Ska börja läsa Sagor från Midgård, ringens värld eller de förlorade sagornas bok del 1. Vilken av dem ska jag börja med eller har det ingen större betydelse?

Om du läst Erik Anderssons nyöversättning av trilogin behöver du inte läsa Ringens värld, för allt det materialet finns med i tilläggen till Konungens återkomst. Själv skulle jag rekommendera Sagor från Midgård, eftersom den innehåller mycket som är skrivet i samma stil som ringtrilogin och Silmarillion. Man får också en massa intressant bakgrundsinformation till karaktärer och miljöer i böckerna, t.ex. om hur det gick till när Gandalf övertalade Torin att ta med Bilbo på expeditionen till Erebor.

De förlorade sagornas bok har en mer gammalmodig stil och är rätt långrandig på sina ställen, med olika versioner av samma dikt redovisade sida upp och sida ner osv. Inget för någon som bara vill läsa lite schysst, sammanhängande fantasy, skulle jag vilja säga. Men det finns en del läsvärda kapitel för den som är intresserad av hur Tolkiens värld växte fram.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010