Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 7:11 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Túrin Turambar skrev:
Sedan är det dock faktiskt Túrins högmod som blir hans problem i alla situationer. Han vägrar komma tillbaka till den i det här fallet alltigenom förlåtande Thingol och när han väl når en maktställning i Nargothrond är det ju faktiskt han som orsakar fallet, ingen alv. De gör bara så gott de kan under hans befäl; hur högdraget är det?


Túrin kände sig sviken av Doriaths alver efter Saeros svek. Túrin hade aldrig kommit till Nargothrond och förorsakat dess fall inte Saeros attackerat honom, Saeros är roten till allt ont.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 8:02 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hur i hela hakefjorden kunde han känna sig sviken av alla alver i Doriath? Det var ju bara Saeros som behandlat honom illa. Men nu glider vi från den nyskapade ämnestråden in i den gamla om Tuor och Túrin tycker jag. :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 1:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Eftersom att de alla dömde honom genast, alla stod och såg på honom med (antar jag) ganska onda och arga blickar. Du glömmer hur ung Túrin är då han lämnar Doriath, det är inte lätt att ha alla emot sig!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 1:59 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Men han var välkommen tillbaka till Doriath långt senare i livet och då kunde han inte gömma sig bakom ungochdumgrejen längre. Hennes gördel var alltid öppen för honom om han vill. För att lite snyggt sladda in på trådämnet igen.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 2:51 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
Jo men han var för stolt. Dessutom kanske han såg sig ha någon mening i att stanna i sitt band rövare, som börjat göra en hel del goda saker. Turin lyckades ändå skapa ett litet rike.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 06, 2008 7:23 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Thalion skrev:
Vi snackar om någon sorts osynlig mur som kunde hålla allt ont ute, det förstör mycket utav silmarillions story tycker jag. Det hade varit mycket bättre om Doriath var ett slags forntida, större Lothlorien med stora dolda härskaror (Thingol hade väl upp emot 45.000 man i armén?) längs gränsarna som vaktade.


Ser du inte parallellen mellan Melians gördel som skyddar Doriath och Galadriels alvring som skyddar Lórien?

Ingen av dem var intresserad av att släppa in varken Edain eller andra folk. De ville hålla sig för sig själva, såsom alver brukar göra. Hur många vakter de hade utposterade i dessa båda områden vet vi dessutom inte, så ingenting säger att Thingol placerade ut färre än Celeborn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 06, 2008 8:10 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
Jag har alltid tänkt mig att Thingol höll en ganska avsevärd styrka vid
Doriaths gränser, att man förutom den magiska barriären hade folk som kunde hålla oönskade element borta från gränsmarkerna, hämta information från omvärlden osv.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 08, 2008 9:31 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Curufinwë skrev:
Jag har alltid tänkt mig att Thingol höll en ganska avsevärd styrka vid
Doriaths gränser, att man förutom den magiska barriären hade folk som kunde hålla oönskade element borta från gränsmarkerna, hämta information från omvärlden osv.


Jag med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 09, 2008 9:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
När jag läser Silmarillion blir jag alltid lite småsur på Thingol. Inte för att han inte kunde avstå från Silmarillen (vilket torde vara mkt svårt), utan för att han inte deltog i angbands belägring med stora styrkor. o framförallt därför att han inte skickade stora styrkor till de otaliga tårarnas slag. Om bara Fingons skaror inte hade ridit ända fram till angband efter att dom utplånat delar av morgoths armé så hade alverna vunnit slaget med doriaths hjälp.

jag ser T. lite som en feg stolt gubbe med överdriven lyx o överdrivet bra gränsskydd o som inte gör tillräckligt för alverna som helhet (det hade varit mkt vettigare att hjälpa feanors söner trots frändedråpet, för att på så sätt motverka mandos dom. han skulle kunna se det som ett sätt att hedra finwës minne, hans vän.

Han skulle ha lyssnat på melian oftare också. allt hon sa var vettigt o hade sin mening.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 7:18 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Varför skulle han göra det? Han såg ju Beleriand som sitt och så kommer det massa utsocknes och plockar åt sig landbitar och dessutom har de dödat flera av hans släktingar. Tro f.. att karln är vrång. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 10:33 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag håller med er båda här: Thingol borde lyssnat mer på Melian helt klart. Hon verkar ha varit långt visare än han och om inte annat verkar hon definitivt varit bättre på att sia om framtiden. Men är man kung över ett rike innebär ju det ett stort ansvar. När noldor kom var de kanske inte direkt hövliga alla gånger, vilket säkerligen spädde på Thingols arroganta ton. Han uppträder dock väl tyket många gånger, och att han inte ställer upp mer i krigen mot Morgoth ställer honom i dålig dager mot de av eldalie och edain som kämpade så hårt. Och se sen hur det gick för honom!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 12:12 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det var väl också det straffet han fick. Så fungerar det ju ofta i Tolkiens värld. Om man inte samarbetar utan går sin egen väg och ställer till det för andra så slutar det aldrig gott. Sen kan det ju gå lite åt skogen om man är snäll också men då får man valuta för det på "andra sidan".

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 12:13 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Japp, en stor dos Tolkiensk sensmoral där!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010