Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Katolsk allegori?
InläggPostat: tis dec 09, 2003 8:49 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: tor okt 02, 2003 7:56 pm
Inlägg: 123
Ort: Tol Eressea
Jag började läsa om Silmarillion i morse, och slogs av en mkt sömnig tanke. Är inte den boken lite misstänkt lik en katolsk allegori?
Min tanke var att Varda lite verkade som jungfru Maria, och den dyrkan av henne som katoliker har. Det gör för övrigt alver till katoliker också.
Någon som håller med?

_________________
"I like adventure and I'm going to find some."
Josephine March, Young women av L M Alcott

I Aear cân ven na mar


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 9:58 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
"Katolsk allegori" är nog för mycket sagt, särskilt om man ska ta hänsyn till Tolkiens definition på vad en allegori är. Dessutom skulle han ansett det förmätet och kanske hädiskt att skriva en sådan.

Däremot tror jag att vissa delar av Silmarillion (och även The Lord of the Rings) är inspirerade av Tolkien katolska tro, både vad gäller budskap och värderingar, men även mer specifika detaljer och händelser. Alvernas dyrkan av Varda bär säkert drag av den katolska Mariakulten, men detta gör ju inte alverna till katoliker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 12:39 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
jag har en teori om de där med allorgier och Tolkien vilket är att man kan lägga vilken religion som helst i Tolkiens värld (jag kan definitvt få in väldigt budhistiska nyanser i de)....

desutom Beren, som alltid? (jag hitar inga icke-köttätare i bibeln och tro mig jag har letat)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 1:07 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 31, 2003 11:26 am
Inlägg: 41
Tolkien avskydde allegorier, jag tycker heller inte att Silm eller någon annan av hans böcker kan klassas som allegorier. Eventuella passager som kan tydas allegoriskt var alltså inte tänkta som sådana.
Å andra sidan, när jag läste litteraturteori fick jag höra att det inte alltid är så att en författare har koll på innebörden i det han/hon skrivit... döm själv, alltså...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 1:09 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
vist kan man se de som att förfataren inte vet om att han skriver alleorgier men jag är övertygad om att Tolkien definitivt inte ville att hans verk skulle ses som alleorgier.

(vilket var de jag menade med att man kan få Tolkiens text till att bli en alleorgi för vad som helst)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 5:14 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
jag är övertygad om att Tolkien definitivt inte ville att hans verk skulle ses som alleorgier.


Nej, några orgier i alléer ville nog Tolkien inte veta av! :D

Förlåt, jag vet att man inte ska hacka på stavning, men jag tyckte just det här stavfelet var lite skojigt, hoppas du inte tar illa upp!

Men när det gäller själva innebörden i det du sade, så är det ju trots allt så att Tolkien själv skrev åtminstone en oerhört tydlig allegori, nämligen Blad av Niggle.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 11:12 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Allegori...

Ligger inte det i läsarens upplevelse?

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 10, 2003 1:58 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Inte enligt Tolkien.

"I think that many confuse applicability with allegory; but the one resides in the freedom of the reader, and the other in the purposed domination of the author." //Tolkien; Foreword to the second edition

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 10, 2003 9:09 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
off topic:

angående stavningen så är de ingen fara. sånt händer alltid mig. (se min signatur...)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 10, 2003 1:09 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Danne skrev:
Men när det gäller själva innebörden i det du sade, så är det ju trots allt så att Tolkien själv skrev åtminstone en oerhört tydlig allegori, nämligen Blad av Niggle.


Vad är det en allegori över då?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 10, 2003 3:31 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 28, 2003 3:58 pm
Inlägg: 24
Ort: Norrbotten
Citera:
Vad är det en allegori över då?
Jag skulle tro att det är en allegori över Tolkiens eget författande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 11, 2003 12:01 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Jag skulle tro att det är en allegori över Tolkiens eget författande.


Jo, det är det. En ganska tydlig sådan dessutom.

Tom Shippey har en del intressanta teorier om Tolkien och allegorier i en av sina böcker. Han berättar bl.a. att Tolkien då och då även uppfann och använde allegorier i sin undervisning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 11, 2003 8:31 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: tor okt 02, 2003 7:56 pm
Inlägg: 123
Ort: Tol Eressea
(Glömde bort den här tråden)
Visst, Tolkien ville inte veta av allegori, tyckte han inte illa om Lewis allegorier i Narnia också, men kan en författare konsekvent vara medveten om vibbarna från allt han skriver?
Citera:
Alvernas dyrkan av Varda bär säkert drag av den katolska Mariakulten, men detta gör ju inte alverna till katoliker.

Njae, jo om man drar allegoritanken vidare så blir det så. Dessutom vore det ännu en intressant infallsvinkel, att alverna (de odödliga, vackraste, visaste osv) var katoliker (dvs de av den rätta tron i Tolkiens värld)
På det hela taget försöker man väl tolka in allegorier i Sagan för att det känns så stort att en enda person satt och tänkte ut allt det där. Det vore lättare att acceptera om han lånat symbolik från "verkligheten".
Men jag skall inte insistera, det var en mkt sömning tanke.

_________________
"I like adventure and I'm going to find some."
Josephine March, Young women av L M Alcott

I Aear cân ven na mar


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 11, 2003 1:09 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
men kan en författare konsekvent vara medveten om vibbarna från allt han skriver?


Nej självklart inte, men det är ett långt steg från vibbar till allegori.

Citera:
Njae, jo om man drar allegoritanken vidare så blir det så. Dessutom vore det ännu en intressant infallsvinkel, att alverna (de odödliga, vackraste, visaste osv) var katoliker (dvs de av den rätta tron i Tolkiens värld)


Det är ju dock tydligt att Tolkien inte såg på alverna som katoliker. Alverna var ju fastlåsta i ett reinkarnationssystem, och ytterst få av dem fick ju dödlighetens "gåva". Det är ju människorna som får lämna den här världen, och (kanske) komma till Tolkiens himmel, inte alverna. Tycker att ditt resonemang brister just här... :)

Citera:
På det hela taget försöker man väl tolka in allegorier i Sagan för att det känns så stort att en enda person satt och tänkte ut allt det där. Det vore lättare att acceptera om han lånat symbolik från "verkligheten".


Jag tror du gör misstaget att blanda samman "allegori" med "tillämpbarhet", som Tolkien (som Aslak tog upp) skrev om i sitt förord till LotR. Enligt Tolkiens sätt att se på saken är Silmarillion antingen en allegori, eller så är den det inte. Den kan inte "innehålla" allegorier. Naturligtvis blev Tolkien påverkad av sin uppväxt, händelser i sitt liv, idéer, åsikter, etc, men det är inte innebörden i en allegori. En allegori innebär att man medvetet försöker beskriva något genom en omskrivning, och det är att förta mycket av charmen från Tolkiens författande, anser jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 11, 2003 7:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
Jag tror du gör misstaget att blanda samman "allegori" med "tillämpbarhet"

Jag tror du själv gör misstaget att blanda samman "tillämpbarhet" med "inspiration"! Att Tolkien som Veanne hävdar låtit sig inspireras av verkligheten i delar av sina verk (och konstigt vore det väl annars) är inte samma sak som tillämpbarhet, att man kan läsa in allehanda situationer ur verkligheten i Tolkiens texter. Detta går ju så att säga "åt andra hållet", från sagan och ut i verkligheten igen. Det är inspiration och allegori Veanne möjligen blandar ihop! :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010