Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 19, 2009 11:18 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Jag är övertygad om att Morgoth på egen hand skulle ha kunnat stjäla silmarillerna utan Ungoliants hjälp (vilket han väl också gjorde - Ungoliants hjälp bestod väl mest i döljandet i skuggor av deras framfart, och i uppglufsandet av trädens sav och noldors juveler.


Om han inte hade haft Ungoliant med sig så hade Tulkas hunnit ifatt honom (inget förvirrande mörker) och gett honom stryk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Den viktigaste karaktären i Silmarillion?
InläggPostat: tor okt 22, 2009 7:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Fëanor såklart det är ju han som triggar igång händelserna(eller egentligen är det morgoth)men fëanor drar ju noldor i exil i från valinor och sen händer allt det andra


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 22, 2009 7:46 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Instämmer: Feanor hamnar först på min lista (gudar och halvgudar ej inräknade). Skulle jag rangordna 1-20 blir det nog så här:

1. Feanor - drog igång eldars konflikt med Morgoth
2. Smeagol - fixade undan Sauron, och höll länge Ringen gömd
3. Earendil - ordnade upp där de andra slarvat
4. Celebrimbor - smidde ett gäng ringar
5. Beren - stal silmaril från Morgoth, samt bidrog till Carcharoths död
6. Elwe - styrde och ställde, orsakade stora konflikter, samt stamfader för många huvudpersoner
7. Turgon - utan honom få noldor kvar till slutstriden
8. Frodo - kånkade och bar där ingen annan verkar varit förmögen till detta
9. Túrin - slog ihjäl mängder av orcher samt, framförallt, Glaurung (och dräpte även Beleg)
10. Elendil - såg till att dúnedain fick fäste i M-e och hjälpte till att slå Sauron
11. Aragorn - utan hans 'återkomst' skulle inte Frodo ha tagit sig till Orodruin
12. Samwise - viktigast för att Frodo skulle orka
13. Finrod - höll ut länge och hjälpte nyckelpersoner
14. Maedhros - mäktigast av bröderna och den som ångrade sig, samt 'förstörde' en silmaril
15. Isildur - underlät att förstöra ringen
16. Glorfindel - bekämpade balroger och nazgûler, samt räddade Frodos liv
17. Elrond - hjälp och stöd på många håll under mycket lång tid
18. Maeglin - ställde till det för Gondolin och noldor
19. Ecthelion - Gothmogs bane
20. Bilbo - fann Ringen och höll den hemlig

(Beklagar avsaknaden av kvinnor här, men de som jag skulle viljat ha med är Lúthien, som delar plats med Beren för de var lika viktiga där anser jag, även om han får störst del av äran i texterna. Melians betydelse är stor, liksom Galadriels, men de hamnar utanför "topp 20".)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 22, 2009 8:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det är förstås mycket subjektivt och det är svårt att hålla reda på allt när man gör en så lång lista, Eldalie, men jag tycker du placerar Túrin för högt upp. Skulle nog ha placerat Húrin där istället, eftersom han var den som trotsade Morgoth och som gjorde att M. förbannade han och hans släkt. Men inte nog med det: Húrin förde Nauglamir till Doriath och som du vet infattades Silmarillien i den av dvärgarna. Vilket utlöste första plundringen av Doriath och i längden dess fall.

Túrin skadade visserligen Nargothrond, men om han inte hade förbannats av Morgoth hade det kanske aldrig hänt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 22, 2009 8:20 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Det är förstås mycket subjektivt och det är svårt att hålla reda på allt när man gör en så lång lista, Eldalie, men jag tycker du placerar Túrin för högt upp. Skulle nog ha placerat Húrin där istället, eftersom han var den som trotsade Morgoth och som gjorde att M. förbannade han och hans släkt. Men inte nog med det: Húrin förde Nauglamir till Doriath och som du vet infattades Silmarillien i den av dvärgarna. Vilket utlöste första plundringen av Doriath och i längden dess fall.

Túrin skadade visserligen Nargothrond, men om han inte hade förbannats av Morgoth hade det kanske aldrig hänt.
Javisst är det subjektivt. Húrin var med på listan, men flyttades undan för undan ner och hamnade under 20-strecket. Jag ser hans roll som stor men inte större än Túrins, som jag ser som toppen på det isberg av förödelse som förbannelsen ledde till. Att han röjde Glaurung ur vägen medförde att han hamnade så högt upp på listan.

Kan inte du göra en lista (måste inte gå ända till 20), Egalmoth? Och gärna ni andra också!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 22, 2009 8:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja, men Húrin var orsaken till förbannelsen.

Sen att Túrin dräpte Glaurung var förstås väldigt stort.

Ok gör en lista lite snabbt:

1. Feanor/Finwë: hade Finwe inte tagit Indis av vanyar som fru hade allt blivit annorlunda. Han var den som bidrog till att Feanor blev den han blev. Och Feanor själv påverkade ju precis allt nästan.

2. Fingolfin: hade han valt att stanna i Valinor så hade väldigt många noldor gjort det också.

3. Thingol: utan Thingol ingen Luthien :P. Ledde många teleri västerut. Var en av de tre alver som såg de Två Träden första gången. Härskare över det mäktigaste alvriket.

4. Maedhros: M. förbund. lyssnade på Ulfang och Ulbar och tog såna onda män i sin tjänst och orsakade därmed den svidande förlusten i de Otaliga tårarnas slag. Hade del i en Silmarills "slutgiltiga" öde.

5. Fingon: räddade Maedhros och stillade hatet mellan husen och manade Fingolfin att lämna Valinor. Tapper krigare och senare högste konung.

6. Turgon: alvernas sista hopp.

7. Luthien/Beren: Besegrade Sauron och friade slavar vid varulvarnas ö, och drog nesa över Morgoth och fyllde alla alver med hopp.

8. Húrin/Túrin. Se min tidigare post.

9. Frodo: Enda personen på sin tid som kunde komma så långt på sitt uppdrag. Elrond till Frodo (the Council of Elrond): “Though all the mighty elf-friends of old, Hador and Hurin, and Turin, and Beren himself were assembled together your seat should be among them.”

10. Gollum: "hjälpte" till att förstöra Ringen och höll den dold länge.

11. Bilbo: Fann Ringen och bidrog starkt till att återupprätta Erebors kungarike.

12. Sam: Utan honom hade Frodo misslyckats.

13. Aragorn: helt avgörande på alla möjliga sätt, även för Ringbäraren.

14. Ar-Pharazon: orsakade Númenors fall.

15. Eärendil: fällde avgörandet i Vredens krig.

16. Elrond: bra på alla möjliga sätt, helade Frodo. Räddade Arnor undan katastrof och fostrade Aragorn och många av hans förfäder. Samlade Rådet vid Imladris och uppmanade det att Ringen skulle förstöras.

17. Elendil: lydde sin faders, Amandils, råd och lämnade Númenor i tid och grundade Arnor. Besegrade Sauron i sista alliansens krig.

18. Gil-galad: besegrade S. i S.A. Var en ganska stark konung som blev mäktig i Midgård under Saurons tid på Númenor. Höll ut tills Tar-Minastirs förstärkningar anlände i kriget mot Sauron i Eriador.

19. Celebrimbor/Narvi: C. smidde de tre alvringarna. Byggde Hadhodronds västport tillsammans med Narvi, så att Ringens brödraskap kunde passera igenom och "plocka upp" Gollum så att Ringen kunde förstöras i slutändan. HAHAHA :D

20. Maeglin: orsakade Gondolins fall. Men i De Förlorade Sagornas bok står det att Morgoth, mha sina spioner, redan kände varenda stig uppe i bergen. Alltså hade Gondolin fallit förr eller senare. Men M. var ändå viktig.


Har på ett par ställen satt 2 karaktärer på samma plats för att de är så tätt sammanlänkade.

P.S Melian var ju halvgud Eldalie.


Senast redigerad av Egalmoth tor okt 22, 2009 9:08 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 22, 2009 8:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det kan tyckas märkligt att såna som Tuor, Curufin, Finrod, Galadriel och många högättade alver inte kom med, men det är svårt det här :P, och jag anser att förstörandet av Ringen var helt centralt för Midgård och därför får såna karaktärer ett stort + av mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Den viktigaste karaktären i Silmarillion?
InläggPostat: fre okt 23, 2009 7:51 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag tycker att Tuor borde komma med han varnade turgon ,var elendils far och han gjorde den hemliga passagen ut i från gondolin som räddade många starka alver


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den viktigaste karaktären i Silmarillion?
InläggPostat: fre okt 23, 2009 9:29 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
jag tycker att Tuor borde komma med han varnade turgon ,var elendils far och han gjorde den hemliga passagen ut i från gondolin som räddade många starka alver
Att han varnade Turgon hjälpte ju föga. Tunneln ut var bra men för min del räcker det inte för topp-20.

Egalmoth: tycker du verkligen att Narvi ska vara med och dela Celebrimbors plats? Var hans arbete med västporten så vitalt tycker du? Annars tycker jag du har en välmotiverad lista.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 24, 2009 6:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det där med Narvi skrev jag med glimten i ögat :wink:

Ingen annan som vill göra en lista? Var roligare än jag trodde det skulle bli att sitta och fundera ihop det hela.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2010 6:49 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Egalmoth skrev:
15. Eärendil: fällde avgörandet i Vredens krig.

och inte för att han gjorde så att valarna ingrep ?
vilket (även om ödet hade sin inverkan) gjorde så Morgoth kunde störtas när han var precis på väg att attackera alverna för en sista gång och kasta ut dom ur midgård.
därför tycker att han borde komma högre

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2010 8:48 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
Egalmoth skrev:
15. Eärendil: fällde avgörandet i Vredens krig.
och inte för att han gjorde så att valarna ingrep ?
Jag skulle tro att det var just det Egalmoth avsåg, men jag kan hålla med dig om att den prestationen borde gett honom en högre placering. Men olika tycke och smak...
Fler som har listor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Den viktigaste karaktären i Silmarillion?
InläggPostat: ons mar 17, 2010 7:53 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
okej jag kan försöka göra en lista men då skulle jag vara jättetacksam om jag kunde låna Egalmhots förklaringar eftersom det blir lättas så

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2010 8:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Javisst får du det.:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2010 8:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
treebeard skrev:
Egalmoth skrev:
15. Eärendil: fällde avgörandet i Vredens krig.

och inte för att han gjorde så att valarna ingrep ?
vilket (även om ödet hade sin inverkan) gjorde så Morgoth kunde störtas när han var precis på väg att attackera alverna för en sista gång och kasta ut dom ur midgård.
därför tycker att han borde komma högre


Mm håller med om att han borde ha placerats högre. Men som du lär märka om du gör en lista är det så många saker att hålla reda på, att det lätt blir tokigt här och var.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010