Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tuor och Túrin
InläggPostat: fre apr 29, 2005 8:40 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
De här två killarna är ju kusiner men träffas aldrig på grund av att kriget splittrar deras familjer. Tuor ser ju Túrin en gång under sin vandring mot Gondolin men får aldrig veta vem det är.

Tuor är ju den guldhårige hjälten som klarar av att finna Det gömda riket, vinna prinsessans hjärta och få en suverän belöning i slutändan. För att inte tala om hans välartade barn och barnbarn. Vem som helst skulle bli galen på en så perfekt människa men det blir man inte. Åtminstone inte jag. Han har någonting som gör att han väcker sympati. Är det den charmiga schablonbilden av hjälten eller finns det en djupare sida?

Túrin är däremot den mörkhårige antihjälten som misslyckas i nästan allt han företar sig. Han gör sig ovän med sin fosterfar, dräper sin bäste vän och gör sin syster med barn och blir en självspilling. Han är stolt och vresig men han har också något som väcker sympati. Det är väl för att han är så operfekt som man kan bli så man tycker lite synd om honom samtidigt. Samtidigt så gör han också mycket för andra han bygger upp ett litet fungerande samhälle för sina närmaste och blir en ledare som andra känner trygghet hos. Historien är ju mycket dynamisk i jämförelse med många av de andra berättelserna i Silmarillion och det kan vara därför många gillar Túrin.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 9:23 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Som du säger så lyckas Tuor väldigt bra med det han gör. Det finns ingenting att tycka illa om hos honom men det finns ju saker som gör att man tycker om honom. När det kommer till Túrin tycker jag egentligen inte att det finns något hos honom att tycka illa om heller. Han lyckas inte bra med det han gör och han gör flera dåliga saker. Däremot kämpar han hela tiden för det rätta. Ibland är det tveksamt men han kan, enligt mig, aldrig räknas som helt ond. Trots att allt går käpprätt åt helvete fortsättter han att kämpa in i det sista och det tror jag skapar enorm sympati.

Däremot har han ju en tid som fredlös mot sig. Han verkar ju inte direkt varit ett änglabarn under denna tid, men den beskrivs inte nära, mer som ett förflutet som han har rättat sig ifrån. Ungdomens synder. Om dessa synder beskrivits mer i detalj tror jag dock att han hade varit svårare att sympatisera med.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 9:38 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Túrin har ju sin personlighet att skylla för många illdåd. Han har hetsigt humör varvat med stolthet och det där att han inte kan svälja stoltheten är för mig ett stort fel som han begår gång på gång. Många olyckar hade kunnat undvikas om han bara hade varit mer ödmjuk.

Tuor däremot kan man ju (om man är lagd åt det hållet) bli galen på för att han är så perfekt. Men eftersom han inte är stolt på samma sätt som Túrin, varvat med lite ungdomlig fräckhet (promenerar rakt in i alvernas hemligaste utan att blinka) gör att vem som helst kan smälta. Han vänder dessutom helt ryggen åt sitt eget släkte och ger allt han har för alverna vilket i vissa ögon faktiskt skulle kunna ses som ett svek eftersom han verkar besitta en annorlunda styrka och kraft. Men som sagt; allt det ger han till alverna.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 4:30 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tycker att Tuor är en av de tråkigaste karaktärerna i Silmarillion, alla kategorier. Historien om Túrin däremot engagerar mig mycket mer.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 6:59 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Túrin Turambar skrev:
Historien om Túrin däremot engagerar mig mycket mer.


Det kunde man ju aldrig ana... :wink:

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 10:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Åh, jag älskar Tuor! Jag tycker hans historia är jättevacker (den som finns med i Unfinished Tales), och speciell på det där hjältedåd/magiska viset. Jag har nog pratat om det här i en annan tråd (hade vi en Tuor vs. Túrin-omröstning?), men det tål att sägas igen. Historien är så fylld av mytiska, sagolika inslag. Rustningen, skölden och svärdet, svanarna, den där alven jag glömt namnet på (Voronwë?), snöstormen och sedan själva Gondolin med de sju portarna...

Historien om Túrin är mer fullständig, såklart, och också mindre legend-aktig. Jag tycker om Túrin på ett annat sätt, mest för att hans känslor beskrivs väl genom hans beteende - något Tolkien kan vara dålig på annars - och för att han är så mänsklig.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 02, 2005 7:23 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Heja vanja! Du tycker precis som jag. :wink: Tuor är magisk och lite mystisk medan Túrin kanske är mera mänskligt brist personifierad.

Japp, alven hette Voronwë och var den enda överlevande efter en förlisning av ett skepp som Turgon skickat att söka Valinor.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 8:52 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag kan faktiskt hålla med på ett sätt. Mitt inlägg verkade som att jag ogillade t ex "Hur Tuor kom till Gondolin" men det gör jag inte. Historien är bra (vad är inte bra av Tolkien? :) ) men Tuor som person tycker jag är tråkig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 9:36 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det verkar ju bero på vilket håll man är lagd åt. Om man mer gillar antihjältar som är lite buffligt självgoda så ligger nog Turin en varmare om hjärtat. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 5:49 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
I verkliga livet skulle jag hata Túrin. :D Som person är jag nog mer lagd åt Tuors håll.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 09, 2005 7:20 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ha ha. :lol: Det är väl oftast intressantare att läsa om de "störda" personligheterna än de normala?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 09, 2005 1:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Älva skrev:
Ha ha. :lol: Det är väl oftast intressantare att läsa om de "störda" personligheterna än de normala?


Ja, det är därför jag gillar de onda i Midgård :wink:

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010