Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 04, 2008 9:38 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag har precis läst denna tråden till sitt slut, och först på sista sidan dök Aucen upp med det jag tycker. Tack Aucen för att jag slapp! (Är du måhända också religionshistoriker?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 18, 2009 1:38 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Eldalie skrev:
Jag har precis läst denna tråden till sitt slut, och först på sista sidan dök Aucen upp med det jag tycker. Tack Aucen för att jag slapp! (Är du måhända också religionshistoriker?)


Bumpar denna igen (jag är ju ny på forumet och hittar ständigt en massa gamla och intressanta trådar som jag måste ta upp igen ;) ) och säger att jag håller med. Äntligen någon som bygger sitt tyckande på riktig kunskap och inte bara fördomar!

Tanken med en religion som bygger på Silmarillion är förstås svindlande och jag tror att vi alla tänkt på detta någon gång. Men Tolkien ville inte förmedla en ny religion utan, ifall vi nu ska tala om avsikter, återuppväcka ett andligt medvetande som gått förlorat i västvärlden.

Ifall vi tänker efter är hans böcker direkta och indirekta attacker mot mycket av det som präglar vår civilisation idag. Först och främst framstegstänkandet; att vi människor hela tiden utvecklas till något bättre. För varje generation blir vi lite bättre, lite mer upplysta, lite mer kunniga och har skapat en lite bättre värld. Och ja, så tänker vi! Även om många har svårt att erkänna det så ligger det i alla våra tankebanor att man ser ner på hur det var på 1800-talet, medeltiden, stenåldern o.s.v. Allt som varit före oss, anser många, är mindre gott än vad som är idag. Tolkien pekar istället gärna bakåt; förfädernas kunskap, vishet och erfarenhet, då saker var mer oskyldiga. Alvernas ursprunglighet, kritiken mot industrialiseringen, kritiken mot å ena sidan kollektivismen och å andra sidan individualismen o.s.v.

Istället för att drömma om att skapa en egen religion, studera vår egna civilisations andliga arv, den religion Tolkien själv tillhörde; katolicismen. Kanske lär ni er ett och annat, åtminstone ett nytt sätt att förstå hur Tolkien tänkte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2010 3:05 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 25, 2010 2:02 pm
Inlägg: 19
Lord Voldemort skrev:
Jag är för förslaget att Silmarillion blir den nya bibeln.
Jag har själv haft tanken att bilda en kyrka tillängnad Eru.

Jag hänger på där x) Jag kanske inte är helt seriös nu, men ändå. Om folk går runt och säger att de är "twilister" och "Twilight" är deras bibel kan väl vi vara... Ja, vad man nu ska kalla det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Silmarillion: vår nya bibel
InläggPostat: fre mar 05, 2010 7:27 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag vet inte hur pass seriöst du skrev men jag tycker det är viktigt att man separerar bok och verklighet.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 20, 2010 5:22 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 25, 2010 2:02 pm
Inlägg: 19
Ja, jag är nog inte seriös alls. Men det är liksom en kul grej ^^


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Silmarillion: vår nya bibel
InläggPostat: mån mar 22, 2010 4:41 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
hmmm vad skulle symbolen vara en not :wink:

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010