Först och främst: Tack för allt beröm!
Lord of the Grey Havens skrev:
Jag skulle kanske vilja byta på Robert Patrick (det är väl han som spelar robot i Terminator 2 och Dogget i Arkiv X, eller hur?) och Gary Oldman.
Detta var ett bra förslag faktiskt, även om ingen av dessa egentligen riktigt passar som Morgoth.
Lord of the Grey Havens skrev:
Jag kännar givetvis inte till alla så jag undrar var kan man se de som spelar några av mina favoritkaraktärer:
Natalie Portman Luthien
Michael Elsworth Círdan
Ralph Fienes Beleg
Kevin Bacon Tuor
Visst.

Natalie Portman. Är iofs väldigt osäker på denna roll, Portman har tyvärr blivit lite fulare när hon blev äldre.

Nej borde finnas någon bättre...
Sidan där man kan se Michael Elsworth är tyvärr nere, men man ser honom suddigt i FoTR, han är en av alverna som håller upp de tre alvringarna, den vithåriga. Denna roll tog jag bara för att han var med i FoTR men det är ju en rätt dålig grund. Går säkert att hitta någon bättre. Sean Connery kanske?

Ralph Fiennes. Ingen speciell motivering, tycker han passar bra som följeslagare till Túrin som sedan dödas av honom.

Kevin Bacon, passar perfekt som budbäraren som kommer och snor Idril framför ögonen på en svartsjuk Maeglin.

Beledhel skrev:
Skulle dock gärna vilja ha med Michael Wincott, främst på grund av hans röst, men han skulle inte se fel ut som mörkeralv heller.
När jag såg bild på honom tänkte jag "Morgoth!" tycker nästan han ser lite för ond ut för en mörkeralv.
Meriadoc skrev:
Håller med ovanstående, bra jobbat. Undrar vem som skulle betala lönerna

Det är väl detta som är det stora problemet. Men tänk om alla skådespelare så gärna vill se en Silmarillion-film att de med glädje ställer upp billigt?
Nåja, man får väl drömma i alla fall.

Fëanor skrev:
Varför spelar Patrick Swayze två roller? Jag menar, han är ju faktiskt den sämste skådespelaren på listan vilket inte vill säga litet. Och Jag måste säga att Jag inte ser listan som särskilt seriös då minst 95 % är fel för de roller som du gett dem.
Att Swayze fick två roller var ett misstag, ska genast ändra!
Men minst 95% fel? Jaha, lite svårt att ta till sig så pass destruktiv kritik. Skriv VILKA som är fel och VARFÖR istället.
Túrin Turambar skrev:
Jag beundrar dig! Du är precis lika sjuk som jag!
Jag har dock ett antal protester:
Manwë Súlimo - Tom Cruise
Lórien (Irmo) - Bruce Willis
Maedhros - Brad Pitt
Túrin Turambar - Russel Crowe
Det fanns däremot riktiga snilleblixtar också:
Námo (Mandos) - Max Von Sydow
Nessa - Keira Knightley
Sen undrar jag bara:
Varför ska Swayze spela två roller?
Tänkte först Anthony Hopkins som Manwë, men kom inte på någon bättre som Ilúvatar. Min bild av Manwë är en ganska stillsam (tänker mig iofs alla Valar som stillsamma mestadels, utom vid enstaka tillfällen då de typ får "utbrott") och "kall" man, som liknar en vind ungefär. Har en känsla av att Tom Cruise skulle kunna pricka in det på ett bra sätt. Bruice Willis vet jag inte riktigt varför jag satte in där, har en bild av Willis i någon roll där han spelar någon lugn snubbe klädd i vit kåpa som bara går runt och flummar. Fast kanske minnet sviker mig, kommer tyvärr inte ihåg vilken film det är. Men jag tänker mig Lorien så av någon anledning, fast man vet väl iofs inte så mycket om honom. Brad Pitt som Maedhros är väl bra, kan mycket väl se honom som en ädel, men girig och besatt alv. Túrin tänker jag mig som en muskel- och viljestark rättsskipande man. Ganska exakt som Russel Crowe i Gladiator.
Älva skrev:
Nerloth hade med alldeles för unga, vackra kvinnor som alviskor och en massa gubbar som alvmän!

Alvmän ska minst ha lika stor skönhet som kvinnorna. Återkommer när jag fått fundera lite.
Ursäkta.

Men jag tycker det är svårare att hitta yngre manliga skådespelare och äldre kvinnliga än tvärtom. Vet att många av mina skådespelare är långt ifrån perfekta, så kom gärna med förbättringar.
Förresten kanske jag ska nämna att jag bara läst Silmarillion en gång på engelska, har inte riktigt "lärt känna" alla roller än.