Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 20, 2009 1:45 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
treebeard skrev:
Gautrek skrev:
Ett tips ifall man har svårt att komma in i Silmarillion är att först läsa en översikt över Ardas historia förenklat i en tidslinje på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Arda , säkert mycket som inte stämmer men ändå. Detta hjälpte mig mycket när jag skulle läsa Silmarillion första gången, för då blir man sugen att läsa om den och den händelsen.

Det kanske också hjälper att börja med De förlorade sagornas bok (vilket jag läste före Silm), för den är full med förklarande kommentarer av Christopher Tolkien. Dessutom hålls allt ihop av en annan historia nämligen att en sjöfarare från tidig medeltid lyckas ta sig till Tol Eressëa och får berättat alla sagor av olika personer där. Det är de allra tidigaste versionerna av dessa berättelser och de är mycket mer detaljerade men vissa berättelser är VÄLDIGT annorlunda likaså vissa namn, tex kallas Noldor för gnomer och Beren är inte en människa utan en gnom, d.v.s en alv från släktet Noldor. Så det är både och det där...

intressant karta men hur kan de veta exakt vilka årtal som en händelse förekommer eller är det bara en uppskattning


Ingen aning, man kan ju kolla in källorna de angett men kanske vissa årtal är en uppskattning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 25, 2010 9:20 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
Läste precis klart Silmarillion! :D Blev faktiskt ganska förvånad, tyckte inte alls den var svårläst utan skulle vilja att den var mycket längre :) det enda som var svårt var att hålla reda på namnen så det var väldigt skönt att ha ett register att kolla upp saker i! :)

Gillade kapitlet om Turin och om Beren och Lúthien mest! Även de kapitel som handlade om Turgon och hans stad Gondolin :)

Så nu tänkte jag läsa om boken eftersom den är så himla spännande!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: fre maj 17, 2013 7:42 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis apr 16, 2013 5:08 pm
Inlägg: 18
Jag fick precis hem ett exemplar av Silmarillion på svenska som jag hittade på Tradera. Inbunden som är illustrerad av Ted Nasmith. Jag har faktiskt inte läst den förut så det här ser jag fram emot :) Har sett att många tycker den är tung att ta sig igenom men i så fall får jag ta det i korta sessioner. Man vill ju så gärna veta mer om Tolkiens värld.


Bilagor:
bild.JPG
bild.JPG [ 115.15 KiB | Visad 11667 gånger ]
Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: ons maj 22, 2013 5:55 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Bra val! :) Den fungerar perfekt att läsa i stycken eftersom att boken är uppbyggd på ett antal olika berättelser.
Lycka till ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: sön jan 25, 2015 11:51 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:54 pm
Inlägg: 33
Själv älskar jag Silmarillion, har läst den ett par gånger. Har dock aldrig läst den på svenska, och med tanke på vad jag har hört om svenska tolkienöversättningar avstår jag nog...

_________________
Fanuilos, le linnathon, nef aear, si nef aearon!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: fre jan 30, 2015 1:18 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Jag har bara läst den på svenska, och tycker den är helt okej. Det är en bok som är svårare att sätta sin personliga prägel på vid översättning, antar jag.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: tor feb 19, 2015 2:17 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Jag har läst Silmarillion på både svenska och på engelska. Visst förekommer det en del brister enligt mitt tycke i den svenska översättningen. Men i övrigt håller jag med Hialmr, då det är mycket svårare att sätta sin personliga prägel på Silmarillion jämfört med Lotr. Men allt som allt är den svenska översättningen inte så dum och om man tycker den Silmarillion är svår att börja med så kan ett tips vara att först läsa den svenska översättningen innan man börjar läsa den på engelska. För på detta sätt blir den enklare att läsa boken då man redan känner till handlingen. Något som gör det lättare att ta till sig texten på orginalspråket


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: lör mar 28, 2015 8:31 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag har läst Silmarillion, men bara på svenska. Dock tycker jag att den nästan är ännu bättre än själva the Lord of the Rings. Äntligen riktiga high elves, Nordor Guardians och Eldar Archers!
Gilar mest Gondolin och Hithlum.
Turgon och Fingon, "riktiga" alver!
Samt de andra från särskilt Gondolin. Glorfindel, Echtilion, Rog och Voronwë!

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: mån okt 30, 2017 1:46 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Jag läser Silmarillion just nu och är på kapitel 21 (vilket många beskriver som det bästa). I början var det väldigt jobbigt att läsa då det var en bibel av nya namn och platser och jag fick hoppa till registret och släktträden ca. 3 gånger per sida (nordstedts utgåva). Tyckte att boken blev tråkig och jobbig att läsa fram tills kapitel 17 typ då jag till slut lärt mig karaktärerna relativt bra. Då vände allt och jag älskar boken nu, tycker den är bättre än både ringen och bilbo. Blev helt såld på Beren och Luthien och har tänkt att köpa boken som släpptes för ett tag sen. Har även tänkt att läsa Silmarillion igen så jag kan läsa med ett flyt som jag inte hade innan och att jag förmodligen förstår fler händelser. Någon som har läst den fler gånger? Blir det bättre andra gången?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: mån okt 30, 2017 11:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen till forumet, Wickel! Bra fråga du ställer – är Silmarillion en sån där bok som blir bättre av flera genomläsningar? Tyvärr kan jag själv inte svara, då jag pinsamt nog inte har läst Silmarillion sen 80-talet. Vet egentligen inte varför, för jag minns att jag gillade den då... Men endera dagen skall jag läsa den igen!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: tis nov 07, 2017 9:18 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag har läst Silmarillion flera gånger, och skulle nog vilja hävda att den växte den andra och tredje gången. Förstaintrycket har jag dock svårt att släppa, och de bästa upplevelserna från den hade jag nog den gången i de tidiga tonåren. Andra gången hade jag bättre koll och det gav en hel del nya upplevelser, vilket även inträffade den tredje gången, om än betydligt färre gånger än tidigare. Så min rekommendation är att läsa om den vart annat år tills du börjar känna dig mätt på den.

Som storslaget verk är Silmarillion Tolkiens bästa bok, enligt mig. Som litterärt storverk slår den dock inte Ringsagan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: tis dec 05, 2017 10:27 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Hej! Läst klart silmarillion nu och den var riktigt fantastisk. Känns dock synd att allt gick utför, fanns många karaktärer jag verkligen tyckte om. Vilken bok är nästa att läsa? Har alla böckerna hemma. Har läst trillogin och silmarillion nu (som jag verkligen kommer läsa om) vilken skulle vara bra att nu efter silmarillion för att fortsätta ardas resa?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: tis dec 05, 2017 11:09 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Wickel skrev:
Hej! Läst klart silmarillion nu och den var riktigt fantastisk. Känns dock synd att allt gick utför, fanns många karaktärer jag verkligen tyckte om. Vilken bok är nästa att läsa? Har alla böckerna hemma. Har läst trillogin och silmarillion nu (som jag verkligen kommer läsa om) vilken skulle vara bra att nu efter silmarillion för att fortsätta ardas resa?
Om du läste trilogin på svenska i Ohlmarks översättning kan det vara intressant att läsa tilläggen som gavs ut separat i Ringens värld. Sedan nämner du inte Bilbo, men den gissar jag att du också har läst?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: ons dec 06, 2017 5:56 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
AA. jag har alla de svenskarna böckerna som finns så ringens värld får jag väll ta att läsa då. Vilken blir det sen? sagor från midgård? de förlorade sagornas bok eller vad skulle du rekomendera? Har inte läst bilbo än faktiskt men den står där på hyllan så ska läsa den men har sett filmerna (vet att det är stoooor skillnad) men känner ändå att jag har en del koll då jag nog plöjt filmerna 30 gånger MINST. Så tänkte läsa något som är nytt för mig.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: ons dec 06, 2017 6:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag skulle rekommendera Bilbo/The Hobbit! Har du sett filmerna så blir det ändå en annorlunda upplevelse :P Försök typ glömma allt du har sett i dem så att du inte sitter och jämför.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010