Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Folkslag vs folkslag
InläggPostat: ons okt 08, 2008 9:30 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Det kanske är helt omöjligt att tänka på detta sätt, men med tanke på alla data/tv-spel som finns tänkte jag fråga. I teori, vilket folkslag skulle bäst överleva man mot man mot ett annat, förutsatt att båda är lika "vanliga" personer från detta folk. Slagen utförs med svärd eller motsvarande yxa/dolk. Alltså vanlig melee combat

Eftersom vissa folkslag kanske var mer "vältränade" under vissa perioder får ni gärna ange tid när ni lägger in era argumentationer.

Exempelvis
Alv vs Orc
Alv vs Män
Alv vs Dvärg
Alv vs Hobbit
Män vs Orc
Män vs Dvärg
Män vs Hobbit
Orc vs Dvärg
Orc vs Hobbiy
Dvärg vs Hobbit

Ge förslag och argument varför. :)

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 10:22 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Under förutsättning att det här handlar om stridstränade personer:

Under 1a åldern skulle jag säga att alverna var totalt överlägsna de övriga i enskild strid. (Dvärgrustningar kan väga upp en hel del för deras del, men utifrån deras naturliga färdigheter skulle jag säga alver utan tvekan.)

Under 2a och 3e åldern blir det mera jämnt mellan alver, dvärgar, människor och uruk-hai. Mindre uruks hamnar lite lägre och hobbitarna kommer alltid sist.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 1:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
orcherna o urukerna var betydligt fler än sina fiender. men alverna, människorna o dvärgarna var betydligt bättre än dom i strider man mot man.

dvärgarna: hade överlägsna vapen o rustningar. stor uthållighet och tålighet.

människorna: långa o starka osv. skickliga bågskyttar o ryttare.

alverna: skickliga stridsmän men kanske inte fullt så starka som människorna i snitt. möjligen modigare än människorna i snitt, starkare i själen. mkt bra uthållighet. tålde sår o sjukdomar mkt bättre än andra raser.

Vad som är klart är att de bästa alverna är överlägsna de bästa människorna. Och att Aragorn vore överlägsen Gimli i strid tvekar jag inte så mkt på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 3:09 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
orcherna o urukerna var betydligt fler än sina fiender. men alverna, människorna o dvärgarna var betydligt bättre än dom i strider man mot man.


Skiljer du på orcher och uruker? Skulle säga att det är två namn på samma sak. Uruk-hai tror jag nog är minst lika bra i strid, om inte bättre, än de flesta människor. Dessutom tror jag de skrämde sina motståndare rätt bra inför envigen.

Alvernas rustningar och vapen tror jag är fullt jämförbara med dvärgarnas. Uthålligheten och utrustningen hos dessa två, sätter dem nog på en delad förstaplats efter Vredens krig, men dessförinnan fanns det nog få människor och dvärgar som stod emot de förstfödda. Även vad gäller styrkan hos 1a ålderns alver, skriver Tolkien att de var mycket starkare då än under senare tider, och Fingolfin beskrivs som den starkaste av alla, vilket gör honom, och säkert flera andra noldor, fysiskt starkare än de starkaste bland människorna.

I den mån mental styrka behövs (beroende på stridssituation) sätter jag alver och dvärgar i en klass för sig. Uruker utan ledare är fega, men urukerna har fördelen att de kan skrämmas genom sitt utseende (och odör?). Strategisk skicklighet finns nog främst hos alverna, med sin långa erfarenhet (vilken även hjälper dem att ha hunnit träna sig för strid även på andra sätt, vilket är ett av skälen till att krigarna bland dem slåss mycket bra), även om vissa ledardvärgar och ledarmännsikor också är strategiskt skickliga.

Egalmoth skrev:
Vad som är klart är att de bästa alverna är överlägsna de bästa människorna. Och att Aragorn vore överlägsen Gimli i strid tvekar jag inte så mkt på.


Håller helt med. Ingen dvärg skulle nog rå på Aragorn tror jag, under lika förutsättningar.

Om man tänker denna kamp i en brottarring, utan vapen och rustningar, tror jag dvärgarna är överlägsna, uruk-haier 2a, människor 3a, alver och övriga uruker 4a, och hobbitarna totalsist.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 4:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
jag skiljer inte på orcher o uruker i den bemärkelsen annat än att orcherna oftast är mindre (men inte nödvändigtvis som snaga). uruk-haier är ju också en blandning av andra folkslag, tex onda människor.

en annan grej du kanske inte tänkte på är att alverna i många fall anlitade dvärgar för att förse dom med vapen. dvärgarna var också skickligare i härdandet av stål än alverna. så jag tvivlar inte på att dvärgarna hade bättre vapen o rustningar i genomsnitt. sen om feanor skulle fått för sig att göra nåt sånt så hade t.om. telchar inte kunnat mäta sig med honom tippar jag. (feanor smidde ju faktiskt en del långa svärd o gjorde höga hjälmar åt sig o sina bröder, en konst han lärt sig av mathan; fast man vet inte så mkt om dom)

dom bästa människorna har större mental styrka än dom bästa dvärgarna... aragorn tex stod emot de dödas armés skräck mkt bättre än gimli, o det är också tydligt att han hade den starkare viljan.

sen så tror jag du underskattar människornas chanser mot urukerna. elfhelm o grimbold dräpte rätt många uruker, så en genomsnittssoldat borde kunna ta med sig åtminstone nån enstaka, stinkande, uruk med sig i graven.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 5:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ja alverna köpte dvärgtillverkat, men överlag tror jag inte att deras smeder var sämre. Dvärgarna massproducerade nog mera kvalitetsrustningar. Men samtidigt: alverna hade möjlighet att köpa även dessa, så om det handlar om strid har de väl med sig den rustning de skaffat, oavsett tillverkare?

Jag håller med om att de bästa människorna (de med lite alv i sig) hade starkare psyke än de flesta andra, men generellt (för det gäller väl inte enbart hjältar ur varje ras här?) uppfattar jag det som att dvärgarna har otroligt mycket starkare psyke vad gäller att stå emot skräck eller sega utdragna mentala ansträngningar, samt magi. Men att de ofta är hetlevrade gör dem sämre på vissa sådana områden. Där tror jag istället att hobbitarna stod sig bra, 2a efter alverna.

I fallet människor mot vanliga, små uruker tror jag också att människorna vinner (vilket jag väl skrev?), men mot uruk-hai blir det svårare. Elfhelm och Grimbold som du nämner, anser jag annars är hjältar, varför de inte representerar människor i allmänhet.

Uruk-hai är inte detsamma som halvorcher! Att alla uruks har alv- och/eller människobakgrund är ju klart, men det gör dem ju inte till halvorcher. Såvittjagvet var det bara Saruman som blandade dunlänningar och uruker för att skapa halvorcher. Om striden varar länge är jag säker på att uruk-hai hade vida bättre uthållighet än människorna också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 5:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
"Elfhelm och Grimbold som du nämner, anser jag annars är hjältar, varför de inte representerar människor i allmänhet." det tog jag hänsyn till..

jag tror att dvärgarna hade de bättre smederna i överlag.

dvärgarna kunde nog stå emot skräck ganska bra, men gimli var helt hjälplös då han mötte de dödas här, medan dunedain klarade det bättre.

"Uruk-hai är inte detsamma som halvorcher!" wikipedia verkar hålla med mig. det står dock inte uttryckligen att alla uruksar hade människoblod i sig även om det är troligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Uruk-hai


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 5:36 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
"Uruk-hai är inte detsamma som halvorcher!" wikipedia verkar hålla med mig. det står dock inte uttryckligen att alla uruksar hade människoblod i sig även om det är troligt.


Nja, den sidan skriver bla "The race of Uruk-hai, described as very large black orcs of great strength, first appeared about the year 2475 of the Third Age, when they conquered Ithilien and destroyed the city of Osgiliath. These original Uruks were of Sauron's breeding, but Saruman bred his own", vilket visar att Sauron skapade dem och Saruman vidareutvecklade dem. (Inte världens bästa källa heller!)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 5:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
jag vet att källan är lite sisådär. men jag är övertygad om att uruk-haierna är snarlika varann vare sig man menar saurons eller sarumans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 5:41 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det håller jag med om, bortsett från att Sarumans var längre, tålde mer, och hade rakare armar och ben.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 5:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
mm dom såg inte ut som grishnakh som hade armar ned till golvet typ :lol:

fast grishnakh var ingen urukhai så vitt jag vet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 6:30 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
I stort sett alla stridande orcher i Mordor har jag uppfattat det som, är uruk-haier av något slag. Alltså efter att Sauron "skapat" dem och släppt ut dem runt år 2500 i tredje åldern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 6:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Egalmoth skrev:
Vad som är klart är att de bästa alverna är överlägsna de bästa människorna.


bättre är dom säkert, men överlägsna de bästa människorna? Húrin lär väl inte ha varit så mkt sämre än alverna?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 7:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
hurin är mer av ett undantag. fingolfin var nog ganska överlägsen hurin för den delen. däremot finns det väldigt många bra alver, tex echtelion, fingon, glorfindel, angrod, aegnor, feanor, thingol, feanors söner, turgon, osv osv... inte många av människornas furstar som kommer ens i närheten av dom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 7:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
I stort sett alla stridande orcher i Mordor har jag uppfattat det som, är uruk-haier av något slag. Alltså efter att Sauron "skapat" dem och släppt ut dem runt år 2500 i tredje åldern.


det uttrycket får jag inte iaf, antagligen är det en slags mix av uruk-hai, vanliga orcher, o snaga.

soldaterna från durthang var definitivt inte uruks (förutom ett par). o det är tydligt att flera av dom i shagrats gäng inte var det.. men gorbag hade uruker i sitt iaf.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010