Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 13, 2026 6:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kvinnoraser i midgård
InläggPostat: fre aug 05, 2005 8:41 am 
Snaga

Jag har försökt hittat svaret på en fråga jag har i det här forumet, men oftast kommer deltagarna från huvudämnet och halkar in på andra ämnen än inlägget var menat för. Så därför lägger jag in ett nytt inlägg med förhoppningen om att få lite klarhet i vissa detaljer som jag inte kunnat läsa mig till själv.

Min första fråga är: Finns det kvinnliga orcher? Och om det nu finns sådana, vart finns dom i böckerna och i filmerna? Om de inte finns, hur avlas det då?

Min andra fråga: Varför näms aldrig dvärgarnas kvinnor i böckerna? De borde ju nämnas i åtminstone Bilbo, men inte vad jag minns.

Inläggsrubrik: Re: Kvinnoraser i midgård
InläggPostat: fre aug 05, 2005 11:20 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Tolkigen skrev:
Min första fråga är: Finns det kvinnliga orcher? Och om det nu finns sådana, vart finns dom i böckerna och i filmerna? Om de inte finns, hur avlas det då?
Ja det finns troligtvis kvinnliga orcher. De omnämns inte i böckerna eftersom Tolkien antagligen inte ansåg att det behövdes. Varför filmerna inte omnämner kvinnliga orcher däremot är en gåta jag hade tyckt det varit ganska häftigt, de lär ju vara minst lika mordiska som sina manliga motsvarigheter.
Tolkigen skrev:
Min andra fråga: Varför näms aldrig dvärgarnas kvinnor i böckerna? De borde ju nämnas i åtminstone Bilbo, men inte vad jag minns.
De nämns ju bara i appendixet till sagan om ringen i den svenska versionen (kommer ej ihåg namnet). Jag tycker personligen att Tolkien faktiskt har en ganska bra andledning till att inte nämna några kvinnliga dvärgar i vare sig Bilbo eller LotR, de är ju aldrig på besök i ett fullt levande dvärgrike där kvinnorna torde existera. I båda böckerna är ju den verkliga kontakten med dvärgarna mycket liten, förutom i slutet av Bilbo då, men då gäller det ett krig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 05, 2005 1:03 pm 
Snaga

Jo precis, men när brödraskapet ska ner i Moria, så målar ju Gimli upp en härlig bild med ord om hur dvärgarna lever där nere. Där hade det varit ett ypperligt tillfälle att nämna kvinnor och barn.

Istället får man bara en bild av idogt arbetande små skäggiga dvärgar som hugger och hackar i sten och smider metall hela dagarna. Och det är ju synd. Tolkien var väldigt sparsam med att nämna kvinnor i sina böcker.

Frågan är ju om hans barndom är svaret på detta, minnet av hans mor och far kanske var för plågsamt för att måla upp en mer "familjär" stämning i sina berättelser. Han hade ju minst sagt en tragisk barndom, stackarn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 05, 2005 2:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tolkigen skrev:
små skäggiga dvärgar

Även de kvinnliga dvärgarna hade förmodligen skägg. ;) Så här säger Tolkien i appendix A.

Citera:
Dís was the daughter of Thráin II. She is the only dwarf-woman named in these histories. It was said by Gimli that there are few dwarf-women, probably no more than a third of the whole people. They seldom walk abroad except at great need. They are in voice and appearance, and in garb if they must go on a journey, so like to the dwarf-men that the eyes and ears of other peoples cannot tell them apart. This has given rise to the foolish opinion among Men that there are no dwarf-women, and that the Dwarves 'grow out of stone'.

It is because of the fewness of women among them that the kind of the Dwarves increases slowly, and is in peril when they have no secure dwellings. For Dwarves take only one wife or husband each in their lives, and are jealous, as in all matters of their rights. The number of dwarf-men that marry is actually less than one-third. For not all the women take husbands: some desire none; some desire one that they cannot get, and so will have no other. As for the men, very many also do not desire marriage, being engrossed in their crafts.

Enligt The Peoples of Middle-earth (HoMe 12) så stod det i ett tidigare utkast (och även i en tidigare version av Silmarillion) uttryckligen att de hade skägg. Personligen tror jag att alla dvärgar i Midgård föddes med skägg.

Anledningen till att Tolkien namnger Dís i LotR är förmodligen att hon omtalas redan i The Hobbit men då inte nämns vid namn: "Fili and Kili had fallen defending him [Thorin] with shield and body, for he was their mother's elder brother". Men läsare av Bilbo missar detta då Hallqvist strukit "for he was their mother's elder brother".

Det är frestande att som Jackson hitta på andra förklaringar än den uppenbara även vad gäller orker. En hyfsad sammanfattning av vad som brukar sägas i frågan finns här.

Och visst, det här säger en del om Tolkiens perspektiv. Fast det viktigaste med ett skönlitterärt verk kanske inte är att alltid vara helt politiskt korrekt (långt in i framtiden).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 05, 2005 7:34 pm 
Östring

Jag tror att orkerna reproducerade sig som alver och människor.
Ork-barn nämns väl någonstans i The Hobbit har jag för mig. Gollum hade ätit nån goblinunge eller nåt liknande? Och Bolg var ju son till Azog.
Att inga ork-kvinnor nämns kanske beror på att ork-kvinnorna var väldigt lika männen så att ingen utom de själva kunde se skillnaden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 05, 2005 8:13 pm 
Maia

Ohlmarxisten skrev:
Även de kvinnliga dvärgarna hade förmodligen skägg. ;)

Jodå, du har väl sett TTT, när Gimli pratar med Éowyn och säger något om att det är få som ser skillnad på kvinliga och manliga dvärgar, varvid Éowyn tittar på Aragorn för att få en förklaring och Aragorn gestikulerar att det rör sig om skägget. Sen kan man ju diskutera hur mycket man ska lite på filmerna när det gäller saker som inte står direkt ut i böckerna...
Men med tanke på att det var Aulë som skapade dvärgarna och detta utan att veta exakt hur människorna och alverna skulle se ut (har jag för mig) så är det väl troligt att han satte skägg på båda, jag menar varför skulle inte kvinnor kunna ha skägg om män kan ha det, om man inte har en massa förutfattade meningar som vi människor har i den frågan...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 1:48 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ailios skrev:
Att inga ork-kvinnor nämns kanske beror på att ork-kvinnorna var väldigt lika männen så att ingen utom de själva kunde se skillnaden.
Precis. Eller så höll orkmännen kvinnorna bakom lås och bom och tog fram dom när de ville leka lite. Orker är ju inte direkt kända för att vara pk, så varför skulle de tänka annorlunda i kvinnofrågan?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 1:52 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Den enda påpekelsen jag har är: Varför skulle orkkvinnorna acceptera det? de lär ju ha varit minst lika mordiska som orkmännen,

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 10:18 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:
Den enda påpekelsen jag har är: Varför skulle orkkvinnorna acceptera det? de lär ju ha varit minst lika mordiska som orkmännen,
De kanske är i minioritet? De kanske ser det som en ära att bli uppassad av de starkaste orkerna (med tanke på orkernas egoisktiska lynne antar jag att inte de svaga orkerna skulle få tillgång till kvinnorna om det var på det här sättet).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 4:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ailios skrev:
Ork-barn nämns väl någonstans i The Hobbit har jag för mig. Gollum hade ätit nån goblinunge eller nåt liknande?

Ja, det där är lite intressant. Så här står det i Bilbo:

Citera:
Bara för några timmar sedan hade han [Gollum] haft den [ringen] på sig och fångat en liten vätteunge. Vad den skrek! Ännu hade han kvar ett par ben att gnaga på, men han längtade efter något mjukare.

Men återigen innehåller Hallqvists översättning inte riktigt hela sanningen. Hallqvists "liten vätteunge" är i originalet "small goblin-imp". Och frågan är om "imp" här ska tas i (den ålderdomliga) betydelsen "barn, unge" eller i någon av betydelserna "lymmel, rackarunge" eller "smådjävul" (även om just ordet "djävul" kanske inte passar i Midgård). Men vätteungar fanns det nog hursomhelst.

Turambar skrev:
Jodå, du har väl sett TTT, när Gimli pratar med Éowyn och säger något om att det är få som ser skillnad på kvinliga och manliga dvärgar, varvid Éowyn tittar på Aragorn för att få en förklaring och Aragorn gestikulerar att det rör sig om skägget. Sen kan man ju diskutera hur mycket man ska lite på filmerna när det gäller saker som inte står direkt ut i böckerna...

Jovisst. :lol: Men att Jackson inte läst boken vet vi ju. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 10, 2005 11:28 am 
Snaga

Frågan är ju ändå hur man ska tolka varelserna i Bilbo jämfört med Sagan om ringen.

Tolkien hade ju inte konceptet till "Lord of the rings" klart när han skrev "Bilbo". För det var ju inte förrän efter Bilbo publicerats han började spåna fram vad Bilbos ring egentligen var för nåt.

Jag tror också att han ändrade orcerna och trollens karaktärer och livsstilar också, eftersom triologin skulle vara mörkare och dystrare och rikta sig till en äldre publik. Frågan är om man kan säga att de bygger på samma varelser?

"Vättekungen" i Bilbo verkar ju betydligt mer komisk och korkad än Orchen som tar Frodo tillfånga efter honmonstrets stick. Likaså trollen i Bilbo, de är ju mer lik John Bauers sago-troll jämfört med de puckade grott-trollen i triologin.

Herregud vilket svammel det här blev nu då!! Men hursomhelst så tror jag inte Tolkien själv skulle anse att de båda böckernas vättar-goblins-orcer och troll har några betydande gemensamma drag.

Vad gäller hon-orcherna, så är ju en frän filosofi om dom betedde sig som spindlar, dvs. att de dominerar och äter upp hanen efter akten. Eller att orcherna är som en insektskoloni (i moria är de ju som kackelackor) med en drottning liggandes och föder små äckliga orchbarn hela dagarna...nej, jag är INTE full, än.

tack för mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 14, 2005 12:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tolkigen skrev:
Jag tror också att han ändrade orcerna och trollens karaktärer och livsstilar också, eftersom triologin skulle vara mörkare och dystrare och rikta sig till en äldre publik. Frågan är om man kan säga att de bygger på samma varelser?

Tolkien anno 1937 tänkte sig säkerligen orkerna (och annat) väsentligt annorlunda än Tolkien anno 1955. Samtidigt är det uppenbart att Tolkien anno 1955 tänkte sig att det handlade om samma varelser. Det är ju en del av fiktionen i LotR att The Hobbit handlar om samma värld och samma varelser! (Vad gäller de olika benämningarna så säger Tolkien anno 1966 att "orc" och "goblin" bara är olika ord för samma sak.) Så man kan väl säga att det finns två olika läsarter: The Hobbit som fristående barnbok respektive The Hobbit som en del av legendariet. Sedan råkar det (lite av en tillfällighet) dessutom finnas olika upplagor av The Hobbit för de olika läsarterna. Tolkiens efterlämnade skrifter då? Hur ska man läsa vad som sägs om orker och annat där? Självklart bör de (och då även Silmarillion) betraktas som apokryfiska.

För övrigt har Johan Ehrenberg nu skrivit boken för er som tycker att Tolkien inte är riktigt rumsren.

Citera:
I den fantasy som vi känner till i Sverige med äldre böcker som Sagan om ringen-triologin är det mest killar, men i amerikansk fantasy skrivs det bästa av tjejer och det är ofta tjejer i huvudrollen. Så här: Böcker som handlar om stora maktkrig, där är det män. De som handlar om att bli smart och göra bra saker där är det tjejer.
[...]
Om man till exempel älskar Tolkien så måste man försöka strunta i att han är rasist. Den här boken är ett försök att skriva något där man inte ska behöva bortse från en massa saker.

Här är hela intervjun.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 9:02 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Om dvärgkvinnorna var så lika männen i uppträdande och utseende så att andra folkslag inte såg skillnad på dem så bäddar det ju ganska rejält för att även kvinnorna hade skägg.

Skulle tro att orkkvinnor finns men att de hålls halvt om halvt hemma för att reproducera. Sauron ville ju ha många orker så det var väl ganska viktigt för honom att de blev fler snabbt. Gissningsvis så föder orkkvinnor antagligen fler än ett barn vid varje födsel och att ungarna växer upp ganska fort, kanske bara på några år? Flickorna sätts så snart de är könsmogna i aveln igen och pojkarna går direkt på vapenutbildningen. Det är gissningar men det skulle kunna gå till på det sättet.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 08, 2005 8:51 pm 
Avar

Ohlmarxisten skrev:
Tolkigen skrev:
Om man till exempel älskar Tolkien så måste man försöka strunta i att han är rasist.

Tolkien = rasist? :?:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 08, 2005 9:00 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Rikard1234 och Tolkigen, fortsätt gärna här: 1Eller här:2

För övrigt är det ju väldigt intressant att kolla upp om Aüle skapada några kvinnliga dvärgar från första början eller om det var något Tolkien/Iluvatar fick rädda i efterhand.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]