Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 26, 2026 12:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alvernas umgänge med andra raser
InläggPostat: sön apr 16, 2006 12:14 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag undrar hur det var med alverna coh deras kontakter med de andra raserna under tredje åldern. Hobberna besökte de troligen inte och dvärgarna var ju inte bästa vänner med alverna men människorna? Besökte alver och männsikorna varandra för att umgås och utbyta kuskaper eller höll alverna sig för sig själva i sina riken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 16, 2006 9:12 am 
Maia

Jag har inte helt klart för mig om tiden men vissa hobbitar umgicks med alver. Tyvärr minns jag inte vad de hette (en av de tre "raserna" inom "hobbitrasen") men de bodde ganska nära alver och lärde känna dem väl. Alverna hade nog inte så mycket kontakt med andra människor än dunedain men höll nog alltid kontakt med dem (åtminstone de i norr). Istari (åtminstone Gandalf och Saruman) hade nära kontakt med alverna under hela tredje åldern.

Inte direkt uttömmande svar men ändå något för andra att fylla på och korrigera.. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 16, 2006 10:00 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Knappast med människorna i söder... Både Lorien och Imladris var väl typ som myter för Gondorianerna och Rohanmänniskorna.
Hur var det mellan alverna i Mörkmården och Erebordvärgarna efter händelserna i Bilbo? De alverna handlade väl med folket i Långan?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 16, 2006 1:30 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Olórin skrev:
Jag har inte helt klart för mig om tiden men vissa hobbitar umgicks med alver. Tyvärr minns jag inte vad de hette (en av de tre "raserna" inom "hobbitrasen") men de bodde ganska nära alver och lärde känna dem väl. Alverna hade nog inte så mycket kontakt med andra människor än dunedain men höll nog alltid kontakt med dem (åtminstone de i norr). Istari (åtminstone Gandalf och Saruman) hade nära kontakt med alverna under hela tredje åldern.

Inte direkt uttömmande svar men ändå något för andra att fylla på och korrigera.. :roll:

Jag har för mig att de hobbitarna hette Falhudingar(i Erik Anderssons överättning). Men det var väl mer när de bodde vid Anduin? Senare umgicks väl hobbitarna så gott som bara med dvärgar. Men står det inte något i Bilbo om att alverna i Mörkveden hade en del umgänge med människorna i den där staden som förstörs av Smaug?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 17, 2006 12:33 am 
Snaga

Alver från Lindon reste ju kors och tvärs genom Fylke och såg mycket av Hoberna (även om hoberna inte såg dem). t ex Gildor. Och var det inte ganska vanligt att dvärgar övernattade i Vattnadal om de skulle resa över dimmiga bergen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 21, 2006 1:16 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Lord of the Grey Havens skrev:
Knappast med människorna i söder... Både Lorien och Imladris var väl typ som myter för Gondorianerna och Rohanmänniskorna.

Ja, fast trots det framgår av Faramirs prat i "De två tornen" att gondorianer med jämna mellanrum besökte Lórien -- vilket är ganska intressant.

Alverna i Skogsriket i norra Mörkveden hade en hel del samröre med människorna kring Långa sjön.

"Fallohides" heter "falhudar" i "Ringarnas herre".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 04, 2006 4:49 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Alverna hade ju nära kontakt med Istari som det redan har sagts, men jag tror att de även var bra överens med hoberna. Sedan var ju Dunedain i ganska bra kontakt med alverna. :).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 05, 2006 11:35 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vad jag vet så umgicks aldrig alver och hobbitar före Bilbos tid. De färdades genom Fylke då och då men de hade nog sällan samröre med småfolket. De kunde ju också dessutom röra sig ännu tystare än en hobbit.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 05, 2006 12:48 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Men hober och alverna var aldrig fiender så att säga. De var inte ovänner precis. Men som Älva sa så pratar de nog inte så mycket med varandra förrän under Bilbos tid. och även då var det nog inte så vanligt eftersom alverna var mycket av en legend för många hober då hoberna sällan reste utanför Fylkes gränser.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 9:54 pm 
Maia

Men efter vad jag minns så står det att den ena grenen av hobbitar valde att bosätta sig nära Riftedal och att dessa lärde känna alverna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 11:14 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Det har du rätt i Olorin.

I Härskarringen av Olhmark står det att det var Fallohiderna som kom särskilt bra överens med alverna. För att dessa hober var så förtjusta i sång+språk+jakt. Det står också att denna släkt har släktskap med Tookarna, då de båda har gott om mod.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]