Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 18, 2026 12:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Variagerna från Khand
InläggPostat: tis nov 29, 2005 5:17 pm 
Dúnadan

Jag tror inte att det finns något folkslag bland dem som stred med Sauron i slaget om Pelennor som kittlat min fantasi lika mycket. Bara ett ynka omnämnande och så är det slut. Allt man vet om dem är att Khand ligger sydost om Nurnensjön. Är det någon som forskat vidare i saken eller kommer ihåg vad David Day hade att säga om dem i sitt bestiarium (även om jag annars ogillar hans påhittarfasoner)? Vad kan de t.ex. ha stått i för relation till haradrim och orcherna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 01, 2005 4:06 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:36 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 02, 2005 11:17 am 
Dúnadan

Lexikonen säger att 'varjag' var en krigare eller handelsman med vikingskt ursprung. Det låter som något jag har vaga minnen av från historieundervisningen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 14, 2006 2:59 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Vid ordet variagerna kom jag att tänka på vagnsryttarna. Fråga mig inte varför. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 7:27 pm 
Maia

Av det jag har läst så är folket i Khand väldigt lika Rohirrim, d.v.s att deras hästar betyder allt för dem. Dem krigade i många år med både vagsnryttarna, harad och mordor och förlorade till slut och blev tvingade att gå i Saurons tjänst. Alltså är dom innerst inne goda, men förslavade av en tyrann.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 8:54 pm 
Maia

har något minne troligen från MERP el. linande att de var ett krigarfolk som bara respekterade de som just besegrat dem i strid och att de förde krig med i princip alla. Grannfolk, andra egna stammar eller Saurons styrkor.

Jag uppfattar dem som ett krigiskt stamfolk och håller med Imrahil om att de som sådana inte känns helt olika vagnsryttarna.
Att ett stamfolk (om än aldrig så krigiskt) skulle underkuvas av Saurons makt är väl närmast en självklarhet. Jag skulle nog inte kalla dem "goda" det är nog väldigt mycket en definition. Hade de haft alver, hober, dvärgar eller några andra grannar hade de förmodligen fört krig mot dem.

Citera:
Lexikonen säger att 'varjag' var en krigare eller handelsman med vikingskt ursprung. Det låter som något jag har vaga minnen av från historieundervisningen...

Sant variagi eller "väringar" syftar främst på svenska vikingar som for i österled till konstantiopel och tog tjänst i Byzantinske kejsarens garde. Anledningen till att svenska MEccg sällskapet heter Council of the Variags :wink:

Senast redigerad av ordagnir fre maj 18, 2007 12:08 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 1:51 pm 
Maia

Thalion skrev:
Av det jag har läst så är folket i Khand väldigt lika Rohirrim, d.v.s att deras hästar betyder allt för dem. Dem krigade i många år med både vagsnryttarna, harad och mordor och förlorade till slut och blev tvingade att gå i Saurons tjänst. Alltså är dom innerst inne goda, men förslavade av en tyrann.
Var har du läst det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 1:54 pm 
Maia

Turambar skrev:
Thalion skrev:
Var har du läst det?

Wikipedia :) Har aldrig haft tillfälle att läsa HoME böckerna. Man ska nog inte tro för mycket på wikipedia, men jag tyckte det såg seriöst ut.

Wikipedia skrev under sökordet Khand:
Citera:
In J. R. R. Tolkien's fictional universe of Middle-earth, Khand was the name of a land which lay to the south-east of Mordor and to the east of Near Harad. The Men of Khand were called Variags.

Little is known about Khand or its people, but it appears to have been much like Rohan: the Variags were a people of riders.

Khand was under the influence of Mordor and supplied it with horses, and twice came into the history of Gondor: first in the year 1944 of the Third Age when the Variags together with the Wainriders attacked Gondor, and later during the War of the Ring when they fought and died on the Pelennor Fields. While this is not directly said in the literature, it is probable that Khand gradually fell under the control of Gondor during the Fourth Age and was hostile to it no longer.

Senast redigerad av Thalion tor maj 17, 2007 1:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 1:54 pm 
Östring

Jag tror jag har läst det på någon hemsida också.Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette men där stog det att dom var goda egentligen bara förslavade... :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 18, 2007 1:53 pm 
Maia

fast i SFM står det att vagnsryttarna först kom i konflikt med folket i Khand och söderdärom. Men att sedan dessa Gondors fiender slöt ett förbund om att anfalla Gondor från öst och syd.
Det var ju under Saurons frånvaro. Så det ger ju inte riktigt intryck av att variagerna var en "god" grupp som ställde upp på fiendens sida enbart av tvång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 18, 2007 3:46 pm 
Maia

ordagnir skrev:
fast i SFM står det att vagnsryttarna först kom i konflikt med folket i Khand och söderdärom. Men att sedan dessa Gondors fiender slöt ett förbund om att anfalla Gondor från öst och syd.
Det var ju under Saurons frånvaro. Så det ger ju inte riktigt intryck av att variagerna var en "god" grupp som ställde upp på fiendens sida enbart av tvång.

Vagsnryttarna kanske besegrade Khand, och på så sätt lyckades få deras trohet och förbund?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 18, 2007 7:25 pm 
Maia

kanske men det står att de enades om fred och förbund så det låter inte så. Hade nog stått att de besegrades isf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 18, 2007 7:29 pm 
Maia

ordagnir skrev:
kanske men det står att de enades om fred och förbund så det låter inte så. Hade nog stått att de besegrades isf.

Med tanke på att Tolkien knappt skrev något om variagerna behöver det inte alls ha stått att dem besegrades.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 18, 2007 7:36 pm 
Maia

kanske, kanske inte nu spekulerar vi vilt. Men det är graverande att de oberoende av om de besegrats eller inte står nämnda som Gondors fiender. Detta min vän tycker jag är nog så tydligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 23, 2007 7:40 pm 
Uruk

På grund av sin närhet till Mordor så har de antagligen stått under Sauruns inflytande under större delen av 2:a och 3:e åldern. Vore inte helt otroligt om en eller två av ringvålnaderna var av khandiskt ursprung. Sauron hade säkert uppskattat deras stolthet och stridigheter och försökt snärja dem. Efter att Sauron tvingades fly Dol Guldur står det att han tvingades gömma sig någonstans i öst. Skulle inte förvåna mig om det vore i Khand. Förutom i Mordor själv var skulle folk vara mest hängivna och lydiga honom?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]