Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 16, 2026 2:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alver efter döden
InläggPostat: tis maj 17, 2005 9:13 am 
Maia

En del alver får väl komma tillbaka efter döden? Men hur är det, i Silmarillion står det ju att de återföds som sina barn, men det verkar ju inte så smidigt. På en del ställen verkar det som om de bara får gå ut direkt från Mandos ungefär. Hur hänger det ihop?
Jag har dessutom läst någonstans att Glorfindel i LotR är samma person som Glorfindel i Silmarillion. Jag har för mig att det var på Helge Fauskangers sida.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 17, 2005 4:54 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag har alltid tänkt mig att de bara får gå ut från Mandos salar när de återföds. Någon annan här som kan ge mer fakta om alvers återfödelse? Jag är osäker, Tolkien ändrade väl sig en del när det gäller det?
Glorfindel i Silmarillion och Glorfindel i RH ska vara samma person, enligt vad jag har hört och läst...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 17, 2005 5:59 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Det tycker jag är jäkligt märkligt isåfall att bara kliva ut från Mandos salar som att ingenting hänt. Jag vill nog se tillvaron hos Mandos som en slags skuggvärld och att alverna när de återföds på något sätt inte märker av det eller liknande...

Inläggsrubrik: Re: Alver efter döden
InläggPostat: tis maj 17, 2005 6:36 pm 
The Magnificent

Turambar skrev:
Jag har dessutom läst någonstans att Glorfindel i LotR är samma person som Glorfindel i Silmarillion.

Jag har för mig att de var helt olika peroner :? Först trodde jag att de var samma, men då Glorfindel i Sil. dör så förutsate jag att de var olika personer. Men om det här med återfödelse är rätt så kan det kanske stämma. Men varför fick han samma namn i så fall? det är det väl knappt någon annan som fått?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis maj 17, 2005 7:59 pm 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
Turambar skrev:
Jag har dessutom läst någonstans att Glorfindel i LotR är samma person som Glorfindel i Silmarillion.

Jag har för mig att de var helt olika peroner :? Först trodde jag att de var samma, men då Glorfindel i Sil. dör så förutsate jag att de var olika personer. Men om det här med återfödelse är rätt så kan det kanske stämma. Men varför fick han samma namn i så fall? det är det väl knappt någon annan som fått?

Det finns tydligen en essä om detta i någon av HoME-böckerna som jag inte har läst, som bekräftar saken -- Glorfindel återföddes i Aman och skickades till Midgård för att hjälpa Elrond. Han fick väl behålla sitt namn eftersom han återföddes som exakt samma person också?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 18, 2005 9:38 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tror inte att tillvaron i Mandos salar var en skuggvärld men däremot att de inte var medvetna om att de var återfödda när de väl trätt in i världen igen.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 19, 2005 4:44 pm 
Master of Doom

Tolkien tvekade länge om Glorfindel och Glorfindel skulle vara samma person men det sista som blev skrivet i den frågan var att de var samma.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 20, 2005 9:04 am 
Maia

Meriadoc skrev:
Men varför fick han samma namn i så fall? det är det väl knappt någon annan som fått?

Fick inte Finrod tillbaka sitt namn. Det står ju i Silmarillion att han gick vid sin fars sida i Aman.

Senast redigerad av Turambar sön jul 23, 2006 8:01 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör jul 22, 2006 6:10 pm 
Uruk

Alver dör inte, det som händer är att fea(själen) skiljs från hroa(kroppen) och kallas till Mandos. I Mandos vistas själen en tid för att sedan bli reinkarnerad till likadan kropp som han hade innan. Med alla minnen intakta (minnena sitter i själen och inte i kroppen och själen är oförstörbar). Det var Valars skyldighet att reinkarnera alver som hade kommit till Mandos, men Manwe hade rätt att hindra sådana som hade begått illdåd från att komma tillbaka (tex feanor).

Tolkien bestämde sig till slut för att det var samma Glorfindel i Silmarilion som i LotR

Hej Svejs.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 22, 2006 7:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det där var intressant. Var har du läst det? Är det månne något jag kan tänkas stöta på längre fram i HoME?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 22, 2006 7:54 pm 
Uruk

Líndaletaro skrev:
Det där var intressant. Var har du läst det? Är det månne något jag kan tänkas stöta på längre fram i HoME?

Japp

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 22, 2006 8:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vilken bok? Vilken text?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 22, 2006 8:28 pm 
Uruk

Líndaletaro skrev:
Vilken bok? Vilken text?

Hm det var ett tag sedan jag läste det så nu ska vi se om jag minns rätt. Jag tror det var Morgoth ring (Laws and customs among the Eldar)

Boken som som jag läste är en samlingsvolym med tre stycken HoME sammanslagen till en bok (lånad på biblioteket och tillbakalämnad annars så skulle jag leta upp det till dig). Så det kan komma ifrån någon annan än Moroth ring.

Hej svejs

InläggPostat: fre okt 13, 2006 9:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

imin skrev:
Alver dör inte, det som händer är att fea(själen) skiljs från hroa(kroppen) och kallas till Mandos. I Mandos vistas själen en tid för att sedan bli reinkarnerad till likadan kropp som han hade innan. Med alla minnen intakta (minnena sitter i själen och inte i kroppen och själen är oförstörbar). Det var Valars skyldighet att reinkarnera alver som hade kommit till Mandos, men Manwe hade rätt att hindra sådana som hade begått illdåd från att komma tillbaka (tex feanor).

Tolkien bestämde sig till slut för att det var samma Glorfindel i Silmarilion som i LotR

Hej Svejs.

Menar du att själen och alla minnen från det tidigare livet lever vidare i den nya kroppen. Men hur funkar det egentligen när alverna dör av sorg o.d eller fysisk skada. Nu har jag varit lite slö på Tolkien-fronten i ett halvår så jag vet inte om det står någonting om det här i böckerna som jag har glömt bort. Föds de döda alverna som barn och får växa upp igen med minnena från sin(a) tidigare liv. Eller formar Mandos en helt ny kropp som han låter den gamla själen kliva in i. :?:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre okt 13, 2006 11:28 pm 
Uruk

Ulmo skrev:
Menar du att själen och alla minnen från det tidigare livet lever vidare i den nya kroppen. Men hur funkar det egentligen när alverna dör av sorg o.d eller fysisk skada. Nu har jag varit lite slö på Tolkien-fronten i ett halvår så jag vet inte om det står någonting om det här i böckerna som jag har glömt bort. Föds de döda alverna som barn och får växa upp igen med minnena från sin(a) tidigare liv. Eller formar Mandos en helt ny kropp som han låter den gamla själen kliva in i. :?:

Jo jag menar att att själen och alla minnen lever kvar i den nya kroppen. Det som händer när en alv "dör" är att själen skiljs från kroppen genom att kroppen förstörs, men själen finns kvar och det är i själen som minnena finns. Själen blir sedan kallad till Mandos där den får vistas en tid. En del som tex Feanor får vistas i Mandos väldigt länge på grund av allt elände som dom har hittat på. När deras tid Mandos är uppnådd så skapas en ny kropp åt dom som är indentisk med den förra, om det är Mandos eller Manwe som skapar den nya kroppen är jag inte riktigt hundra på. Om man utgår från samtalet mellan Eru och Manwe så tolkar jag det som att endast Manwe kan reinkarnera alver.

Hoppas det gick att begripa vad jag försöker säga. Jag är ingen expert kanske det finns någon som kan det här bättre. Mycket av det jag har skrivit kommer från HoME serien och det är alltid lite knepigt att använda, men jag tycker inte att detta kolliderar med Silmarillion.

Hälsningar Imin

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]