Ulmo skrev:
Menar du att själen och alla minnen från det tidigare livet lever vidare i den nya kroppen. Men hur funkar det egentligen när alverna dör av sorg o.d eller fysisk skada. Nu har jag varit lite slö på Tolkien-fronten i ett halvår så jag vet inte om det står någonting om det här i böckerna som jag har glömt bort. Föds de döda alverna som barn och får växa upp igen med minnena från sin(a) tidigare liv. Eller formar Mandos en helt ny kropp som han låter den gamla själen kliva in i.

Jo jag menar att att själen och alla minnen lever kvar i den nya kroppen. Det som händer när en alv "dör" är att själen skiljs från kroppen genom att kroppen förstörs, men själen finns kvar och det är i själen som minnena finns. Själen blir sedan kallad till Mandos där den får vistas en tid. En del som tex Feanor får vistas i Mandos väldigt länge på grund av allt elände som dom har hittat på. När deras tid Mandos är uppnådd så skapas en ny kropp åt dom som är indentisk med den förra, om det är Mandos eller Manwe som skapar den nya kroppen är jag inte riktigt hundra på. Om man utgår från samtalet mellan Eru och Manwe så tolkar jag det som att endast Manwe kan reinkarnera alver.
Hoppas det gick att begripa vad jag försöker säga. Jag är ingen expert kanske det finns någon som kan det här bättre. Mycket av det jag har skrivit kommer från HoME serien och det är alltid lite knepigt att använda, men jag tycker inte att detta kolliderar med Silmarillion.
Hälsningar Imin