Martinus skrev:
Bergh skrev:
Fylke
Tydligen används det gamla brittiska räknesättet, det innan England gick över till decimalsystemet, farthings är då den lägsta valören.
Har du något stöd i texten för det? Den enda gången pengar nämns specifikt i texten är när Frodo köper Bill i Bri, och där kallas de väl IIRC bara "silver pennies" eller något i den stilen.
Nej, jag har tyvärr inget stöd i "texten" för det. Min hypotes grundar sig på att det finns dylika "fantasi-mynt" och då farthings är ett gammalt engelskt mynt så antar jag än så länge att de som gjort/använder mynten tänker sig att Tolkien borde tänkt enligt de linjerna ifall han tänkt igenom hur myntväsendet skulle varit. Men vi får se vad vi kan luska fram.
Att du nämner silver pennies är intressant, silver pennies är nämligen "grundmyntet" bland de anglo-saxiska kungarikena samt vikingarna (när de började prägla egna, inspirerade av de engelska). Skulle så vara fallet så kan man anta en av två saker:
1) Att silverpennies var de enda mynten som existerade. Rimligt i ett samhälle som nyss börjat använda mynt och där mynt i första hand var något som enbart centralmakt använde sig utav för att betala krigståg etc. Ett exempel är de många silver pennies som anglo-saxarna gjorde för att kunna betala Danagälden. Knut den Store avlönade sina män med silver pennies också, men som sagt gemene man såg dem i stort sett inte.
2) Att om samhället utvecklat en enkel form av penninghushållning så bör mindre nominaler funnits, utvecklade från silver pennies, för gemene man samt om handeln utvecklats från något mer än bara byteshandel, att även större nominaler utvecklats.