Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 18, 2026 8:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 12, 2005 10:44 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jo men han kunde inte blåsa liv i dem utan de styrdes endast när han själv styrde dem med tanken. Därför fick Iluvatar hoppa in där.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 12, 2005 10:51 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nicht korrekten mein Fraulin, Ich haben gereaden thisen in de gårdenkvällen.

Aule skapar dvärgarna och börjar instruera dem i det språk han skapat. Då kommer Iluvatar och frågar varför osv. Sedan riktar Aule en hammare emot de sju dvärgarna och frågar om han ska krossa dem. Dvärgarna blir dock rädda och hukar sig eller dylikt, vilket för Iluvatar är tecken för att Aule lyckats skapa självständigt liv.

Så tolkar jag det i alla fall. Sidan 43 i min Silmarillionpocket.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 12, 2005 10:37 pm 
Maia

Jag tolkar det som om att Ilúvatar redan hade beviljat Aulës önskan och gett dem liv.

Ilúvatar skrev:
Jag godtog ditt erbjudande [att Aulë erbjöd Ilúvatar dvärgarna att göra vad han ville med] i samma stund du framförde det... ...På samma sätt som jag gav form åt ainurs tankar vid världens begynnelse har jag nu godtagit din önskan och givit dem en plats i världen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 14, 2005 12:58 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ähem...

Citera:
And the voice of Iluvatar said to him:" Why hast thou done this? Why dost thou attempt a thing wich thou knowest is beyond thy power and thy authority? For thou hast from me as a gift thy own being only, and no more: and therefore the creatures of thy hand and mind can live only by that being, moving when you thinkest to move them, and if thy thought be elsewhere, standing idle. Is that thy desire?"

Jag tolkar det som om Aule inte kunde skapa liv som tänkte själv utan det var Iluvatar som fick stå för den biten sen när han tyckte synd om Aule.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 14, 2005 1:07 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

japp det är en möjlig tolkning som jag nog borde godta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 14, 2005 1:14 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Har en engelsk utgåva av Silmarillion, ärligt stulen från Sundstagymnasiets skolbibliotek. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 6:57 pm 
Maia

:shock: :o :shock:

:P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 17, 2005 12:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Har en engelsk utgåva av Silmarillion, ärligt stulen från Sundstagymnasiets skolbibliotek. :wink:

OT, men jag har hela 4 böcker från gymnasiet som en lärare lånade till mig eftersom han var helt säker på att jag var duktig och ärlig och skulle lämna tillbaks dem. Bland annat FotR som jag dessutom redan hade hemma. Jag skäms än idag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 19, 2005 8:27 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ärligt stulet menas att jag faktiskt var på väg att låna den och gick med den i handen. Sen blev vi sena och jag promenerade bara ut med den utan att tänka. Först när jag kom hem så slog det mig... Sen hade jag tänkt lämna tillbaka den när jag tog studenten men så glömde jag det och sen blev det bara liksom inte av... :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 12:09 am 
Uruk

Det verkar ju som om både Sauron och Saruman kan procucera fram horder av orcher i snabb takt om det behövs. Men i böckerna står det väl nåt om att Saruman parade orcher med människokvinnor. Tyckte mig höra lite kvinnogråt i bakgrunden till slemfödseln av den där Uruken också i filmen.

Men sen lär ju orcherna ha varit alver en gång, så hur hänger det i hop? Jag tror dom är lite som Morlockerna i den där filmen baserad på HG Wells bok om tidsresor. Orchernas kvinnor är egentligen tillfångatagna människor och alver.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 2:13 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Välkommen Uruk, alltid kul när det kommer in nytt blod på forumet :D .

Jo, jag tror som du Uruk att orchernas kvinnor är alver (andra åldern)men först och främst människor ( andra+tredje åldern) eftersom vi vet att både Rhun och Harad stod på Mordors sida( nu tänker jag på Saurons orcher). Eftersom det blev färre och färre alver kvar i Midgård var nog Sauron tvungen att använda människorna. Ett fruktansvärt brott av Sauron :evil: men dessvärre bara ett av många.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 8:16 pm 
Uruk

Tack tack, Imrahil.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 8:16 pm 
Maia

Men vad händer om det föds en kvinnlig ork då av människokvinnan? Sett till generna så måste det ha funnits kvinnliga orker, såvida inte Tolkiens genetiska kunskaper inte var så höga (troligt med tanke på när böckerna skrevs) eller att han fullkomligt struntade i dem.
Vi har ju dessutom den lilla notisen av Tolkien som säger att våldtagna alvkvinnor skulle dö. Detta gör det ganska omöjligt för orker att utnyttja alver för fortplanting, eftersom jag inte tror att de skulle ge sig i lag med orker frivilligt
Jag skulle tro att orkerna inte var särskilt jämställda och därmed lät sina kvinnor vara kvar hemma, möjligtvis konstant gravida på grund av att de skulle föröka sig så fort som möjligt. Sedan finns det en sannolikhet för att orkkvinnor och män inte är överdrivet olika och att man därför knappt skulle se någon skillnad över huvud taget-

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 8:27 pm 
Uruk

Just att Sauron och Saruman massproducerar dom för krig eller "klonar" dom i slemmiga ägg så att de hoppar ut vuxna och battleready (i filmen iaf) kanske är deras magi och inte orchernas naturliga sätt att föröka sig.

Elladan och Elrohir jagade orcher som hade våldtagit deras mor, när de hittade henne så levde hon även om hon tog båten till Aman kort därefter. Men hon kanske inte var helt alvisk?

Om det stämmer att dom är lite klonade så kanske dom var inavlade istället, vilket förklarar att dom kidnappar honor från andra folk. Jag har för mig att det var så Morlockerna höll på.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 23, 2006 9:07 pm 
Maia

Om man klonar någon är det väl just "inavel" man eftersträvar... ;)
Kloning ändrar ju ändå inte att den klonade måste växa upp, såvida man inte ändrar i generna så att de växer snabbare, föds vuxna i ett ägg eller något sånt (lerbad kanske...) eller byggs upp bit för bit.

Blev Celebrian våldtagen förresten? Jag har för mig att de "bara" torterade henne, men iosf så vorde det ju konstigt om de inte våldtog henne lite också när de ändå höll på :roll:
I "Hur år täljdes" står det förresten bara att hon blev anfallen och sårad av ett förgiftat vapen. Var står det att hon blev fångad? Jag vet att jag har läst det :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]