Älva skrev:
Turambar skrev:
Älva skrev:
Troll och andra varelser torde också komma från förvanskade människor, dvärgar eller alver.
Enligt Trädskägge kommer trollen från enterna, om inte Tolkien sagt emot sig själv på den punkten senare.
Just det! Bra där, det hade jag glömt.
Nej, så säger väl Lavskägge inte riktigt. Så här uttrycker han sig:
"Kanske du har hört talas om trollen? De är fruktansvärt starka. Men trollen är bara avbilder, förfärdigade i det Stora mörkret i hånfullt efterhärmande av enterna – liksom orcherna är det av alverna. Vi är starkare än trollen, vi är gjorda av jordens egna knotor."(STT, s. 105)
Ser du skillnaden? Trollen är en
avbild av enterna, en
motsvarighet (liksom för övrigt orcherna av alverna). Ingenstans påstår Lavskägge att enterna faktiskt är släkt med trollen. Och hur skulle det vara? Det finns ju inget "träigt" över troll.
Citera:
Spjutyxa: Varför skulle det vara fult? Hobbitar härstammar ju från människor t.ex. Eru skapade bara två raser: Människor och alver. Dvärgar skapades av Aule och gavs liv av Eru och Enter skapades av Yavanna (vad jag minns nu) och gavs liv av Eru. Men det är bara alver och människor som kallas Iluvathars barn. Alltså kan inte maiar skapa liv själva.
Varför finner jag de förmodade släktbanden mellan arterna "fula"? Tja, det är ju lite svårt att svara på. Varför tycker man något är estetiskt motbjudande eller tilltalande?
En sak är kanske att Midgårds släkten då får en slags brutalt konkret biologisk förklaring, men en förklaring som samtidigt är vetenskapligt helt stollig. En noshörning är ju t.ex. inte en omformad flodhäst, eller en huggorm en "fördärvad" åkergroda, det låter bara dumt (även om rent evolutionärt – ett perspektiv som för övrigt har föga med Tolkien att göra – noshörningar och flodhästar har en gemensam förfader någonstans som vare sig är det ena eller andra).
En annan sak, kanske särskilt tydlig i idén att orcher skulle "härstamma" från människor, är vad jag vill kalla
förlusten av den andre. Om så vore fallet skulle ju orcher vara ett slags människor. Jag tycker i motsats till detta att det är väldigt viktigt att bevara sensationen av skillnaden, det artfrämmande, det radikalt annorlunda, för uppnå rätt slags skönt rysande feeling. Man skall inte försöka förstå orcher, de är något annat, något grymt, primitivt och illasinnat – vars beteenden och motiv är deras egna, men som en svart låda som inte går att förstå för andra; något helt annat.
Tja, det låter kanske lite flummigt, men jag hoppas du förstår ungefär var jag vill komma, särskilt om du inte märker orden för mycket. Det är exempelvis klart att man som Gandalf kan hysa medlidande även med Saurons trälfolk.