Ulmo skrev:
Det måste ju bli väldigt jobbigt i längden med tanke på att det även föds nya alver hela tiden. Arda skulle till slut vara översållat med alver. Förresten, ifall Fëanor kommer tillbaka till världen till har han väl samma revolutionära själ som tidigare. Vore det då inte lättare att Mandos/Manwë/Eru renade själen så att han steg ut i världen igen som en lite bättre människa än innan. Tolkien skriver kanske inget om detta men det skulle i så fall vara en brist i Ardas invecklade värld om mina påpekningar om detta skulle stämma. Eller?
För det första födde väl helt enkelt alver inte barn i samma stora utsträckning som vi människor föder barn idag. Som jag har sett det fanns det aldrig riktigt många alver.
Det där andra om att rena själen vet jag inte om jag kan hålla med dig om. Vad menar du egentligen med att "rena" själen? Jag tror inte att det låg i någon Valas makt att ändra en alvs personlighet, så någon sorts gudomligt ingripande är nog inte möjligt för att återföda folk till bättre varelser. Däremot kanske den tid i Mandos man fick stanna står i någon sorts proportion till den tid som krävs för att man ska hinna tänka över sitt tidigare leverne, och på så sätt återfödas till en klokare och mer erfaren ... alv.