Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 25, 2026 6:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 28, 2005 1:16 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Fast det är ju kul att lyssna till de äldre eller hur? :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 07, 2005 7:14 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Beskrivningen av Galadriels och Celeborns alvfölje i slutet av Konungens återkomst säger en hel del om hur alvernas och magins existens tynar bort slutgiltigt i Midgård efter den tredje åldern:

Citera:
Om någon vandringsman hade råkat komma förbi skulle han varken sett eller hört mycket: han skulle blott ha tyckt sig se grå skepnader, huggna i sten, minnen av glömda ting som lämnats kvar i ett obefolkat land. Ty de rörde sig inte och talade inte med munnen, utan blickade från sinne till sinne; det var bara de lysande ögonen som rörde sig och flammade upp när tankarna vandrade fram och åter. (s. 312)
(Här är Elrond och Gandalf med.)

Citera:
Trots att de red rakt igenom Fylke hela kvällen och hela natten var det ingen som såg dem, utom de vilda djuren; möjligen var det någon vandrare som i mörkret såg ett flyktigt skimmer under träden, eller ljus och skugga som svävade över gräset medan månen sökte sig västerut. (s 369)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 07, 2005 8:26 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Intressant ämne, jag funderade lite och kom på mig själv med att jag konstigt nog verkar ha missat en viktig fråga - varför måste alverna lämna Midgård egentligen? Eller rättare sagt: varför "bleknar de bort" om de stannar kvar?

Bra fråga. Det har väl att göra med Morgoths ring? Varje ålder avslutas med en stor strid mot ondskan, men eftersom denna är så tätt sammanvävd med Arda så kan striden inte vinnas utan att världen förändras, vilket gör att den successivt kommer längre ifrån det ursprungliga gudomliga tillståndet: livslängden minskar, kunskapen om magin försvinner, de gamla folkslagen faller i glömska, det går inte längre att segla till Valinor etc. Det är därför Valar varit så försiktiga med att gripa in och ta strid mot Morgoths krafter.

Någon annan får gärna förklara lite mer konkret!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 07, 2005 9:42 pm 
The Magnificent

Aucen skrev:
Bra fråga. Det har väl att göra med Morgoths ring?

Morgoths ring? Vad är det? (är det Saurons ring du menar eller?)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 07, 2005 10:39 pm 
Master of Doom

En av HoME-böckerna heter just "Morgoth's Ring" och det ska visst syfta på Arda har jag för mig...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 07, 2005 11:05 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Ja, Morgoths lögner är sammanvävda i Midgårds själva grundvalar, i människors och alvers hjärtan, genom hans ring, en hatets sådd som aldrig i grunden kan förintas utan att skapelsen själv bryts sönder, en sådd som "gång på gång skjuter ... nya skott, och den kommer att bära mörka frukter intill tidens ände." (Silmarillion)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 08, 2005 12:28 am 
Maia
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
Bra fråga. Det har väl att göra med Morgoths ring? Varje ålder avslutas med en stor strid mot ondskan, men eftersom denna är så tätt sammanvävd med Arda så kan striden inte vinnas utan att världen förändras, vilket gör att den successivt kommer längre ifrån det ursprungliga gudomliga tillståndet: livslängden minskar, kunskapen om magin försvinner, de gamla folkslagen faller i glömska, det går inte längre att segla till Valinor etc. Det är därför Valar varit så försiktiga med att gripa in och ta strid mot Morgoths krafter.

Någon annan får gärna förklara lite mer konkret!

Ja gärna. Det är mycket otydligt. Morgoths ondska är "tätt sammanvävd" med Arda, visst. Och eftersom ondskan är en del av världen så förändras världen när ondskan bekämpas eftersom den del av världen som var ond försvinner. Så långt är det logiskt. Men sen då? Detta förklarar ju inte alvernas borttynande. Eller är alverna onda då eller? :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 08, 2005 11:57 am 
Maia
Användarvisningsbild

När ondskan bekämpas bekämpas också en del av världen. Eftersom alverna är så starkt sammanbundna med världen tar de också skada av förändringen. Eller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 10, 2005 8:28 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ganska bra förklaring ändå. Om alverna är av gudomligt stoff och världen blir mindre och mindre gudomlig så är det ju inte konstigt om alverna tynar bort och inte syns. De ser säkert varandra men vi som är fast förankrade i den grå världen ser dem inte.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 11, 2005 11:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det vore intressant att tänka sig att några alver trots allt inte tynade bort helt. Var finner man dem idag i så fall? (utifrån sagoperspektiv alltså, jag har inte svårt att skilja mellan saga och verklighet)

Jag har varit inne på att skriva en fantasy-berättelse förlagd i modern tid, som ändå skulle bäras av Tolkienliknande sagoregler. Min tanke var att alver då lever ett undanskymt liv i vår närhet, kanske i ett litet självstyrt (och naturligtvis föraktat) område, ungfär som Kristiania i Köpenhamn, bortsett från att alverna inte är fullt lika flummiga.

En orsak till att alverna skulle kunna finnas kvar, och kanske andra makter med dem, är just Morgoths städsevarande onska som ständigt påverkar oss. Alver och en och annan maja skulle kanske känna så pass stor skuld i det att han eller hon ville stanna kvar och ännu hjälpa oss bekämpa ondskan.

Ty själva verkar vi ju inte riktigt kapabla att göra det... :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 12, 2005 12:50 am 
Maia
Användarvisningsbild

Líndaletaro skrev:
När ondskan bekämpas bekämpas också en del av världen. Eftersom alverna är så starkt sammanbundna med världen tar de också skada av förändringen. Eller?

Den delen av världen som är ond ja, den delen är ju inte alverna någon del av. Doesn't make any sense.

Randalin skrev:
Det vore intressant att tänka sig att några alver trots allt inte tynade bort helt. Var finner man dem idag i så fall?

I skogen har jag mött dem iaf... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 12, 2005 9:07 pm 
Noldo

Randalin; intressant idé. Har du läst Gail Badinos böcker som börjar med "Strands of Starlight" ? Hennes alver är inte precis som Tolkiens, men intressanta, en annan som jag tycker är kul är "Urban Elves" a la Mercedes lackey m fl (har inte läst allihop en del ska vara rent dåliga). MEN det jag vill komma til var en rätt underbar bok av Megan Lindholm "Wizard of the Pigeons" som för all del inte handlar så mkt om alver som om trollkarlar, de lever bland uteliggare och liknande.
Vem vet magi och magiska varelser kanske finns - men inte där vi tittar;)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 12, 2005 10:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lingling skrev:
Randalin; intressant idé. Har du läst...

Nej, jag har inte läst någon av dessa böcker.
Har inte läst sådär jättemycket fantasy förutom Tolkien.
Så: tack för tipsen! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 13, 2005 12:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Den delen av världen som är ond ja, den delen är ju inte alverna någon del av. Doesn't make any sense.

Källa? Jag har iofs inte några belägg för min spekulation, men jag tycker ändå att den inte är alltför dum. Varför skulle inte alverna vara en del av också det "onda" i världen? Om inte hade väl alverna inte varit en del av världen, utan endast en del av en del av den...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 13, 2005 12:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Líndaletaro skrev:
Nerloth skrev:

Källa? Jag har iofs inte några belägg för min spekulation, men jag tycker ändå att den inte är alltför dum. Varför skulle inte alverna vara en del av också det "onda" i världen? Om inte hade väl alverna inte varit en del av världen, utan endast en del av en del av den...

Så du menar att alver är lika mycket onda som goda?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]