Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 18, 2026 6:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 02, 2007 9:58 am 
Maia

Prins Imrahil skrev:
Jag har sett någonstanns (kan ha varit i Atlas of Middle Earth, men inte säkert) att Rohan hade många, många fler krigare i Slget vid Pellenors fält än Gondor. Jag tycker det är konstigt eftersom Rohan redan hade haft ett stort krig och de borde ha förlorat många man redan. Hade Gondor sin huvudstyrka vi Pelragir?

Ja, största delen utav Gondors armeer stod vid kusten för att försvara sig emot kaparna när de kom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 02, 2007 10:02 am 
Hobbit

Då var det som jag trodde då, själv skulle jag vilja läsa mer om det slaget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 3:11 am 
Noldo

Hur kommer det sig att inte Gondor kunde uppbåda fler än 6000 tupper vid Slaget vid Pellenor?

Hur många placerade de vid Cair Andros eller vad ön i floden heter?

Hur många hade redan dött vid striderna om Osgiliath? har man någon koll på det?

De hade ju en del "rangers" som Faramir ledde när de träffar på Frodo o sam.

SKulle inte förvåna mig om deras armeer var uppsplittrade, men att inte kunna ha mer än 6000 man då huvudstaden anfalls, hela riket skulle ju splittras om staden fallit.

(filmen) "Where are Gondor's armies?" ja undrar ja med..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 1:41 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Hagbard skrev:
Hur kommer det sig att inte Gondor kunde uppbåda fler än 6000 tupper vid Slaget vid Pellenor?

Hur många placerade de vid Cair Andros eller vad ön i floden heter?

Hur många hade redan dött vid striderna om Osgiliath? har man någon koll på det?

De hade ju en del "rangers" som Faramir ledde när de träffar på Frodo o sam.

SKulle inte förvåna mig om deras armeer var uppsplittrade, men att inte kunna ha mer än 6000 man då huvudstaden anfalls, hela riket skulle ju splittras om staden fallit.

(filmen) "Where are Gondor's armies?" ja undrar ja med..

Den här tråden heter Rohans Arme, inte Gondors arme. Vill du diskutera det mer, kan vi klippa undan det här inlägget från tråden.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 3:28 pm 
Noldo

okej, ursäktar, tänkte inte på det.

Kan komma med en annan sak, hur stor trupp lämnade Theoden för att försvara Edoras när de lämnade för att hjälpa Gondor?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 8:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Theoden fick ihop 10 000 man, men red bara iväg med 6000 man till Gondor. och lämnade kvar 4000 man för att försvara Rohan.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 8:47 pm 
Noldo

var inte det lite väl mycket att lämga 40% av armeen. Rohans taktik bygger ju på att de är många när det kommer till slag där fienden är ännu fler. De måste va många för att hålla ihop och kunna sluta leden snabbt osv.

Mötte rohans arme som stannade kvar vid Edoras någon fiende?

jag har för mig det, och att enterna hjälpte till att besegra dem.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 8:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hagbard skrev:
var inte det lite väl mycket att lämga 40% av armeen. Rohans taktik bygger ju på att de är många när det kommer till slag där fienden är ännu fler. De måste va många för att hålla ihop och kunna sluta leden snabbt osv.

Mötte rohans arme som stannade kvar vid Edoras någon fiende?

jag har för mig det, och att enterna hjälpte till att besegra dem.

Ingen aning faktiskt.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 10:02 am 
Maia

Kommer inte ihåg om Rohans Edoras manskap var med i bataljen, men batalj vart det i alla fall mellan en "stor" styrka från Mordor och Enterna. Kommer dock inte vilken styrka det var, om jag minns rätt så hade Mordor två härar i området, en som föll in i Östfold över Anduin, och en som var placerad vid gränsen mellan Gondor och Rohan (den var ämnad att stoppa all inblandelse från Rohan i Minas Tiriths belägring, men vart kringränd pga Druaderna). Hur som helst så sopade givetvis Enterna/Huornerna mattan med Mordorhären.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 1:46 pm 
Noldo

Ajuste, det var den biten som kom fram. Nej, jag kommer inte heller ihåg om Edoras mannar var med där, jag tror inte det. Vart står det om det? I ringens värld?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 4:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lavskägge berättade det för Ringens brödraskap då de kom till Isengård igen efter att Sauron besegrats.

"For there was a great inrush of those, burárum, those evileyed-blackhanded-bowlegged-flinthearted-clawfingered-foulbellied-bloodthirsty, morimaitesincahonda, hoom, well since you are hasty folk and their full name is as long as years of torment, those vermin of orcs; and they came over the River and down from the North and all round the wood of Laurelindórenan, which they could not get into, thanks to the Great ones who are here."

"And these same foul creatures were more than suprised to meet us out on the Wold, for they had not heard of us before; though that might be said also of better folk. And not many will remember us, for not many escaped us alive, and the River had most of those. But it was well for you, for if they had not met us, then the king of the grassland would not have ridden far, and if he had there would have been no home to return to". --Many partings ROTK.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 4:37 pm 
Noldo

ah okej. där har vi svaret, dom krossade orcherna ensamma.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:08 am 
Maia

Citera:
Undrar just om det stämmer. De trupper som marscherade upp från andra delar av Gondor för att hjälpa Minas Tirith säges ju i boken uppgå till knappt 3000 man. Om ett kompani skall räkna 500 man i normalfallet så blir det faktiskt svårt att få ihop det.

500 man (ca en bataljon) kallar jag i dessa sammanhang för övrigt en "fännika".

Inte särskilt svårt att få ihop egentligen. Hjälptrupperna var ju till stor del uppbåd som hade samlats snabbt betänk att en del var inte organiserad tränad trupp.
Att Gardes förbanden, som tornväktarna bör räknas som var väl tilltagna förefaller ytterst rimligt.
Motsvarande har iaf historiskt sett varit vanligt.
Övriga förband har sannolikt haft mindre och varierande antal.

Vad man personligen vill kalla enheterna är givetvis en egal smaksak :wink: och fänika är ju inget dumt alternativ

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 4:28 pm 
Noldo

det har säkert tagits upp innan, men hur ofta låg rohans män i fält som soldater?

och ingick alla män i Rohans armé som helhet?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 6:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hagbard:

Naturligtvis hade Rohan ganska få "yrkessoldater"-- men varje man hade sin egen utrustning och var tvungen att gå ut i krig om kungen ville det.

Fast dom hade nog nåt tusental i ständig beredskap eftersom landet har långa gränser som måste bevakas; både i öster och väster.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]