Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 13, 2026 6:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lag och rätt i Gondor
InläggPostat: mån jan 22, 2007 2:47 am 
Östring

Jag håller på att fundera över en rollspelskampanj som ska utspela sig i Gondor under ättefejden, TÅ 1432-1447. Under mitt arbete har jag börjat fundera över en rad frågeställningar som gäller lag och rätt i Gondor. Då kampanjen förmodligen kommer att innehålla en hel del frågor som gäller vad som egentligen utgör ett gott och rättvist styre vore det bra om jag redan från början får klart för mig vad Gondors lagar i stort säger. Jag skulle kort sagt vilja ha lite hjälp och om ni inte känner till några källor från Tolkien själv så får ni gärna ge mig tips om vad ni tycker passar.

‘A Numenorean king was monarch, with the power of unquestioned decision in debate; but he governed the realm with the frame of ancient law, of which he was administrator (and interpreter) but not maker.’
(Letters, No. 244)

Min första fundering gäller själva lagarna. Jag utgår ifrån att Gondor i stor utsträckning försöker att följa numenoransk sed när det gäller lagstiftning även om man uppenbarligen går emot den när det till exempel gäller kvinnlig tronföljd. Vem, om någon, kan stifta lagar i Gondor? Kungen? Rikshovmästaren? Rådet? Är lagen något som för alltid är huggen i sten för att sedan blott uttolkas, vem i sådana fall har rätt att tolka?

Min andra fundering gäller vem som dömmer efter lagarna. Om Aragorn följer god sed har han som konung rätt att döma eller benåda folk enligt lagen men vem mer har det? Hur ser det gondorianska rättssystemet ut? Är alla domare del av en byråkratiskt institution underställd kungen? Har olika furstar och ämbetsmän dömande makt över regioner de satts att härska över? Finns det lokala domstolar upprätthållen av klaner, lokalsamhällen eller liknande som formelt är underställda kungens lag men annars rätt självständiga?

Min tredje fundering gäller straffen. Vilka straff finns i Gondor och för vilka förseelser? Aragorn benådar Beregond för två förseelser som annars var belagda med dödsstraff: (1)att överge sin post som vakt och (2)att spilla blod på helig mark. Vilka fler förseelser var belagda med dödsstraff och vilka slags avrättningsmetoder tror ni det handlar om? Hur ser bestraffningar över huvudet taget ut i Gondor?

"All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honor, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more."

Eowyn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 5:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

leter du efter källor eller speculationer?

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 12:05 am 
Östring

Helst källor från vad tolkien själv skriver, särskilt när det gäller den Gondorianska lagens källor och ursprung. Sedan är förstås spekulationer välkomna när källor saknas.

Jag kom just ihåg en intressant detalj när det gäller dödsstraff. I Silmarillion döms ju Eöl att kastas ned från en klippa i Gondolins utkant. Tror ni att den typen av dödsstraff praktiseras i Gondor också?

"All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honor, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more."

Eowyn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 5:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle tro att Gondor har humanare straff än noldor hadde.
Tyvär tror jag inte de finns så mycke käller om lagar och liknande, har åtminstonde alldrig sätt några :roll:

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 07, 2007 5:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Såvitt jag vet så står det inte så mycket om godoriska seder och lagar förutom att de försöker följa numinors lagar och seder.
På kungarns tid så var det ju de som hade det sista ordet om lagar och sånt medan rikshovsmästararna och rådet var rådgivare, medan under rikshovsmästararna var de som hade sista ordet. Mer än så står det väl inte tror jag.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]